Transatlantic - bu eller bä?
2008-10-20 21:01, Edited at: 2010-06-11 11:41Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Marknadsreaktionen på Transatlantics niomånadersrapport blev negativ då aktien föll med drygt 3 procent. Kursreaktionen beror främst av två anledningar. Först och främst hade marknaden sannolikt förväntat sig att rederiet skulle presentera ett avslut kring försäljningen av delar av Atlantdivisionen och att eventuellt avslöja var rederiet kommer att göra investeringar. Ytterigare var även resultatet för Industriell sjöfart en liten besvikelse vilket resulterade i att några aktieägare valde att lämna skeppet med sjunkande kurs som följd. Personligen är jag också lite besviken men det är ju som tur inte så dystert som det verkar. Här kommer några korta kommentarer, om jag lyckas få det någorlunda kort :) :
Industriell Sjöfart
Att nå ett högt kapacitetsutnyttjande är av stor vikt för att kunna driva en lönsam rederiverksamhet. Detta innebär alltså att rederier strävar efter att ha så full last som möjligt och att undvika barlastresor, alltså returresor utan last. Det tredje kvartalet innehåller semesterperioden vilket oftast innebär ett lägre kapacitetsutnyttjande då fabrikerna går på halvfart eller är helt stängda. Ytterligare så brukar rederier utnyttja sommarhalvåret till dockningar av fartyg, vilket resulterar i en lägre nyttjandegrad. Då Transatlantic i rapporten skriver att lasttillgången varit generellt stark och att inte några större driftstörningar (haverier) förekommit finns det sannolika skäl att tro att resultatet påverkats negativt tack vare dessa säsongsfluktuationer. Resultatet på 35 MSEK (19) för affärsområdet var dock en förbättring jämfört med fjolåret men en försämring med 10 MSEK i jämförelse med föregående kvartal. Det är dock inte otänkbart att tillgången till tredjepartslaster har börjat minska i takt med vikande konjunktur. Rederiet räknar dock med att resultatet kommer att fortsätta att förstärkas framöver men meddelar också att den finansiella krisen successivt kommer att påverka bolagets verksamhet negativt.
Angående avyttringen av delar av Atlantdivisionen så framkom det i rapporten att det gäller linjetrafiken och rederiet har även lyft ut denna verksamhet i balansräkningen med ett bokfört värde på 178 MSEK. Fartygen som skall säljas är som jag tidigare förutspått, TransOak och TransMaple, som bokförts till ett värde av 108 MSEK. Försäljningen kommer alltså att få en positiv kassaflödeseffekt men även en positiv resultateffekt på sikt då fartygen är gamla och sannolikt har en hög driftsekonomi. VVD Mathias Wideroth har tidigare informerat om att rederiet tänker öka fokus på de andra verksamhetsområdena och det skulle inte förvåna mig om det är en förstärkning på feedertrafiken som väntar samt ytterligare investeringar inom offshoreverksamheten. Wideroth har tidigare avslöjat att nyheter inom detta kan komma att offentliggöras inom några veckor.
Offshoreverksamheten
Samtliga fartyg har under perioden varit sysselsatta på spotmarknaden på Nordsjön och resultatet för kvartalet uppgick till 66 MSEK (52). Spotmarknaden har historiskt varit extremt volatil och när priserna skenat i höjden så har det oftast varit under korta perioder för att sedan kraftigt försvagas. Under de senaste månaderna har dock priserna varit relativt stabila och pendlat inom betydligt högre nivåer än vad som annars varit vanligt. Orsaken till detta är ett ökat behov av riggförflyttningar och att ahts-fartyg lämnat spotmarknaden för längre kontrakt, vilket minskat utbudet av tillgängliga fartyg. De senaste veckorna har även nya rekordrater nåtts och samtliga av rederiet fartyg har varit fullt sysselsatta till mycket höga rater. Den synnerligen starka spotmarknaden ser även ut att fortsätta då StatOil idag förlängde sitt kontrakt med Tor Viking för ytterligare 14 dagar till en dagshyra av 1,3 MNOK, vilket är synnerligen högt då fartyget kontrakterats till "all duty", vilket generellt innebär lägre betalt än vid riggförflyttningar som tecknas till de högsta raterna.
Hur ser det då ut framledes?
Inom Industriell Sjöfart spås rationaliseringar och omstruktureringsåtgärder ge fortsatt förbättrat resultat men den vikande konjunkturen kommer sannolikt att sätta käppar i hjulen. Det som dock är positivt är att bränslepriserna sjunkit i takt med sjunkande oljepris. Det är alltså en utmaning som väntar Transatlantic men med tanke på de långtidskontrakt som bolaget sitter på så kan lönsamheten sannolikt fortsätta att hållas flytande. Inom Offshore så väntar ett rekordkvartal under innevarande kvartal, allt annat skulle vara mycket märkligt. Slutligen så sitter bolaget med 440 MSEK i kassan och har ytterligare kreditlöften på 400 MSEK, plus det som trillar in från avyttringen av Atlanttrafiken, så att rejäla förvärv är att vänta kan vi sannolikt vara säkra på. Då offshorefartygen inte kan långtidsuthyras då de under Q1 är kontrakterade av Svenska Sjöfartsverket att bryta is vid behov, skulle det vara av fördel om Transatlantic utförde förvärv av fler ahts-fartyg och sedan hyrde ut dessa på långtidskontrakt. Detta för att få en stabilare intjäning och en enklare bedömning av framtida vinster. Mer om detta kan kanske framkomma i morgondagens telefonkonferens. Med ett vpa på 7,30 kr för nio månader och 11,50 kr på rullande tolvmånadersbasis så är Transatlantic förmånligt värderat, särskilt med tanke på att vpa för innevarande kvartal kommer att bli betydligt starkare än fjolårets som belastades av en engångsskattekostnad på 90 MSEK. Osäkerheten inom offshoreverksamheten samt konjunkturutsikterna innebär dock att aktien är värd att handlas med rabatt men att aktien skall handlas kring 37 kronor, det känns för billigt.
Med vänliga hälsningar från ett stormigt Nordsjön