Rabatten i RABT
2008-02-28 10:47, Edited at: 2010-06-11 11:08Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Ni får ursäkta men jag kan inte låta bli att spinna vidare på Transatlantic och den rabatt som aktien har. Läste igår en artikel på AFV:s hemsida där det publicerades en intervju med bolagets VD, Carl-Johan Hagman, där han uttrycket sin förvåning över det låga värde aktien har. Han avslöjade även att det är bolagets uppgift att se till att värderingen ändras. Som ett första steg så valde ju bolaget att med hjälp av oberoende värderare få på papper om det finns några övervärden i fartygsflottan. Bolaget kommer nu i fortsättningen att publicera även övervärdet i boksluten framöver för att alltså ge marknaden en rättvisare bild över substansen i bolaget. I bokslutet framkom det alltså att övervärdet i fartygsflottan bedömdes till 40 kr per aktie, vilket i princip innebär att Transatlantic handlas till en rabatt på 50 procent. Visserligen skall man inte lägga så stor vikt på just detta eftersom fartygsvärden nästan är som spotmarknaden på Nordsjön, alltså kraftigt volatil, beroende på utbud och efterfrågan, men ändå ger utfallet av värderingen signaler om att aktien är mycket billig. Det är ju inte heller frågan om ett bolag som är nära konkurs eller som visar ordentliga förlustsiffror, utan det är ett höglönsamt rederi med tillväxtambitioner och med en offshoredivision som presterar rörelsemarginaler på nästan 70 procent!
Det är även lite intressant att spekulera i de förväntningar som marknaden borde ha haft inför bokslutsrapporten och framförallt det fjärde kvartalet. Ser vi på affärsområdet Offshore/Isbrytning så estimerade ledningen i samband med Q3-rapporten att helårsresultatet skulle bli aningen svagare än 2006, då resultatet uppgick till 191 MSEK. Vid Q3-rapporten uppgick resultatet till 144 Mkr och i minne av att ledningen estimerade ett svagare helårsresultat innebär detta att ledningen och även en stor del av marknaden förväntade sig ett resultat just under 47 Mkr för det fjärde kvartalet. Utfallet i Q4 blev dock hela 86 Mkr, vilket var hela 83 procent bättre än förväntat!!
För det andra affärsområdet Industriell Sjöfart så estimerade ledningen ett bättre, eller ett t.o.m. mycket bättre resultat än under 2006, då resultatet uppgick till 49 Mkr. Utfallet för helåret blev hela 81 Mkr, vilket således innebär att det blev ett mycket bättre resultat.
Trots detta har marknadsreaktionen på rapporten varit relativt svag om man alltså beaktar de förväntningar som borde funnits och som rejält överträffades. Visserligen ryggar marknaden tillbaka när ledningen är osäkra på om fjolårets goda intjäning inom offshoredivisionen kommer att kunna upprepas, men den volatila marknaden gör ju att ledningen är tvungna att göra ett sådant uttalande. Det gjorde de vid föregående bokslut också och lär fortsätta att göra det framöver så länge som dygnshyrorna balanserar kring rekordnivåer.
Hur ser då det första kvartalet ut hittills? Det intressanta är att två av fyra offshorefartyg var ifjol upptagna med långtidskontrakt, men i november och kring årsskiftet avslutades dessa och fartygen blev tillgängliga för spotmarknaden på Nordsjön. Tor Viking återvände den 26 november till spotmarknaden och bidrog således till att lyfta upp kvartalsresultatet då de höga dygnshyrorna säkerligen gav betydligt bättre betalt än långtidskontraktet. Även Odin Viking har nu återvänt från långtidskontrakt, men har varit upplags tio dagar för underhållsarbete. I dagsläget opererar alltså alla fartyg på den för närvarande lukrativa spotmarknaden, den marknad som det för bara ett par veckor sedan noterades nya rekordhyror på för RABT:s fartyg. Detta är givetvis intressant att beakta om man vill spekulera i hur bra Q1 kommer att bli. I dagsläget är tre fartyg kontrakterade av Statoil och OilExco med korta kontrakt till 3 - 4 mars och Odin Viking är i Aberdeen, troligtvis nu redo för nya utmaningar. Givetvis innebär långa kontrakt en säker intjäning men nu när alla fartyg opererar på spotmarknaden kan ju vinsterna höjas ytterligare då det råder dygnshyror kring rekordnivåer. Räkna därför med ett starkt Q1-resultat som även kommer att tryckas upp av ytterligare förbättrat resultat inom den traditionella shippingen inklusive en reavinst på 8 MSEK för försäljningen av fartyget Holmön.
Transatlantic seglar alltså vidare, framdrivna av en ljum passadvind och i dagsläget finns få tecken som tyder på någon förändring i väderleken och att det plötsligt skulle bli stiltje eller mot förmodan motvind. Förr eller senare lär dock vinden avta en aning men framåt sensommaren så slår höststormarna till igen vilket innebär ökad sysselsättning för offshorefartygen då det tar längre tid att operera. Jag har faktiskt svårt att förstå varför aktien är så lågt värderad, särskilt med tanke på flottans substansvärde. En viss rabatt är motiverad men ett rättvisare pris borde snarare ligga kring 60 kr/aktie än nuvarande kring 40. Guppar således vidare på vågorna med aktierna i portföljen och väntar med spänning på att den sjunde vågen skall ta aktien upp mot 60 kr.
Ha en bra dag!