Post entry

Rabt:s vikingar går bärsärkagång

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Transatlantic har nu sannerligen gudarna med sig då bolagets "vikingaskepp" kontinuerligt noterar nya rekordrater på spotmarknaden på Nordsjön. Den 1 november nådde ahts-fartyget Vidar Viking nytt ATH när Oilexco hyrde fartyget för 200 000 GBP/dygn för riggförflyttning av Ocean Guardian. Enligt haglandoffshore.com så är även Odin Viking med på detta uppdrag, vilket innebär att även Odin eventuellt får 200 000 GBP/dygn (har ej funnit uppgifter om prisnivån för Odin).

Det är alltså glada dagar på Transatlantics huvudkontor i Skärhamn då spotpriserna ända sedan början av oktober varit skyhöga och efter 15 oktober har Balder Viking, Odin Viking och Vidar Viking noterat rater på 175 000 GBP/dygn med full sysselsättning. Ytterligare har Tor Viking varit uthyrd för "all-duties" under flera veckor till Statoil och från den 20 oktober till förhöjd hyra om 1,3 miljoner NOK/dygn. Då två fartyg blir lediga den 5 november och ett den 8 november finns det alltså möjlighet till fler positiva överraskningar, särskilt när marknaden är "extremely tight" just nu. Med samtliga fartyg uthyrda till 175 000 GBP/dygn tjänar Transatlantic cirka 3,9 miljoner kronor per dag, eller 14 öre per aktie. Detta kan således inte fortgå hur länge som helst och frågan är i vilket skede som bägaren med mjöd kommer att vältas omkull?

Historiskt har vi aldrig förr sett dessa höga rater och frågan är om det kan vara ett trendskifte vi ser? Vanligtvis brukar de högsta raterna endast vara en vecka för att sedan rasa ihop. Rater över 100 000 GBP har historiskt sett varit extremt ovanliga och den längsta tid som noterats är ifjol efter vecka 45 då det noterades höga rater under en fyra veckors period, men inte över 130 000 GBP/dygn. Men nu är tiden ur led då Transatlantics vikingar går rejäl bärsärkagång över Nordsjön och mitt tidigare prognostiserade operativa resultat på 100 miljoner kronor för kvartalet kommer högst sannolikt också att vara i rejäl underkant. Samtidigt så kan inte oljebolagen rimligtvis behålla en så pass hög aktivitetsnivå som nu för evigt, vilket innebär att marknaden garanterat kommer att försvagas framöver. Frågan är bara hur mycket? Med nuvarande vinst på 14 öre om dagen för affärsområdet så är aktien väl värd att hålla under luppen.

En annan detalj som är intressant att nämna när det gäller Transatlantic är att bolaget nyligen pressrealeasade att TransLumi Line vid årsskiftet börjar med ny linjetrafik mellan Finland - Tyskland - Sverige. Detta gäller tre nybyggda RoRo-fartyg som är långtidskontrakterade för Stora Enso och fartygen ersätter tre äldre fartyg på rutten som Stora Enso tidigare hyrt från andra rederier. Nyheten kanske inte väcker så stor uppmärksamhet i sig men det man bör tänka på i detta fall är att fartygen tidigare trafikerade mellan samma länder, men då mellan Uleåborg - Kemi - Göteborg - Lubeck. Nu börjar de istället trafikera från Kotka till Göteborg och Lubeck. Detta är en väsentlig skillnad med tanke på möjligheterna till tredjeparts- och projektlaster. I jämförelse med hamnar i norra Finland så är Kotka i detta avseende betydligt bättre, dels för att den största export- och importen sker i via hamnar i södra Finland men även tack vare att Kotka är ett nav till importen till Ryssland, särskilt för transitotrafik för containers, något som Transatlantic kan utnyttja via sina RoRo-fartyg.

År 2005 gick en fjärdedel av all rysk import via Finland. Det finns alltså goda möjligheter för Transatlantic att hålla ett högt kapacitetsutnyttjande via den nya linjetrafiken, något som eventuellt skulle varit betydligt svårare med den norra linjen med tanke på den pågående konjunkturavmattningen.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?