Post entry

Q3 ny rekordvinst för Travelpartner??

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

I Q2 levererade man nedan urstarka rapport,
kommer det starka momentumet att fortsätta i Q3..?

Den 27/10 får vi svaret då Q3 rapporten släpps.

Detta bolag har mäktat med det få andra har gjort, man har lyckats växa sekventiellt VARJE kvartal sen 2007-01 med endast Q4-07 undantaget o det TROTS en av de värsta finanskriserna sen 2:a världskriget.

De flesta av börsens bolag har ju rapporterat fallande vinster.

Ser Travelpartner som ett solklart case; grym tillväxt, urstark balansräkning, stora insiderköp av VD o övrig ledning, OCH framförallt en LÅG värdering!

Man har också demonstrerat en otrolig skalbarhet i sin verksamhet, TP lyckades från fg år DUBBLA omsättningen, trots det har man nyanställt endast 2 personer.

Ser en rimlig värdering till MINST P/e 15, sett till tillväxten borde den vara avsevärt högre, men en viss småbolagsrabatt kan vara motiverad.

P/e 15 skulle innebära en riktkurs på runt 30kr!
Och då har vi bara räknat på årets resultat.

TRAVELPARTNERS FÖRSÄLJNING MOT NYA HÖJDER (Q2)

TravelPartners kvartalsrapport för det andra kvartalet visar på en fortsatt mycket stark utveckling för bolaget. TravelPartner ökade sin försäljning med 105% till 332,9 Mkr. Vinsten uppgick till 4,1 Mkr. Den största vinsten i bolagets historia för ett enskilt kvartal. Under det första halvåret uppgick omsättningen till 626,7 Mkr med en vinst på 7,6 Mkr, även detta nytt rekord.

Den 12 augusti kom statistik från SRF (Svenska Resebyråföreningen) som visar på att resebyråernas försäljning i Sverige under det andra kvartalet fortsatte falla brant med 22%. TravelPartner har tack vare sin inriktning mot internet inte drabbats av denna nedgång utan fortsatte även under årets andra kvartal att växa mycket kraftigt.

Framför allt har bokningar av långväga resor ökat under kvartalet. Många flygbolag har valt att erbjuda fler specialpriser än vanligt på TravelPartners sajter och detta har fått genomslag i försäljningen.

Ytterligare en faktor till framgången är att den genomsnittliga tiden från bokning till avresa har fortsatt kortas ned under kvartalet. Det är numer inte ovanligt att boka sin semesterresa en vecka innan man åker.

- Det betyder att onlineresebyrån kan ha samma nytta av dåligt väder som charterarrangörerna haft under t.ex. juni. Våra kunder bokar resor som aldrig förr, säger Mattias Sesemann, VD TravelPartner.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?