Post entry

Grundkänning för RABT

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Rederi Ab Transatlantic redovisar ett lägre resultat än mina förväntningar. Nettoresultatet uppgick till 2,60 kr per aktie (2,20), vilket var en bit under min rätt höga prognos om ett vpa på 3 kr. Nettoomsättningen uppgick till 585 Mkr (623) med ett operativt resultat före skatt på 74 Mkr (68).

Utvecklingen för affärsområdet Offshore var fortsatt stark med ett operativt resultat på 58 Mkr (64) vilket var snäppet bättre än mina beräkningar på 53 Mkr. Inom det andra affärsområdet Industriell Sjöfart uppgick resultatet till 21 Mkr (11). Lönsamhetsutvecklingen för divisionerna Atlanttrafik och Europatrafik gick dessvärre åt olika håll då Atlanttrafiken åter igen föll ihop och nådde ett negativt operativt resultat på -2 Mkr (-3), vilket motsvarar ett resultattapp på hela 10 Mkr i jämförelse med det sista kvartalet ifjol. I viss mån förklaras resultattappet med att ett fartyg hade en allvarlig grundstötning under perioden vilket ledde till förstärkta obalanser i trafiken men med tanke på att rederiet genomfört prisökningar och kostnadskompensationsklausuler för bunkerolja och valuta känns utvecklingen oroväckande. Minskad export av papper till Nordamerika innebär svåra prövningar för rederiet och något betydande bidrag till koncernens resultat lär knappast affärsområdet kunna bidra med under året.

Det som dock överraskar positivt är Europatrafiken som fortsätter att utvecklas starkt. Det operativa resultatet ökade till 23 Mkr (14) vilket även är en ökning med 4 Mkr från det sista kvartalet ifjol. Bidragande orsaker till resultatförbättringen är ökade trepartslaster inom TransLumi Line samt gynnsam utveckling för den kontraktbaserade bulktrafiken. Det som dock oroar är att volymerna av skogsprodukter minskat i jämförelse med fjolåret. Linjetrafiken på England och feedertrafiken är även fortsättningsvis en besvikelse där trafiken på England fortfarande presterar minusresultat.

Rederiet är dock hoppfulla om att pågående strukturåtgärder inom Atlanttrafiken kommer att förbättra resultatet, vilket dock återstår att se, särskilt då konjunkturen i Nordamerika svajar rejält. Inom Offshore förväntas marknaden vara fortsatt stark men volatil. Studerar vi nuvarande spotmarknad så har den varit betydligt svagare än ifjol . Låga rater har noterats ända sedan påsken vilket oroar och tillsamman s med den rädsla som finns för ett kommande överutbud av fartyg uppstår frågan om verkligen offshoreverksamheten lyckas nå samma resultat som ifjol? En svagare marknad bör dock i viss mån vara inprisad i dagens kurs men det skulle definitivt underlätta om halva offshoreflottan skulle kontrakteras med långtidskontrakt över sommarhalvåret, vilket skulle bidra till stabilitet och trygg intjäning. Transatlantic är dock ett bolag som värderas till mycket låga multiplar men aktien är trots detta inget givet köp. Innan eventuellt köp är det säkrast att vänta på bekräftelse om att strukturåtgärderna inom Atlanttrafiken får effekt och att spotmarknaden på Nordsjön förstärks. Innan dess kommer antagligen aktien att fortsätta att kämpa just ovanför 40 kronorsstrecket. Transatlantic har via Atlanttrafiken åter igen fått grundkänning och frågan är om koncernens kombinerade offshorefartyg verkligen lyckas dra upp resultatet likt föregående år? Ytterligare är den nytillträdde VDn Carl-Johan Hagman på väg att lämna koncernen, en tjänst som han inledde för bara tre månader sedan. Blir han tvungen att använda livbåten eller kan han gå tryggt iland via landgången?

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?