TRAVEAS - Tenbagger Potential
2013-04-19 12:26, Edited at: 2013-04-19 12:27Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Bolaget har sedan start årligen minst dubblat sin omsättning. Med höga marginaler och låga kostnader ser även år 2013 att bli ett nytt rekord år och framförallt det stora genombrotts året för Traveas. Som styrelsen beskriver det i bokslutet för år 2012: ”...ser styrelsen och ledningen mycket fram emot 2013 som ett år då bolaget skall börja skörda frukten...”
Om
Bookings Enriched: Traveas affärskoncept handlar om att hjälpa företag som säljer biljetter att kunna erbjuda fler tjänster och produkter till sina kunder. Tjänster och produkter som kompletterar ursprungsvaran, oavsett om det är en resa, konsert, sportevenemang eller annan tids- och platsrelaterad händelse. Traveas gör det genom att berika befintliga bokningsbekräftelser med lokalt, relevant och intäktsbringande innehåll, både via mobilen, via email samt via webbplatser. – Traveas, Aktietorget.se
Traveas koncept är väldigt enkelt och har stora skalfördelar. De stora kostnader som krävdes under uppbyggnaden år 2009-2011 är nu tagna. Traves kan nu koncentrera sig på intäkter och tillväxt, då grunden är lagd och de stora kostnaderna är tagna så kan man expandera stort utan att varje ytterliggare kund kostar. Sammantaget så är vinsten för varje ny kund närmare 100%. Med höga marginaler och låga kostnader ser även år 2013 att bli ett nytt rekord år och framförallt det stora genombrotts året. Som styrelsen beskriver det i bokslutet för år 2012: ”...ser styrelsen och ledningen mycket fram emot 2013 som ett år då bolaget skall börja skörda frukten...”
Traveas the Movie: http://www.youtube.com/watch?v=zyZGjbLbPaQ
Traveas har två affärsområden: Media & Technology
Traveas Media säljer främst annonsplatser. Bland Traveas Medias kunder återfinns bland annat tidningen Svensk Golf med drygt 400 000 läsare, Golf.se med över 100 miljoner sidvisningar årligen och sveriges största sportsajt och GIT Mail som är Svenska Golfförbundets starttidsbekräftelser. Traveas Media beräknar att för tillfället ansvara för mediaförsäljnings-uppdrag som på årsbasis omsätter ca 40-50 mkr totalt.
Traveas Technology tjänster hjälper företag och organistaioner att förbättra sin digitala kommunikations försäljning. Tjänsten Travelplanner som ingår i Technology ser till att relevant information för resenären finns tillgänglig på mejlen och i mobilen. Med Travelplanner så går ett SMS ut ett dygn innan avgång. I SMS:et kan du få information om flygtider, terminal, status för resan, väderprognoser, taxinummer, kontakt info, adress och telefon till hotellet, kartor, resturangtips, reseguider, valutainformation och annan relevant information.
TravelPlanner kompletteras av TravelTracker som bevakar statusen för din resa. Skulle exempelvis flygtiderna eller gate nr. Ändras så meddelar TravelTracker detta via SMS.
Traveas tjänst TravelPlanner ärväldigt automatiserad därav så tillkommer nästan inga extra kostnader för varje ny kund som tillkommer. Därmed ökar bruttomarginalen i takt med att omsättningen ökar.
Intäkterna som kommer ifrån resenärerna tillfallaer Traveas och resebyrån som delar lika. Enligt Traveas så erhåller de i genomsnitt 6,5kr per bokning.
Marknaden & nuvarande Kontrakt
Traveas presenterar i sitt memorandum från 2009 statistik där det framgår att det skedde 4,8 miljarder flygresor år 2007 och 31 procent av dessa skedde inom Europa. Vi kan anta att siffrorna är liknande för år 2013. Traveas satsar på Europa, vilket är omkring 400 miljoner flygbokningar årligen.
Nyligen presenterade Veolia en ny bokningsbekräftelse med möjlighet till merförsäljning, teknologin bygger på Traveas system. Enligt Veolia själva så genomförs det hundratusentals resor_med _Veolia_Transport varje dag. _Se nyheten: https://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1977667&fromPage=newsModule
I december förra året gick Traveas ut med att de blir exklusiv säljpartner för mediaförsäljning, affärsutveckling samt hantering/traffic och fakturering av annonserna föreTRAVELi. eTRAVELi´s varumärken har över 2 miljoner resenärer per år, bland eTRAVELi varumärken ingår Supersavertravel, Seat24, TravelPartner, Travelstart m.fl. Se nyheten: http://www.aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID=63956
I början av 2012 gick Traveas ut med att de tar tar över all medieförsäljning för Svenska Golfförbundet, en medieportfölj värd 30-35 mkr/år och med en omsättning på 60-70mkr årligen. I PM:et framgår det Traveas växer från sex till elva medarbetare. Se nyheten: http://www.aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID=61056
Ägare och ledning
Det finns efter Q4 utgång172aktieägare. Totalt finns det 26 544 138 aktier. Insiders sitter på cirka 19 miljoner aktier. Vilket är cirka 72% av totala aktiekapitalet.
