Post entry

Tricorona- Bekräftar prognoshöjning 2010!

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Inledning: Tricorona bedriver verksamhet inom miljörelaterade marknadsinstrument, i huvudsak via investeringar i och handel med projektrelaterade utsläppsrätter (CER). Den 12 februari, efter att bokslutsrapporten släpptes, skrev jag i min blogg om att det var ypperligt läge att gå in i Tricorona, sedan dess har aktien gått ner från 6,7 kr till 6,5kr.
Prognoshöjning: Idag bekräftar Tricorona sin prognos om att leverera 5-7 Miljoner CER under 2010 mot 4 Miljoner CER under 2009 (Se länk 1). CER priset har gått upp i början av 2010 och denna utveckling förväntas forsätta under året. Med tanke på att priserna på CER förväntas stiga och att Tricorona kommer leverera 25 % - 75 % mer CER i år så kommer resultatet för 2010 klart överstiga 2009. Bolaget kommer dessutom dela ut 70 öre per aktie alltså en direktavkastning på över 10 %!
Risker: Marknaden är orolig för att det inte kommer att handlas med utsläppsrätter efter 2012. Givetvis finns det forfarande mycket frågetecken kring hur utsläppshandeln kommer att se ut i framtiden men det finns inte mycket som talar för att den inte kommer att finnas kvar efter 2012 enligt Tricoronas bokslutsrapport. EU har indikerat att projekt i minst utvecklade länder kommer att prioriteras för handelsperioden 2013-2020. Tricorona kommer därför att prioritera utvecklingen av excisterande portfölj mot minst utvecklade länder under 2010. Datumet för nästa klimatmöte i FNs regi är den 9-11 april i Bonn. Målet är att lägga grunden för ett globalt klimatavtal och att förbereda sig inför huvudmötet som drar igång i slutet av november i Mexiko.
Budkommentar: Dessutom ligger miljöteknikföretaget Opcon bud på Tricorona och väntar på kommentar från Tricoronas ledning. Ledningen har sagt att man kommer komma med en rekommendation till aktieägarna 2 veckor innan acceptanstiden gått ut för erbjudandet, alltså i slutet av Mars.Acceptperioden för erbjudandet beräknas löpa från och med den 23 mars 2010 till och med den 13 april 2010.Jag förväntar mig att ledningen tackar nej till budet då det är alldeles för lågt och för att ledningen korrigerat ett uttalande som Opcon VD gjort den 22 februari (Se länk 2). Det står bland annat att: Opcon kommer säkert vara en av de leverantörer som Tricorona väljer att utöka sitt samarbete med men det betyder inte att bolagen för den skull behöver ha samma ägare.Möjlighet att erbjuda finansiering till projekt, speciellt inom Tricoronas verksamhet ”Tech-Transfer”, utgör en viktig del av bolagets framtida strategi. Det kommer att vara viktigt för Tricoronas verksamhet att bolaget kan arbeta med flera olika teknologier och inte låsa fast sig vid en viss teknik eller produkt.
Slutsats: Aktien handlas idag till ett lägre värde än de framtida vinster som jag beräknat baserat på den porfölj som Tricorona presenterat fram till 2012 då Kyotoavtalet upphör. Nedsidan är med andra ord mycket begränsad medan uppsidan är enorm om politikerna lyckas komma fram till ett nytt avtal och om Tricorona tackar nej till budet.

Lycka till!

Länk 1: http://www.tricorona.se/news/203/

Länk 2: http://www.tricorona.se/news/202/

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?