Visst flyger tiden förbi, sista dagen på första kvartalet äger rum imorgon, det känns som nyårsafton bara var för någon månad sedan. Men, nytt kvartal nya möjligheter.

Min korta position i ABB ligger just nu på minus 1.6 kr per CFD kontrakt. Idag ser det ut som vi har fått en shooting star formation i aktien. Jag måste dock säga att flera av dem negativa formationerna som jag har pratat om dem senaste dagarna (Alfa, Assa, Volvo, Skanska) har vissat sig vara fel, eller falska, då dem inte blivit bekräftade dagen efter. Därav har jag i min lista skrivit avvakta flera dagar i följd, varför följde jag inte med upp istället då? En del av svaret kanske ligger i att jag verkar vara mer av en björn än en tjur (tydligen då detta fenomen har inträffat förut), en annan del av svaret är att jag kände att jag missat en del av uppgången och trodde inte att den skulle hålla i sig så här länge. Detta var alltså ett bevis på två saker, att man inte ska gå emot marknaden (i alla fall inte ofta) och att man verkligen måste vänta på bekräftelse innan man etablerar en position. Trots att jag missade dem senaste dagarnas uppgång så har jag inte förlorat några pengar genom att gå kort “i förväg”, så disciplinen finns i alla fall på plats.

Med facit i hand ser det ut som att den 21/3 var en bra dag att gå lång i Assa, Alfa, Skanska och Volvo, även ABB, (men det skulle ha varit en svårare bedömning med ABB, för mig). Assa, Alfa, Skanska och Volvo skapade ett uppåt gap den 21/3 och stängde dessutom på plus den dagen, volymen var med i Assa och Alfa medan den var något lägre för Skanska och Volvo. Det var med andra ord en trigger för köp i samtliga aktier, men jag missade alltså denna. Det verkar vara så att en falsk sälj signal (eller en säljformation som inte bekräftas dagen efter) är ett bra köp tillfälle.

Gällande köp, jag gick in i Axfood idag till kursen 234.4 runt kl 17 då aktien fick ryck uppåt, det var då aktien bröt uppåt ur två st inside day formationer, volymen var under 15ma men den tilltog något. Jag riskerar 2.5 för att tjäna en eventuell femma då jag tror att gapet kan stängas, kurs 239.50 (runt 50ma).

Jag har ju också kvar min långa NVIDIA position. Då jag gick ur halva positionen med vinst förra veckan så är detta just nu en “gratis affär” för mig, risken är mindre än realiserad vinst. Aktien har ju fallit tillbaka något men jag behåller den.

Hur ser det ut nu då? Jo, man tycker att jag borde släppa på mina björn-tankar men nu börjar väl uppgången dra ut på sig, eller? Jag har endast etablerat en kort position i ABB, en liten sådan, dvs mindre än vanligt. Det börjar talas om att börsen håller sig uppe tills kvartalet stänger, dvs imorgon. På fredag får vi jobbsiffror, kommer dessa in sämre än väntat kanske vi får en sälj-trigger för hela marknaden. Sammanfattningsvis säger jag följande tråkiga mening, igen, jag avvaktar fortfarande, får se hur marknaden känns och hur en eventuell sälj-trigger kan se ut i aktierna på mina lista. Jag vill även tillägga något att fundera på, uppgången som varit nu kanske blir än mer utdragen, dvs index kan krypa upp, så var ju fallet förra året fram till maj då säljandet började med Greklands skuld som trigger. Jag tror att detta var efter att majoriteten av utdelningarna var utbetalda, vilket också kan vara en faktor till varför det finns köpare just nu.

Lycka till med affärerna / TraderDave

Nedan syns att marknaden var i en uppsving, flera aktier uppvisade liknande rörelser.

Stängnigskurser den 21/3

Assa Abloy - 173.5 (+3,2%, från 20/3, gap upp)

Alfa Laval - 128.7 (+2.5%, från 20/3, gap upp)

Skanska B - 127.5 (+1.8%, från 20/3, gap upp)

Volvo B - 107.10 (+2.4%, från 20/3, gap upp)

ABB - 149.2 (+1.7%, från 20/3, ingen gap, starkt avslut)

Stängnnigskurser idag 30/3

Assa Abloy - 180.3 (+3.9% sedan 21/3)

Alfa Laval - 135.8 (+5.5% sedan 21/3)

Skanska B - 132.8 (+4.2% sedan 21/3)

Volvo B - 112.4 (+4.9% sedan 21/3)

ABB - 151.7 (+1.7% sedan 21/3)