Post entry

Umida är en undervärderad doldis - kan tredubblas på kort tid

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Trots sund verksamhet, låga kostnader, höga bruttomarginaler och flera mycket attraktiva avtal under året, har Umidas börskurs inte hängt med. Här finns en potential till tredubblad kurs på både kort och fortsatt positiv utveckling på lång sikt. Avtalen är klara, försäljningen expanderar fort och produktionen går för högtryck. Detta är inget förhoppningsbolag eller utvecklingsbolag som ska nå marknad långt fram i tiden. Bolagets utveckling är verklighet idag, vi kommer få se stort genomslag kvartal efter kvartal de kommande åren. Istället för 5 kr borde en rimlig kurs vara 15 kr vilket skulle motsvara en försiktig värdering på 150 MSEK.

Vad är Umida?

Umida Group en producent av främst alkoholhaltiga drycker. I en modern produktionsanläggning har man olika produktionslinjer för flaskor, miniatyrflaskor, dunkar (storkök mm) samt bag-in-box. Dessutom finns en speciallinje för förifyllda plastglas med förslutning – här har man en tekniskt avancerad och unik produktion som ger möjlighet till produktutveckling för helt nya marknader.

Flertalet attraktiva och strategiska avtal lyfter omsättningen. I kombination med sänkta kostnader på ca 4 MSEK når Umida lönsamhet och positivt kassaflöde Q4 2017. Umida har bevisad styrka och har nu genomfört sin transformering till en attraktiv och lönsam aktör inom den europeiska dryckesbranschen.

Under 2016 och 2017 har man lanserat ett flertal egna varumärken inom blanddryck samt vin och sprit. Fördelen med egna varumärken är att marginalen är 3-4 gånger så hög (när man väl blivit av med initiala etableringskostnader) jämfört med tidigare fyllnadsuppdrag åt andras varumärken.

Egna varumärken och potential

Umida har på kort tid etablerat flera varumärken med drycker av hög kvalitet. De riktar sig till olika målgrupper och marknader med en smart mix av attraktiva drycker. För samtliga varumärken finns en stor tillväxtpotential tack vare samarbetsavtal med ledande agenter i Norden, Tyskland och England.

Utöver hög tillväxt ger de egna varumärkena över 45% marginal jämfört med 20% för den fyllnadsproduktion som bedrevs tidigare. Marginalen kommer öka till runt 65% när etableringsfasen för deras varumärken är klar. Det kostar nämligen en hel del pengar att etablera ett varumärke, i vissa fall måste man köpa in sig på marknadsplatserna, i andra fall behöver man ge högre provision än nödvändigt till sina marknadspartners.

Shot 4.4

Färdigblandade shots i olika smaker, t ex lakrits eller hallon/lakrits. Finns på Systembolaget och ingår i försäljningsavtalet med Solera Group. Tillväxten för Shot 4.4 och GR8 är 80% jämfört med 2016. Säljs av Solera till bl a Viking Line och Scandlines fartyg idag.

GR8

Premium cider i spännande smaker som mango, jordgubb & lime, blåbär, ananas m fl. Säljs idag på Systembolaget samt av Solera Group till olika kanaler, bl a restauranger samt t ex Viking Line och Scandlines. Tillväxten är 80% jämfört med 2016.

Marknaden för premium cider är mycket stor och finns över hela Europa. Samarbeten med ledande försäljningsorganisationer i Tyskland och England ger möjlighet att snabbt nå nya attraktiva delmarknaden.

Kopparbergs bryggeri exporterar idag framgångsrikt cider till Storbritannien, Grekland, Spanien och Tjeckien. Deras export av cider står för huvuddelen av deras omsättningsökningar. Se även http://www.dt.se/naringsliv/kopparbergs-bryggeri-satter-nya-rekord (från februari 2016 men säkert ännu mer relevant idag).

Vad jag vill visa är att cider har en stor potential i många länder, GR8 är ett spännande tillskott och har förutsättningar att hitta en lönsam position på marknaden.

Biostilla

Italiensk ekologisk kvalitetsgin som Umida importerar och säljer bl a via Systembolaget.

Vinfabriken

Olika sorters glögg och specialviner av hög kvalitet. Här finns äppelglögg, starkvinsglögg spetsad med Whisky samt olika alkoholfria glöggsorter. Eller varför inte vin på honung, jordgubbe eller päron?

Selected By Glass

Färdigpackade drickfärdiga vinglas av återvinningsbar plast. Uppskattat och efterfrågat på olika events, festivaler och arenor där deltagarna enkelt kan köpa ett glas vin av hög kvalitet.

Blomberg

Produktion av ekologiska matlagningsprodukter som oljor, olika slags vinäger och matlagningsviner. Säljs i större dunkförpackningar till storkök och restauranger. Dessa produkter är inte lika sexiga som övriga med de är sannolikt väldigt lönsamma och förhållandevis lättsålda. Att ha en säljdivision som fokuserar på Blomberg är både smart, lönsamt och exportvänligt.

