Trygga Hem 10,50 kr
Bolaget växer med 100 procent och senaste kvartalsrapport (Q1 2009)visar att tillväxten ökar.
Många väljer att installera Trygga Hem, därför att de salufört ett konkurrenskraftigt erbjudande, samtidigt som många blivit mer säkrehetsintresserade. Kunderna väljer larmtjänster och trygghetsabonnemang som en följd av ett allt större medvetande om att säkerhet är en basfunktion i ett hem.
Tillväxten har varit stark de senaste två åren, och ligger på 72 procent, på löpande tolv månader. Trygga Hem räknar med att ta marknadsandelar även i fortsättningen.
9 av 10 hushåll saknar idag ett larm kopplat till en larmcentral. Trygga Hem har satt upp prognosen att 2015 så kommer vart femte hushåll att abonnera på någon typ av säkerhetstjänst. Det innebär 700.000 nya abonnenter. En jämförelse belyser förhållandet: 6% av sveriges bostäder är utrustade med larm eller annan säkerhetsutrustning, motsvarande siffra i Norge är ca 12% och i USA hela 30%.
Kundtappet är lågt och andelen uppsagda abonnemang ligger på 3,6 procent på årsbasis.
Trygga Hem är relativt liten aktör bland större aktörer. Orsaken till att de nu tar marknadsandelar sammhanhänger att de samarbetar med parnters. De har inga “dörrknackare”. Det innebär att de är effektivare än konkurrenterna, och kan följaktligen hålla ett lägre pris för samma tjänst.
Villaägarnas Riksförbund valde tidigt att rekommendera Trygga Hem till sina medlemmar. Just nu är vi en relativt liten aktör, men samtidigt ligger Trygga Hem på andraplats beträffande försäljning av nya abonnemang.
Första kvartalet innebar en mindre förlust. Det drar upp P/E-talet beroende på hur man räknar. Trygga Hem har prioriterat tillväxt framför vinst, eftersom att de fortfarande befinner sig i uppbyggnadsfasen. Varje nytt Trygghetsabonnemang är en investering i ett framtida kassaflöde där en del av kostnaden syns på resultaträkningen.
Den växande kundportföljen syns bland i att abonnemangsintäkterna uppgår till 21 MSEK på årsbasis med en bruttovinst på 49 procent.
När tillväxten slutligen planar och Trygga Hem når mognadsfasen kommer den uppbyggda kundportföljen generera goda kassaflöden med bra marginaler. Nu befinner sig Trygga Hem i uppbyggnadsfasen och planerar för fortsatt tillväxt och avser att ta marknadsandelar.
Tillväxten för produktförsäljningen har varit lugnare. Den är ett bra bidrag till verksamhetens kassaflöde samtidigt som den ger goda möjligheter till korsförsäljning. Den ökade marknadsföringen gav gott resultat vilket kan avläsas i nyckeltalet återbetalningstid nya kunder. En ökad volym har visat sig sänka marknadsföringskostnaden per ny kund.
Trygga Hem planerar att fortsätta synas i olika marknadskanaler och jobbar vidare med sina samarbetspartners.
Försäljningen av antalet centralanslutna larm dubblerades under Q1 vilket visar på stor potential i bolaget. Bolagets tillväxt värderas lågt och sett till det förväntat stabila kassaflöde som affärsmodellen genererar anser marknaden att det finns fog för högre värdering.
En analys jag skrev i augusti 2008
http://www.redeye.se/medlemsanalys/23825
….
Bland de tveksamma märks Börsveckan. I mars vid kurs 8 kronor gav de rådet att sälja Trygga Hem.
Kassan uppges - enligt Börsveckan - vara nästan tom och även om SEB utlovat krediter som möjliggör fortsatt expansion under första halvan av 2009 så verkar det enligt tidningen tufft för Trygga Hem att fortsätta växa så mycket som förr. Börsveckan tar fasta på att värderingen är höga 15 gånger rörelseresultatet före avskrivningar och att tillväxten trots allt inte var högre än 30 procent under 2008.
Till detta kommer att P/E-talet är ca 300.
…..
Källa: Vd intevju på Redeye.