För knappt tre veckor sedan rekommenderade jag Unibet och trodde att kursen skulle stå 20 % högre om tre månader. Lyckligtvis gick det snabbare än så. Nu har kursen stigit 19 % på en svag börs och inga nyheter och släppts från bolaget. Långsiktigt tror jag fortfarande på bolaget men nu är risken stor att kursen backar tillbaka lite samtidigt som jag ser en större potential i andra aktier. Nu har jag sålt mina aktier och köpt mycket i Broström 48 kr och Björn Borg 114 kr. Det är båda mycket billiga bolag fast på olika sätt.
Björn Borg är på mycket låga kurser om man räknar de senaste 6 månaderna. Alla berömmer H & M när man kan få Borg till en lägre värdering och minst dubbla tillväxten. För bara två veckor sedan var kursen uppe i 133 kr och visade mycket styrka – där kommer den vara inom kort igen. De har mycket goda möjligheter att släppa en lika stark rapport som tidigare. Om tillväxten och lönsamheten är lika god som innan kommer kursen att fortsätta uppåt. I dessa tider ska man akta sig för att sitta i bolag som är starkt påverkade av problemen i USA. Jag har mycket svårt att se hur Björn Borg som konsumtionsbolag och med sin verksamhet i Europa ska kunna påverkas i någon större utsträckning av det.
Broström har en hög direktavkastning, runt 8 % och ett stort övervärde där det egna kapitalet kommer att uppgå till cirka 80 kr per aktie vid årsskiftet plus att man har stora vinster. För dem som tycker om att följa vad insiders gör så har de köpt på sig mycket aktier. Ibland när insiders köper eller säljer är det för så små summor att det inte behöver betyda någonting. När en av styrelseledamöterna i Broström köpte för 80 miljoner kr så behöver man inte undra vad han tycker om bolagets värdering – han visar det tydligt.