Dagens börsvärde är låga 50 MSEK. Rapporten för H1 2017 visar:

  • Lägre omsättning pga minskad produktion åt Constellation Brands (vars avtal har sagts upp). Denna produktion ger mycket låga marginaler och har nu kastats ut för att ge plats åt produktion med högre marginaler. Mycket sunt och bra inför framtiden.
  • Under H1 har bruttomarginalen ökat till 47% jämfört med 26% föregående år.
  • Stora engångskostnader pga flytten till Götene, samtidigt som bruttoresultat ökat trots lägre omsättning. Rapporten för Q3 lär visa effekterna av dessa åtgärder.
  • Abelco blir ny storägare med 11% av aktierna.
  • Flera nya produktlanseringar samtidigt som man slutfört flera viktiga försäljningsavtal för dessa. Detta kommer märkas redan i Q3 rapporten.
  • Produktionen i Götene är igång och de har redan börjat leverera till bl a Storbritannien.
  • Bara tillgångarna i fastigheter, maskiner och kapitalet från Abelco uppgår till ca 40 MSEK, börsvärderingen ligger således endast 10 MSEK över redovisade anläggningstillgångar.

Några slutsatser av halvårsrapporten:

  • Kraftigt ökad bruttomarginal från 26 till 47%.
  • Operativa kostnader på ungefär samma nivå som föregående år, genomslag för kostnadssänkningarna kommer i Q3.
  • 50% högre avskrivningskostnader jämfört med samma period 2016, främst engångskostnader i samband med produktionsflytt.
  • Alla strukturkostnader tagna i H1, totalt 4 MSEK/år i sänkta kostnader och rejäl omsättningsökning ger genomslag med början i Q3 (med fortsatt hög marginal).

Finns det behov av fler nyemissioner?

Nej knappast. Med ca 10 MSEK i likvida medel (Q2), viktiga investeringar redan tagna, snabbt ökande omsättning och positivt kassaflöde under Q4, är risken för fler ne mycket låg. Skulle en sådan bli aktuell så blir det i samband med kraftig expansion, förvärv eller liknande positiva signaler.

Varför blir det bättre framöver?

  • 20% minskning av personalstyrkan pga effektivare produktionslösningar
  • Fortsatt fokus på effektivare produktion ger lägre framtida kostnader
  • Förutsättningar finns för ännu högre bruttomarginal OCH ännu lägre operativa kostnader
  • Redan tecknade avtal ger höjd omsättning redan på kort sikt och långsiktigt stabil tillväxt
  • Framgång föder framgång, Umida har full fart framåt, vi lär få se fler stora avtal inom kort

Vad är de avtal som tecknats det senaste året värda?

Först ska vi värdera det uppsagda avtalet med Constellation group som mycket positivt. Umida har helt enkelt slängt ut Constellation group för att kunna fokusera på mer lönsam verksamhet. Constellation avtalet har det varit olönsamt pga för låga marginaler, dels har det av konkurrensskäl blockerat flera andra affärsmöjligheter och slutligen har det blockerat produktionskapacitet utan att ge vinst.

Här är avtalen som tecknats, detaljerna hittar du i respektive länkar:

RÅVO (nov 2016) vodkaproduktion till USA. 250.000 flaskor under 2017. Möjlighet till utvidgning (fler storlekar, större volymer). Svårbedömt värde men bör tillföra mellan 5-10 MSEK under 2017. (http://news.cision.com/se/umida-group-ab--publ-/r/produktionsavtal-med-internationell-vodkaproducent,c2130271))

Contaste (jan 2017) är ett ledande försäljningsbolag inom vinbranschen i Tyskland. De börjar sälja Umidas förfyllda produkter mot den tyska marknaden med 33 miljoner eventbesökare/år. (http://news.cision.com/se/umida-group-ab--publ-/r/tecknar-samarbetsavtal-med-ledande-tysk-forsaljningsagent,c2175063))

Solera Group (mars 2017) börjar sälja Umidas produkter i Sverige, främst mot restauranger, hotell och tax-free butiker. Solera omsätter idag 1 miljard bara på den svenska marknaden. Avtalet värt ca 11 MSEK redan 2017. (http://news.cision.com/se/umida-group-ab--publ-/r/inleder-saljsamarbete-med-solera-beverage-group,c2222668, http://news.cision.com/se/umida-group-ab--publ-/r/lanserar-ett-flertal-nya-produkter-i-samarbete-med-solera-beverage-group,c2235068))

Systembolaget (maj 2017) börjar sälja Umidas glögg, 2 olika orders som ger totalt 3,3 MSEK 2017 (http://news.cision.com/se/umida-group-ab--publ-/r/vinner-upphandlingar-for-glogg-hos-systembolaget,c2271401))

