Offshoremarknaden löper amok
2008-10-13 21:07, Edited at: 2010-06-11 11:40Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
I fredags publicerade Affärsvärlden en artikel om Transatlantic och att deras hälftenägda offshorebolag TransViking chartrat ut fartyget Balder Viking för den smått astronomiska summan 160 000 GBP per dygn, vilket även är ett nytt rekord för spotmarknaden på Nordsjön. Då självkostnaden ligger kring 10 000 GBP per dygn så är det rätt enkelt att räkna ut att vinsterna nu skjuter i höjden för Transatlantic.
TransVikings flotta består av fyra kombinerade ankarhanteringsfartyg (ahts). Dessa används huvudsakligen till att bogsera riggar samt sköta ankringen av riggarna, vilket är en av de mest krävande uppgifterna inom offshorebranschen. Uppdragens längd brukar vanligtvis pågå mellan 5-7 dygn, mycket beroende på väderlek. Spotmarknaden är generellt sätt mycket volatil och priserna under det senaste året har pendlat mellan 15 000 och 150 000 GBP. Säsongsfluktuationer är även vanliga och normalt sätt nås de högsta raterna under vinterhalvåret då den ojämna väderleken ofta orsakar förseningar och kraftigt minskat utbud av tillgängliga fartyg. Offshorebolagen är beroende av ett högt oljepris, eller tillräckligt högt för att oljebolagen kan bevara en hög investeringsvilja. Marknaden spås vara fortsatt stark under de två närmaste åren då flera nya riggar kommer att levereras. Ett möjligt hot är dock risken för ett överutbud av offshorefartyg men då varven pressas av kraftiga förseningar har detta ännu inte fått något genomslag. Det finns även flera nya fyndigheter som kommer att absorbera fartyg i framtiden, bl.a. i Arktis, en marknad som Transatlantic kommer att fokusera på för sina fyra nya isförstärkta ahts-fartyg som kommer att levereras mellan 2009 och 2011.
Den senaste tiden har oljebolagen på Nordsjön haft stora behov av riggförflyttningar och med ett begränsat utbud av ahts-fartyg har det noterats överraskande höga spotpriser. I fredags noterade alltså Balder Viking ett nytt rekord men det visade dock sig att detta rekord endast höll till lördagen då TransVikings Balder Viking och Odin Viking noterades för 175 000 GBP/dygn. Ytterligare så noterades TransVikings tredje fartyg, Vidar Viking, för samma summa idag. Detta innebär att TransViking nu har tre fartyg kontrakterade för 170 000 GBP/dygn vilket för Transatlantics del innebär att vinsten ökar med cirka 3 Mkr per dag, eller cirka 10 öre per aktie! Då spotpriserna varit på uppgående från redan höga nivåer under oktober så indikerar min enkla räknesnurra att Transatlantic med de senaste kontrakten inräknade bör ha tjänat kring 37 Mkr bara under oktober (räknat t.o.m. 20:de), eller cirka 1,40 kr per aktie! Inte dåligt för tre veckors jobb!
Då Transatlantic rapporterar nästa måndag är således aktien högintressant. Jag spår i min senaste analys att bolaget kommer att prestera ett rekordresultat och då september avslutades med fortsatta höga rater och hygglig sysselsättninggrad för offshoreverksamheten kan resultatet per aktie landa kring 4 kr för kvartalet. Med tanke på den synnerligen starka utvecklingen inom offshoreverksamheten under början av innevarande kvartal är jag även rätt övertygad om att vpa kommer att överstiga 12 kr för helåret, vilket innebär att p/e-talet är nere på 3. Det som även är intressant är att Transatlantic säljer affärsverksamheten inom Atlanttrafiken vilket kommer att ge en positiv kassaflödeseffekt samt att rederiet spår en fortsatt resultatförbättring inom den traditionella sjöfarten.
Rederier upplevs dock som tråkiga och det lustiga är att ingen analytiker följer bolaget regelbundet, men med den höga intjäning som Transatlantic nu har så väcker rederiet intresse till sig. Som småsparare finns det även utmärkta möjligheter att följa med rederiets utveckling, åtminstone inom den spännande offshoreverksamheten. På hemsidorna www.fearnleyoffshoresupply.com och www.vikingsupply.com kan man regelbundet följa med nya kontrakt samt notera kontraktens längd vilket ger en hjälpande hand för att estimera kommande resultat. För den intresserade så länkar jag även till en tidigare blogg som beskriver verksamheten inom TransViking lite mer djupgående:
http://www.redeye.se/aktiebloggen/1867/offshore-hjalper-eller-stjalper-rabt#kommentarer
Då finanskrisen sprider skräck på marknaden är dock börsbolagen extra mycket under luppen under kommande rapportperiod. Dock finns det sannolika skäl att tro att de bolag som fortsätter att förbättra resultatet samt därtill ger en lovande framtidsutsikt kommer att premieras på börsen. Transatlantic passar ypperligt i denna kategori. Håll koll på rapporten nästa måndag!