Kan vi ha fått en bekräftelse på gårdagens mini-shooting-star i OMXS30 idag? Eller är det bara något som jag vill se? Dem två senaste dagarnas volym har varit nära 15ma, denna nivå har vi inte haft sedan 21/3 då den större delen av den senaste uppgången har skett med relativt låg volym.
Tråkig handel i S&P 500 idag indikerar på osäkerhet om uppgången ska fortsätta uppåt över 1330. Troligtvis lugn handel idag pga NFP imorgon, det kan vara så att marknaden lägger mycket vikt på statistiken imorgon då det behövs någon form av trigger just nu, upp eller ner.
Nu över till aktierna,
Min stoploss i ABB gick inte igenom idag trots att aktien gick upp till som högst 153 (bid). Då positionen är mindre än vanligt får den vara exponerad mot statistiken imorgon, normalt gillar jag inte att vara exponerad just mot NFP. Men det ska bli kul att se hur det går.
Min stopploss nedåt i Axfood gick inte heller igenom idag och aktien presterade fint mot slutet. Min position ligger just nu på +/- 0 (brutto, dvs exkl courtage). Jag lämnar även denna position exponerad mot NFP imorgon.
Positionen i NVIDIA löper på fortfarande, med plus, jag kommer låta den vara öppen tills stoppen går igenom eller tills jag maximerar min tillåtna risknivå och behöver kapitalet till någon annan affär. Ett tredje alternativ vore ju att helt enkelt ta hem vinsten när jag känner för det, precis, jag tycker att man ska ha känslor inblandade i tradingen.
Möjligtvis en negativ MACD divergens i EUR/USD, kan kanske vara för tidigt att säga så. Egentligen har vi haft en sådan divergens sedan toppen i början av februari, men nu tycker jag att det ser ut som om Euron börjar bli lite trött. NFP imorgon kan mycket väl agera som en trigger.
Alfa Laval, jag vet inte riktigt om jag har något mer att tillägga gällande denna aktie. Det logiska vore kanske att se om 138 bryts eller om den håller för att sedan agera därefter, men jag vet inte om jag vill sälja vid en eventuell trigger. Jag har klarat av att hålla mig hittills trots att det har kliat lite i fingrarna och på så sätt undvikit att förlora kapital i uppgången.
Assa Abloy, samma historia gäller även här, aktien har presterat bra och gapade upp över 180 och har idag hållit sig över denna nivå, så kanske uppgången fortsätter.
Skanska B, jag vet inte hur mycket vikt man kan lägga på följande men Fibonacci nivån 76.4% befinner sig på 133.6, vilket är ungefär vid den lilla toppen från i slutet av januari (detta på en rörelse ned från toppen på runt 138 ner till botten på runt 120, januari-mars). Aktien skapade en liten hanging man idag. Dessutom befinner priset sig över övre BB (20ma med 3std) och man vet ju vad det bör innebära, men men… Slutligen, när det gäller volymen i aktien så fick vi se en omsättning på runt 15ma, detta på en osäker dag som denna, kan vissa ha börjat med vinsthemtagning?
Vi får se vad veckans sista och månadens första dag har att bjuda på imorgon,
Lycka till med affärerna / Trader Dave