Systembolaget (juni 2017) börjar sälja Umidas blanddrycker, värt 3,3 MSEK 2017. (http://news.cision.com/se/umida-group-ab--publ-/r/vinner-upphandling-for-blanddryck-hos-systembolaget-vard-3-3-msek-i-nettoomsattning,c2280855))

Conaxess (juni 2017) börjar sälja mot svenska storkök. 5 års avtal värt ca 100 MSEK totalt varav 14 MSEK 2017. (http://news.cision.com/se/umida-group-ab--publ-/r/inleder-saljsamarbete-med-conaxess-trade-ab,c2289136))

Compass group (juni 2017) tecknat flerårigt ramavtal om att sälja förfyllda vinglas på arenor och events i Storbritannien. Compass driver 7.000 olika eventplatser och har över 50.000 anställda. (http://news.cision.com/se/umida-group-ab--publ-/r/skriver-flerarigt-ramavtal-med-compass-group-i-uk-och-irland,c2293214))

Kommunicerad omsättning av dessa affärer är drygt 31 MSEK under 2017. RÅVO bör ge ytterligare 7 MSEK lågt räknat. Värdet av försäljningen i England och Tyskland är svårbedömt men klart är att Umida lyckats skriva avtal med två riktiga giganter inom respektive marknad. De 31 MSEK som kommunicerats rör bara lilla Sverige, när försäljningen i England och Tyskland tar fart så lär det smälla till fort och ordentligt.

Lönsamhet och positivt kassaflöde redan Q4 2017

De avtal som kommit in ger resultat direkt under 2017. Dessutom har bolaget minskat sina kostnader ordentligt under året. Därför går redan i juni ut med PM om förväntad lönsamhet i Q4 – snacka om självförtroende! Umida har förändrat sig, detta är en riktig guldklimp investeringsmässigt. (http://news.cision.com/se/umida-group-ab--publ-/r/nar-lonsamhet-och-positivt-kassaflode-fran-q4-2017,c2289539))

Till sist

Samtliga avtal jag nämnt har tillkommit det senaste året, de flesta under 2017. Beslutet att flytta produktionen till Götene (och spara 4 MSEK i årliga kostnader) kom tidigt 2017.

Våren 2016 fanns hög omsättning, låg bruttomarginal, usel lönsamhet och en massa förhoppningar. Då låg kursen strax under 10 kr.

Sedan dess har olönsam fyllnadsproduktion bytts mot attraktiva egna varumärken. Försäljningsavtal har tecknats med Systembolaget och andra internationella aktörer. Volymen ökar, omsättningen ökar, bruttomarginalen har mer än fördubblats. Samtidigt har kostnaderna minskats avsevärt.

Och kursen har halverats jämfört med våren 2016 – när den istället borde ha dubblerats.

Här finns anläggningstillgångar över 40 MSEK. Beräknad omsättning 2017 ca 50 MSEK med bruttomarginal över 45%. Lönsamhet och positivt kassaflöde Q4 2017. Baserat på nuvarande avtal och genomförda kostnadssänkningar kan 2018 medföra 70-80 MSEK i omsättning med vinstnivåer kring 5-10%.

Hur jag än försöker lyckas jag inte hitta någon orsak till den låga kursen. Den är helt omotiverad och saknar samband med bakomliggande verksamhetsutveckling. Den enda förklaring jag kan komma på är att Umida ligger under radarn. Bolaget har inte blivit hypat på samma sätt som olika förhoppningsbolag inom diverse medicin/tekniksektorer. Kanske ligger historiken kvar och spökar? Kanske tror folk att detta fortfarande är samma bolag som var konkursmässigt i början av 2015? Som hade produktionsproblem, kvalitetsproblem och lönsamhetsproblem?

Allt detta har ändrats. På drygt 2 år har Umida förändrat grunden för sin verksamhet. Sommaren 2015 gjorde man ett ackord och en framgångsrik företagsrekonstruktion. Nya huvudägare, ny styrelse och ny ledning har sedan dess med förvärv och smarta samarbeten lotsat företaget från en marginalposition till en lönsam kvalitetsaktör inom dryckesproduktion.

Nu finns en välsmord produktion som går för högtryck, med produkter av hög kvalitet som efterfrågas och uppskattas. Med aggressiv försäljning på flera attraktiva marknader. Ett välskött bolag och ett bra exempel på en riktigt välskött turn-around. Om inte förr så kommer kursen rusa i slutet av november när vi får utvecklingen bekräftad i rapporten för Q3.

Jag rekommenderar köp

Detta är en guldklimp! Att värdera detta bolag till 50 MSEK är närmast löjligt. En rimlig värdering borde istället ligga runt 150-200 MSEK vilket motsvarar 15-20 kr i börskurs. Även på kort sikt har Umida en slumrande och stor potential.


Disclaimer: Jag är inte opartisk, jag är ingen professionell analytiker och jag äger aktier i Umida själv. Skaffa dig en egen uppfattning från fler källor innan du väljer att investera eller inte investera i Umida.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?