Då jag har ett abonnemang hos Redeye ville jag se vilket utfall analyserna Trading Alert, Partner- och Användaranalyserna haft om man skulle ha följt dem.

Jag har därför lagt in Trading Alertanalyserna, Partneranalyserna och Användaranalyserna i var sina ”portföljer” sedan årsskiftet. Jag har använt ett program där man kan lägga upp fiktiva portföljer.

Till tradinganalyserna har jag använt 800 000:- fiktiva kronor. Den genomsnittliga kassaandelan har varit ca 250 000:-. Till varje trade har jag använt mellan 30 000:- till 100 000:- beroende på hur många aktier som samtidigt legat i position. Jag har gått ur positionen då i analysen angiven stoppkurs eller målkurs uppnåtts.

Om man följt Trading Alert-råden kan jag konstatera att en sådan portfölj 24 april skulle legat på minus 7%. Pga att det finns en 30% kassa skulle förlusten varit ännu större om allt placerats. Börsen har samtidigt stigit med 10%. Tradingportföljen (om jag kallar den så) har under jan-feb legat på mellan 0 och +5%. Det anmärkningsvärda är att den från slutet av feb till början av april gick ner från +5% till – 15%! Samtidigt steg börsen från -13% till +2%. Anledningen till detta är ett antal utstoppade blankningar och köp.

En uppställning av affärshändelserna 1 jan – 24 april ger:

För Hjalmar Ahlberg (tot 70 transaktioner):

Målkurs uppnådd vid köp: 13

Utstoppade köp: 27

Mål uppnått vid blankning: 11

Utstoppade blankningar: 19

För David Myslinski (tot 68 transar):

Målkurs uppnådd: 16

Utstoppade köp: 19

Mål uppnått vid blankning: 7

Utstoppade blankningar: 26

Man kan se att det är tot 91 stopp och 47 uppnådda mål, dvs ung 1/3 av alla transaktioner har lyckats.

Under mars skedde för Hjalmar Ahlberg 4 stopp av köp och 5 stopp av blankningar

För Dawid Myslinski kom 9 stopp av köp och 16 av blankningar. Av totalt 91 stopp skedde således 34 i mars då portföljen gick totalfel.

Andra siffror är att Dawid Myslinski har ung lika många utstoppade blankningar som Hjalmar Ahlberg stoppade köp och tvärtom för Hjalmar Ahlberg. Dvs Hjalmar A har bättre träffsäkerhet på blankningar och Dawid Myslinski är bättre på köp.

Här kan man konstatera hur svårt det är i rådande marknad att få denna trading att fungera. Jag fann att många målkurser missades med någon krona varvid aktien stoppades ut. Andra målkurser sattes så tajt att de uppnåddes samma dag så att aktiens potential inte utnyttjades.

Enligt min bedömning har mycket arbete och kostnader lags ner som endast skulle ge förlust.

Hur såg då övriga råd ut, de som grundar sig mer på fundamental analys dvs Partner och Användaranalyserna? Jag lade in Partneranalyserna i olika portföljer med också ca 30% kassaandel mellan 1 jan till 24 april. Här fanns inga stopp eller målkurser, så det enda jag gjorde var att stoppa ut några enstaka aktier som blev alltför mycket på fallrepet.

Resultatet blev för Placera nu +15% under betydligt lägre volatilitet än Trading Alert-portföljen (slog index med 5%)

Axiers råd gav +22%, (litet högre volatilitet då det var få aktier) och Börveckan +14% också med låg volatilitet.

Användaranalyserna syntes vara bäst med +21%, då det också var den jämnaste och minst volatila uppgångskurvan.

Jag gör inte anspråk på att detta skulle vara helt korrekta siffror utan vill mer peka på utmärkande skillnader mellan de olika råden.

Min slutsats är emellertid att kortsiktig trading enl Redeyes råd är helt meningslös. (om man inte sitter framför datorskärmen hela dagarna och justerar mål och stopkurser i enlighet med utvecklingen.) Klart bättre är att sålla fram ett antal tänkbara vinnare som behålles under längre tid. De användare som skrivit analyserna antar jag är bara delvis professionella men de kan enligt min mening väl mäta sig med proffsen.

Richard Allard