Post entry

Spelbranschen: Ny ordning i Europa

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Efter två intensiva dagar av diskussioner och nätverkande i London står det klart för mig att framtiden för spelbranschen är lika komplicerad som någonsin tidigare. De stora kommer att bli större och de svenska bolagen har alla olika förutsättningar att klara sig.

I London har precis branschmässan EGR Live tagit slut. Intrycken är många efter två dagar fullspäckade med möten och diskussioner. För mig som aktieanalytiker innebar eventet en möjlighet att personligen känna branschaktörerna på pulsen och uppdatera mig på det absolut senaste.

Sociala medier, spel i mobilen och nationell lagstiftning Som för att understryka att sociala medier är hett annonserade operatören 888.com under mässan att de förvärvat ett bolag som utvecklar spel för sociala medier. De flesta bolagen har en strategi för hur de ska använda sig av sociala medier men alla var rörande överens om att de ännu inte nått någon större framgång inom området. Slutsatsen i diskussionen blev ändå att bolagen måste ha en närvaro i sociala medier för att ha koll på hur bolaget uppfattas av spelarna.

I spåren av bättre mobiler och anpassade hemsidor utgör spel via mobiltelefoner en växande del av operatörernas tillväxt, Mycket tyder också på att den totala omsättningen ökar i och med att antalet speltillfällen ökar med mobilen som distributionskanal.

Den viktigaste diskussionen rörde trots allt utvecklingen på det legala området. Den italienska spelmarknaden har det senaste året visat en fantastisk tillväxt i spåren av att privata aktörer erhållit licenser. Också den franska marknaden, där de första privata licenserna delades ut veckan före fotbolls-VM, rapporterades växa starkt. Den franska regleringen kräver dock höga skatter och nätkasino är inte tillåtet, varför Manga Gamings VD Nicolas Berauds bedömning var att bolaget inte skulle nå positivt rörelseresultat i Frankrike förrän om två år. Detta bådar inte gott för Unibet som har en betydande exponering mot Frankrike. Trots att analytikernas förväntningar på Unibet kommit ned efter den senaste rapporten är min bedömning det finns fallhöjd kvar om Unibets VD Petter Nylander skulle stämma in i herr Berauds prognos.

I väst hägra den amerikanska marknaden, där trenden med att enskilda delstater söker tillåta online poker och kasino fortsätter. Enligt en representant för en ledande lobbygrupp kommer det dock sannolikt att dröja ända fram till nästa sommar innan några intäkter kan komma att synas. I Kalifornien kommer framför allt spelklubbar och indianstammar att erhålla licenser, som de sedan förväntas utnyttja genom att anlita europeiska spelbolag som underleverantörer. Vilka europeiska bolag som kommer att kunna dra nytta av samarbetena är dock svårt att bedöma. Sannolikt kommer det att vara större aktörer, som har råd att gå genom en krävande licensieringsprocess.

Konsolideringen snabbas upp Den legala utvecklingen (som också stöds av de två senaste domarna från EG-domstolen) går mot att enskilda europeiska länder inför nationella licenser. Eftersom dessa riskerar att bli kostsamma ställer detta allt högre krav på de internationella spelbolagen och det är lätt att se att utvecklingen kommer att påskynda konsolideringen i branschen i jakten på skalfördelar. De svenska noterade operatörerna Unibet och Betsson har uppnått en storlek och positioner på flera marknader som gör att de kan förbli lönsamma i många år framöver, men sannolikt kommer de i framtiden att ingå i större konstellationer.

Net Entertainment har två av Europas absolut största grupperingar på sin kundlista, Mangas-gruppen och Bwin, och eftersom bolagets affärsmodell bygger på intäktsdelning utgör konsolideringen på operatörsnivå (färre kunder) inte ett direkt hot mot bolaget, mer än att förhandlingsparterna blir större. För Entraction innebär segregerade nationella marknader på längre sikt ett hot eftersom det kan bli svårt för bolaget att upprätthålla en god likviditet i enskilda pokernätverk i olika länder. Det gäller med andra ord för bolaget att knyta till sig kunder som kan bidra med många spelare för att uppnå kritisk massa i enskilda länder. Detta verkar också vara Entractions strategi, med en tydlig satsning på mediebolag och länder i södra Europa. Enligt en anonym källa i ett annat bolag i branschen har Entraction just nu ett betydande antal offerter ute.

Sammantaget är mitt intryck att branschen efter ett halvt decennium av snabb tillväxt de närmaste åren står inför en rad utmaningar och möjligheter som kommer att stöpa om och tvinga fram förändringar från alla inblandade aktörer. Sannolikt kommer de största att bli större, men ägare i lönsamma, mindre bolag kan nog också räkna med en god utdelning.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?