Underbara tider för retail
2019-01-14 07:05, Edited at: 2019-01-14 12:41Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
All retail är inte död, bara för att branschen genomgår en omstrukturering. WTG har redan genomgått en turné a rotundan som mitt rättstavnings program uttrycker det. Man har gått från underskott till vinst och tillväxt och gjort det under några år då utvecklingen följt vad ledningen kommunicerat. Nu har man med erbjudanden inom barn, underhållning och lek en relativt konjunktur okänslig och lönsam verksamhet med +20% vinsttillväxt och ett lågt börsvärde relativt vinsten.
Förändingen av kundernas köpbeteenden har ritat om konkurrenslandskapet för företag som är verksamma inom retail. Två saker som man generellt kan notera som framgångsfaktorer i retails förvandling är, att styra om försäljning mot nätbutiker och att satsa på egna varumärken. Sen gäller det förstås att göra det bättre än konkurrenterna, att kommunicera och sälja genom nya marknadskanaler och erbjuda rätt utformade produkter.
Som jag ser det har Wonderful Times Group (WTG) följt ovan recept. Mitt intryck är även att WTG var tidiga med att agera på marknadsförändringarna. I detta läge kan det vara bra att vara liten, så att komplexiteten inte fördunklar visionen och rimliga insatser får stor effekt. (Samtidigt tycks en jätte fortfarande leta efter sin själ, även om man tagit ett babysteg i rätt riktning genom att göra sig av med de billiga måndags exen.)
WTG uppger bl.a. att e-handeln står för över 90 % av tillväxten inom sällanköpshandeln, upp från 23% 2015 och att man satsar på miljömässigt hållbara produkter inom egna varumärken.
Anledningen till WTG’s låga värdering på börsen tror jag främst beror på fyra faktorer, man är verksamma inom retail och drabbas därför av en allmän skepsis mot branschen, man är ett litet bolag som inte sprutar ur sig pressmeddelanden med allt vad det medför, i bolag där Q4 (eller ett kvartal) är det klart bästa tenderar värderingen att bitvis släpa efter och man har relativt stora Goodwill avskrivningar.
Goodwill avskrivningarna gör för närvarande (Q3) att den vinst som man redovisar blir runt 30% lägre än vad den egentligen är. Dessutom är den reella vinsten eller kassaflödet fritt från skatt, varför en värdering med normal schablonskatt blir överdrivet konservativ för WTG. Antagligen ser inte marknaden igenom detta när mycket av handeln styrs av vad som kommuniceras i rubriker och sammandrag.
Not. Goodwill uppstår som skillnaden mellan köpeskillingen och bokfört värde på tillgångarna när man köper ett bolag. Goodwill blir alltså en tillgång i balansräkningen som WTG skriver av, effekten blir att man minskar den redovisade vinsten utan att påverka kassaflödet och då även minskar skatten med skattesatsen multiplicerad med Goodwill avskrivningarna. Företag som följer “mer modern” redovisning enligt IFRS skriver inte av Goodwill, följden blir att WTG skulle redovisa runt 30% högre vinst om man följde IFRS och därför haltar en jämförelse av vinsten i WTG med nästan alla börsbolag, då de inte har några eller inte så stora Goodwill avskrivningar som WTG.
Vad säger revisorn om resultatet hittills i år och vad skall vi vänta oss för 2018 och 2019?
WTG’s Q3 rapport visar för 9 månader att rörelseresultatet var 4,134 mkr, goodwill var 2,225 mkr och räntenettot -1,734. Vilket ger ett för Goodwill justerat resultat före skatt på 4,625 mkr eller 1,05 kr per aktie för 9 månader då man har 4,4 miljoner aktier efter full utspädning. Kassaflödet före förändringar i rörelsekapital var 4,984 mkr.
