Travelpartner - RAKETtillväxten fortsätter
2009-10-01 11:11, Edited at: 2010-06-11 12:24Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
TravelPartner: INTERNETRESEBYRÅER VÄNDER TRENDEN - MARKNADEN VÄXER IGEN
2009-09-29 16:38
Trendbrottet är här för resebyråförsäljningen. Under juli och augusti ser indikatorerna för reseförsäljning ut att peka mot en ökning på någon procentenhet enligt Svenska Resebyråföreningen. Tillväxten man ser hos branschföreningen tillskrivs Internetresebyråernas privatreseförsäljning. En tillväxt som TravelPartner kan skriva under på,
- Vår trendkurva pekar FORTSATT UPPÅT I OFÖRMINSKAD TAKT. Lågkonjunkturen har varit ett perfekt tillfälle för oss att ta marknadsandelar. Vi har växt kraftigare än någon annan aktör och står STARKARE ÄN NÅGONSIN när marknaden nu vänder uppåt, säger Mattias Sesemann, VD på TravelPartner.
Analysföretaget PhocusWright Skriver i sin senaste rapport att trafiken inom resesegmentet på Internet ökade under andra kvartalet. Trafikökningen har skett med bibehållen eller ökad konverteringsgrad vilket visar på en ökad andel för Internetrelaterade resebokningar. Störst trafikökning ser man inom segmenten hotell och hyrbil. Flygtrafiken minskar däremot hos amerikanska Internetresebyråer. Troligtvis ett resultat av att de står för en stor andel av affärsreseförsäljningen medan Nordiska Internetresebyråer har störst andel privatresenärer.
- TravelPartner ser sin största ökning på dyrare bokningar av långresor. Detta går tvärt emot vad som förutspåddes för ett halvår sedan, då marknadsbedömare förväntade sig minskat resande som enligt dem skulle begränsas till billiga korta resor, menar Sesemann.
TravelPartner omsatte 626,7 Mkr med en vinst på 7,6 Mkr för det första halvåret 2009. TravelPartner är den enda Internetresebyrån på börsen, NASDAQ OMX First North.
Här följer VA´s rek från 090903:
Travelpartner
KÖP
Kanske börsens billigaste tillväxt till sex gånger årets vinst.
POTENTIAL
Internet fortsätter att ta en allt större andel av resemarknaden, stor skalbarhet i affärsmodellen.
RISK
Låg unicitet, risk för nya konkurrenter.
SOLKLART. Urstarka internetresebyrån Travelpartner är ett solklart köp.
Sugen på att äga aktier i ett bolag som årligen dubblar omsättningen, tiodubblar rörelseresultatet och har en urstark balansräkning?
I så fall rekommenderar vi nätresebyrån Travelpartner. Det senaste kvartalet fick bolaget en sanslös hävstång i sin affärsmodell och vd Mattias Sesemann ser inga tecken på en vikande marknad.
Skalbarheten i bolagets affärsmodell är uppenbar och framtida tillväxt är därför inte beroende av ökade fasta kostnader. Som exempel är koncernens personalkostnader på cirka 6,5 miljoner kronor i stort sett konstanta under årets första halvår, jämfört med samma period i fjol.
Rullande tolv månader säljer Travelpartner nu resor för cirka 1 miljard kronor, varav cirka 60 miljoner kronor redovisas som egen omsättning. Det som hamnar i koncernens böcker är provisioner från researrangörer samt direktbokande slutkunder som köper sin resa på internet.
Tillväxten är stark och för årets första sex månader är ökningen drygt 100 procent, i jämförelse med samma period i fjol. Och det i en period av minskat resande till följd av lågkonjunkturen. Enligt Luftfartsverket minskade antalet passagerare på myndighetens flygplatser med 14 procent under perioden.
Marginalerna imponerar också. För årets första sex månader landar nettomarginalen på hela 20 procent – Travelpartner tjänade 1 krona per aktie.
Och rörelseresultatet rinner obehindrat hela vägen ned till sista raden eftersom finanserna är starka. I kassan finns 46 miljoner kronor och de långfristiga skulderna på modesta 3 miljoner kronor är numera avbetalade och därmed talar vi om ett i princip skuldfritt bolag – de resterande skulderna består endast av förskottsbetalningar från bolagets kunder.
Det är fler än Veckans Affärer som fått upp ögonen för det höglönsamma bolaget. Aktien har rusat från 2 kronor till dagens nivå på över 12 kronor, en uppgång på hyfsade 400 procent.
Trots detta makalösa rally tror vi att Travelpartner har mer att ge på börsen.
Bolaget är på god väg att klara ett resultat på 2 kronor per aktie redan i år och handlas därmed till modesta sex gånger årets förväntade vinst.
Det är en alldeles för njugg värdering för ett höglönsamt bolag i extrem tillväxt.
Vi tvekar inte att rekommendera köp och sätter riktkursen till 30 kronor.