Potential
Traveas Media beräknar att ansvara för mediaförsäljnings-uppdrag som på årsbasis omsätter ca 40-50 mkr totalt. Tillväxten är god och vi kan anta att flera samarbeten kommer att komma och tillväxten lär fortsätta i samma takt som innan.
Traveas Technology. Som framgått innan så tjänar Traveas cirka 6,5kr per resenär. Traveas ser sin målmarknad som 400 miljoner bokningar årligen. Skulle Traveas lyckas penetrera 10% av den marknaden så hamnar vi på en omsättning kring 260 mkr årligen. Bruttomarginalen är förnuvrande cirka 60% vilket innebär ett täkningsbidrag om cirka 3,9kr per bokning, men vid så hög volym är bruttomarginalen sannolikt uppemot 90-95% tack vare att det mesta är automatiserat. Vilket bör ge oss en vinst på cirka 240mkr årligen från Traves Technology. Men det lär dröja ett par år innan detta sker men detta visar ändå på att det finns god potenial och fortsatt utrymme för tillväxt.
Bokslut 2012
"Vi har trefaldigat bolagets omsättning 2012 och nått positivt rörelseresultat för helåret. De__tta i kombination med redan vunna affärer som skall exekveras under 2013 borgar för fortsatt god tillväxt"
”Sammanfattning helår januari - december 2012
- Nettoomsättning, 9 097 tkr (3 085 tkr) Tillväxt 195 %
- Rörelseresultat efter avskrivningar, 82 tkr* (-1 380 tkr)
- Resultat per aktie efter utspädning , 0,01 kr (-0,06 kr)
- Likvida medel, 117 tkr (2 604 tkr)
Sammanfattning delårsrapport oktober - december 2012
- Nettoomsättning, 2 789 tkr (1 087 tkr) Tillväxt 157 %
- Rörelseresultat efter avskrivningar, 805, tkr* (-194 tkr)
- Resultat per aktie efter utspädning, 0,03 kr (-0,01 kr)
- Likvida medel, 117 tkr (997 tkr)”
*Värt att notera är att Traves hade en utgift om 1097tkr i utvecklingkostnader i Q4.
"Grunden är nu lagd med en bra affärsinriktning, en etablerad organisation och vunna affärer för att kunna skapa en god tillväxt även under 2013. Bolagets ambition är därför att fortsätta utvecklas i samma takt som tidigare."
Det som är intressant ur bokslutet är följande mening: ”Traveas Technology har under 2__012 haft lite av ett mellanår rent försäljningsmässigt, då mycket av försäljning och management tid har lagts på etableringen av Traveas Media.” Om nu år 2012 var ett mellanår så borde tillväxten ha varit betydligt högre än 195%.
Mer ur bokslutet _” Vi för redan givande dialoger med både det stora flertalet av våra befintliga kunder, samt med många nya kunder, vilket gör att vi har stora förhoppningar om en god tillväxt för detta affärsområde under året.”
”Med detta som grund så ser styrelsen och ledningen mycket fram emot 2013 som ett år då bolaget skall börja skörda frukten av en fungerande affärsinriktning, en eta__blerad organisation, exekveringen av redan vunna affärer samt lanseringen av den nya versionen av vår digitala transaktions/annons/säljplattform med stor potential.”_
”Vår ambition ligger fast - fortsatt hög tillväxt och positivt rörelseresultat. Det kommer vi jobba hårt för.”
Hela bokslutet: http://www.aktietorget.se/pressdocs/Traveas/64522/Traveas_TRAV_A_20130214_4.pdf
År 2013
Man bör veta att VD Gustaf Karling har hållit vad han lovat, han var säker på att Traveas skulle nå lönsamhet under 2012, han har avfärdat att någon nyemssion skulle var aktuell. Skall man tro Karling så kommer omsättningen minst dubblas i år igen, vilket den har gjorts sedan starten av bolaget. Karling verkar även övertygad om att rörelseresultatet kommer att bli klart positivt för 2013. Som sagt så framgår det att Traveas ansåg att 2012 var ett mellanår. Därmed baserat på historiken och en vinstmarginal i Q4 om 29% så antar jag följande:
Tillväxt likt år 2012, vilket ger oss en omsättning på 35mkr och en vinstmarginal på 30% ger oss en vinst på 10,5mkr före skatt för år 2013. Blickar vi framåt för 2014 räknar jag med endast 100% i tillväxt och en ökning i vinstmarginalen till 35%, vilket ger oss en omsättning samt vinst på 70mkr respektivte 24,5mkr.