Q4 2017 hade man ett justerat resultat före skatt på ca 3,6 mkr. Om vi räknar med en mer modest vinsttillväxt i Q4 än övriga Q på 22% får vi en prognos för justerad vinst Q4 2018 på 4,4 mkr eller 1 kr per aktie före skatt. Prognosen för hela 2018 blir då att man kommer att göra en vinst på 2,05 kr per aktie före skatt. Schablonskatten på normalt 22% ligger för närvarande ligger runt 14% justerat för goodwill för 2018, vilket ger en vinst efter skatt på 1,76 kr per aktie. Samtidigt betalar man för närvarande reellt ingen skatt alls och så kommer det att förbli inom överskådlig framtid då man förutom Goodwill avskrivningar har outnyttjade underskottsavdrag som uppgick till 69,614 mkr den siste december 2017.
Nu har man tidigare meddelat att en kund ställt in betalningarna med en skuld på 1,3 mkr till WTG. Antagligen kommer man att drabbas av en förlust på en del eller i värsta fall hela det beloppet som motsvarar ca 0,3 kr per aktie.
Utsikterna för 2019 ser goda ut enligt företagsledningen, man framhåller bl.a. följande.
WTG har nu haft fyra på varandra följande kvartal med ökad omsättning, stigande marginaler och EBITDA-tillväxt. I december kommer vi ha ett i det närmaste helt skuldfritt bolag, med förstärkt produktutbud. Då de senaste årens fokus till stor del legat på samordning och rationalisering, står vi nu inför nästa fas i bolagets utveckling – med en högre takt i försäljningstillväxten. De förändringar vi nu gör i vår sälj- och marknadsorganisation handlar både om personella förstärkningar för att nå nya kunder och marknader, men också om att anpassa oss till de förändringar vi ser i marknaden - vilket kräver nya kompetenser och nya angreppssätt för att uppnå de mål vi satt upp internt", säger vd Sofia Ljungdahl.
Även om jag för 2019 inte vågar räkna med vinsttillväxt i nivå med Q1-3 2018 på EBITDA 40%, förefaller det rimligt att räkna med 20% vinsttillväxt, med nuvarande information. Prognosen 2019 blir då en justerad vinst före och efter verklig skatt på ca 2,50 kr per aktie. Reservationen är att man temporärt kan få extra kostnader i samband med inkörning av ny personal. Med en börskurs på 12-13 kr är det inte svårt att se en kursdubbling framför sig, om marknaden gör samma bedömning.
Den 20 februari kommer Q4 rapporten, förutom ledningens framtidsutsikter blir det viktigt att se igenom Goodwill avskrivningarnas effekt, vilket man enklast gör genom att ta kassaflödet före förändringar av rörelsekapital som vinst. Följ även utvecklingen av den befarade kundförlusten.
Sen får vi inte glömma att man lovat börja ge utdelning till aktieägarna. En gissning är att man är försiktiga första året då man nog vill ha extra marginal för att kunna höja utdelningen framöver och kanske kommer tidigare nämnd kundförlust att tillfälligt dämpa utdelningslusten. Klart är att aktien har möjlighet att bli en favorit för de som letar efter utdelningsaktier. Kanske presenterar man en utdelningspolicy i Q4 rapporten.
Min förhoppning är även att man redovisar nyckeltal justerade för Goodwill avskrivningar eller på annat sätt belyser avskrivningarnas effekt så att man ger en rättvisare bild av företaget. Jag har åtminstoende framfört denna synpunkt till vd.
Åsikterna i denna blogg är mina egna. Som alltid gäller det att kritiskt granska blogginlägg och göra sin egen bedömning och värdering av aktien. Ta bara andras synpunkter som ett förslag till att själv titta på bolaget och aktien. Även om fakta i framställningen kontrollerats, kan felaktigheter smugit sig in i texten. Jag äger själv aktier i WTG, vilket kan medvetet eller omedvetet färga framställningen i denna blogg. Håll huvudet kallt, hjärtat varmt och magen ljummen.