Jag har tagit fram försäljningssiffror (brutto) för varje månad sedan 2008. Företaget presenterade enskilda månadssiffror för 2008 och jag har sedan med hjälp av graferna på rullande 12 månadersförsäljningen (går se skillnaden mellan motsvarande månad året innan där) räknat ut siffror för 2009 och 2010. Det kan diffa några miljoner här och där då det är svårt att se exakta skillnaden på graferna.

2008
Januari: 48m
Februari: 43m
Mars: 42m
April; 49m
Maj: 53m
Juni: 59m
Juli: 60m
Augusti: 58m
September: 63m
Oktober: 67m
November: 64m
December: 55m

2009
Januari: 93m
Februari: 108m
Mars: 92m
April: 103m
Maj: 117m
Juni: 113m
Juli: 118m
Augusti: 136m
September: 151m
Oktober: 127m
November: 109m
December: 92m

2010
Januari: 151m (+62%)
Februari: 169m (+56%)
Mars: 212m (+130%)

Prognos Q2:

April:
Trenden in i April var oerhört stark eftersom Mars var så bra. Detta bekräftades också av VD Sesseman som kommunicerade att några dagar före askan hade sålt minst dubbelt så bra jämfört med året innan. Halvvägs in i April kom askmolnet som låg kvar resten av månaden. Försäljningen under början av askperioden låg enligt uttalande strax över 2009. jag kan tänka mig att försäljningen minskade ytterliggare lite i slutet av askperioden. jag har räknat med att första halvan av April var 110% bättre än förra året och att andra halvan tangerade 2009. Totalt sett innebär det att försälningen skulle ha ökat med 55% under April jämfört med 2009.från Q1-rapporten: “Försäljningen under april ligger dock väsentligt över volymen samma period föregående år.”
Försäljning: 160m (+55%)

Maj:

Askan var nu borta men enligt VD 11/5 “har återhämtat sig till största delen men vi anar fortfarande en viss återhållsamhet hos våra kunder”. Troligen blev detta bättre mot slutet av månaden och trenden under våren var som sagt mycket stark. Jag tippar på en försäljningsökning på 60% jämfört med 2009.
Försäljning: 187m (+60%)

Juni:

Askan mer eller mindre glömd. Kalkylerar med en ökning på 80%.
Försäljning: 203m (+80%)

Total bruttoomsättning Q2: 550m
Bruttomarginal: 5,2% (Lägre än både Q1 och 2009, finns viss prispress i branchen.)
Nettomsättning: 28,6m

Kostnader:
Övriga externa kostnader: 15,5m (Försälniung ungeför som Q1 borde innebära ungefär samma kostander här, har avrundat uppåt lite.)
Personal: 4,8m (Räknat med 2 nyanställda sen Q1)
Extra för askan: 0,5m (ca 2m har askan kostat i form av minskad försäljning och extra kostander. Jag har räöknat med ett försäljningstapp på runt 50m vilket innebär 2-3m netto och kanske 1,5m efter övriga externa kostnader.)
Avskrivningar: 0,3m
Totalt: 21,1m

Jag har inte tagit hänsyn till eventuella intergrationskostander eller eventuella intäkter för förvärvet Mr Orange men blir fint när det kickar in ordentligt under H2.

Rörelseresultat: 7,5m

Nettoresultat: 5,5m (0,68 kr per aktie)