Peers
De bolagen jag har valt är inte helt optimala för en jämförelse men de befinner sig i ungefär samma fas. Högtillväxt, omogen marknad, nära ett större genombrott i försäljning och vinst. Bolagen är: 203 Web Group, Fingerprint och Seamless. Som sagt dessa bolag är inte optimala men ingår i segmentet tillväxtbolag, det mest relevanta nyckeltalet är P/S.
Siffrorna nedan är för år 2012:
203 Web Group:
- Börsvärde: 56mkr
- Omsättning: 31,8mkr
- Tillväxt: 73,7%
- P/E: Negativt
- P/S: 1,76
Fingerprint:
- Börsvärde: 1517mkr
- Omsättning: 10,3mkr
- Tillväxt: Negativ
- P/E: Negativt
- P/S: 147
Seamless
- Börsvärde: 760mkr
- Omsättning: 134,4mkr
- Tillväxt: 124%
- P/E: Negativt
- P/S: 5,7
Trustbuddy
- Börsvärde: 248mkr
- Omsättning: 38,4mkr
- Tillväxt: 500%
- P/E: Negativt
- P/S: 6,5
Värdering
Med den goda historik om att årligen minst dubbla omsättningen samt höga ambitioner och ”upp till bevis” fasen över så anser jag att bolaget mycket väl skulle kunna värderas till P/E 20 vilket isåfall skulle ge ett marknadsvärde på 210mkr baserat på antaganden för 2013, ett P/S på 6 och ett PEG på extremt låga 0,1. Detta måste fortfarande anses vara ”billigt”. Tittar vi på år 2014 lär värderingen hamna på, givet P/E 20, 490mkr dvs. per aktie 18,5kr dvs. en uppsida på omkring x14 gånger pengarna på 2års sikt. Men det är en lång väg kvar men risken är helt klart hanterbar.
Risker
Den största risken är att Traveas inte hittar några nya kunder framöver. Men för 2013 har man redan aviserat om att upphandligar är på g, och med tanke på att samtliga uttalanden från bolaget har stämt så bör risken vara liten på att Traveas inte lyckas utöka sitt verksamhet. Dessutom vet vi inte hur mycket Veolia samt eTraveli kommer att betyda för bolaget. Men att de båda är stora spelare på marknaden råder ingen tivel om då Veoila omsatte nära 3miljarder för 2013. eTRAVELi samarbetet lär innebära ett par miljoner transaktioner årligen där varje transaktion leder till intäkt för Traveas. Angående medieförsäljningen för Svenska Golfförbundet så löper kontraktet ut i slutet av 2013, men det finns möjlighet till förlängning, och det är högst troligt att det blir förlängt.
Sammanfattning
År 2012 var ett viktigt år, första året med positivt rörelseresultat. Trenden är helt klart uppåt och tillväxten verkar allt ifrån över, tvärtom den ser ut att accelerera. Bolaget ingår inte längre i kategorin ”förhoppningsbolag” i och med vinst för 2012 så är bolaget nu ett ”tillväxtbolag”, samt ett bolag som faktiskt levererar. De har visat att affärsiden håller och att varje år sedan start växa med över hundra procent är extremt imponerande. Deras samarbete med Svenskagolfförbundet, Veoila och framförallt eTRAVELi lär ge stora intäkter till Traveas. Jag ser framemot 2013 som aktieägare och jag tvivlar inte att bolaget kommer att leverera ännu ett rekord år.
Bolaget noterades för 1,2kr. Då ett förhoppningsbolag, idag 1,3kr, idag ett vinstdrivande företag med enorm tillväxt. Riktkurs i det här fallet är något svårt att ge sig på, men skulle man försöka sig på att värdera bolaget så anser jag att riktkursen 7,8kr för år 2013 vore rimligt, givet att allt går enligt plan. Oavsett riktkurs så är bolaget undervärderat. PEG 0,1 är något jag köper varje dag.
Min rekommendation blir starkt KÖP.
*Samtliga PM: http://www.aktietorget.se/InstrumentNews.aspx?InstrumentID=SE0002869719
*Hemsida: http://www.traveas.com/