Post entry

Köpläge i Travelpartner

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Kursutvecklingen i Travelpartner har hållits tillbaka sedan rapporten av att en större säljorder på ungefär 25 ggr normalavslutet legat på 25 kr (625 Tkr). Det är väl känt att aktörer försöker styra kursen i bolag med mindre omsättning genom att lägga ut större köp eller säljorder som skrämmer säljare respektive köpare. Ingen vill köpa en aktie som inte kan gå upp med mer än att den stora ordern först betas av. Det går förstås inte att med säkerhet säga att det är fråga om medveten manipulering i detta fall, men det är tydligt att kursutvecklingen påverkats av säljordern. Den som är intresserad kan notera hur den dyker upp och vad som händer om betydande avslut sker på 25 kr. De senaste dagarnas kursutveckling pekar på att allt annat oaktat kommer kursen att stiga när ”stoppordern” försvinner, då kursen gång på gång sökt sig upp mot 25 kr.

Det finns även gått om andra skäl att placera kapital i Travelpartner. I den senaste rapporten redovisande man ca 48% ökning i omsättningen och nästan 180% ökning i rörelseresultat. Vilket visar att Travelpartner sitter i guldsits i den omstrukturering av marknaden som pågår och att skalbarheten skapar en minst sagt imponerande utväxlingen på resultatet. Nedan är hämtat från ett av mina inlägg på Avanzas forum.

Jag kan inte låta bli att dra lite på smilbanden. Här anstränger sig den ena skribenten efter den andra om att göra konservativa skattningar om TP´s värde och alla kommer fram till att kursen är för låg. Jag törs drista mig till att säga att den är sanslöst låg om man gör en nuvärdes kalkyl utifrån resultat och tillväxt. Jag skall inte ge mig in i diskussionen med detalj siffror bara konstatera att börsen generellt underskattar betydelsen av tillväxt, eller kraften i lågsiktig tillväxt. Som jag ser det kan man utifrån siffrorna inte sätta värdet under 40 kr per aktie. Frågan är då varför gör inte marknaden det för närvarande? Dels kan jag se att Tp har en tradition av låg värdering. Det borde rationellt sätt bero på att marknaden misstror bärigheten i TP´s verksamhet på sikt. Att marknaden bedömer att risken stor för att Tp skall bli utkonkurrerad eller att marknaden för deras tjänster skall stagnera eller minska. Det är dock svårt att se rationella belägg för detta, marknaden genomgår en strukturell förändring där bokningar av resor flyttar från byråkontoren till internet så även om totalmarknaden inte växer kan TP göra det och som jag ser det ett bra tag till. Kanske ser marknaden TP som ett rent försäljningsbolag som saknar struktur kapital med flyktiga ej varumärkestrogna kunder. Men även detta ser jag svårt att finna belägg för. Man har ett väl inarbetat varumärke och man borde i så fall föra samma resonemang på tex H&M och inte minst Tretti. Till den befintliga verksamheten har man dessutom planer på att flytta konceptet till andra geografiska marknader och utöka sitt utbud av tjänster.

Kvar finns bara Ejafjall... aj , ja den där vulkanen med systern Katla på Island. Här finns onekligen en svårbedömd risk, men är den så stor att den skall närmare halvera värdet på bolaget? Känns lite som forumet inte törs ta i frågan. Men som jag ser det är det den enda rationella förklaringen till att kursen hålls tillbaka, det och kortsiktigt att det sker utförsäljningar av spekulativt innehav och att man vill vikta om sin depå.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?