Post entry

Tourn International - Årets "tourn"around

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Med en omsättning på 30 msek för 2016 med drygt 20% i vinstmarginal, ger ett börsvärde på över 185 msek vid ett P/E-tal på 30 och en riktkurs på drygt 28kr.

Om bolaget och produkten

Tourn International driver ett annonseringsnätverk, Tourn.se, som kopplar ihop reklamköpare med bloggare. Företagen når på så vis ut med sina produkter till slutkunder på Instagram, Twitter och Facebook.

För ett år sedan bestod bolaget av enbart Robin Stenman och hans CTO. Idag är de cirka 15 personer inom utveckling, försäljning, projektledning och strategi.

I denna snabbt växande marknad är Tourn en stark spelare, med störst räckvidd och den mest automatiserade plattformen på den svenska marknaden. De särskiljer sig väldigt mycket från andra bolag som säljer reklam i sociala medier idag. De flesta bolagen agerar agenter och säljer premiumreklam på ett fåtal utvalda profiler, medan Tourn når nästan alla svenska profiler, från de största till de allra minsta, idag ca 160 000 stycken.

Inför kommande månader

Januari kom in med lägre resultat än tidigare månader men detta var väntat. Bolaget gick förra året ut och berättade att Juli och Januari är bolagets svagaste månader sett till omsättning. Däremot var det en bra månad om man ser till orderingångar och nya kunder.

Sett från årsskiftet till och med första veckan i februari har de slagit rekord i orderingångar där februari inleddes med Tourns starkaste vecka någonsin. Robin meddelar att flera kunder har lagt upp längre och större kampanjer som löper över flera månader. Flertalet kunder i januari har lagt upp återkommande kampanjer från februari ända fram till sommaren. Redan i februari och mars förväntar sig Tourn att kunna visa en snabb uppväxling i intäkter.

En annan intressant och mycket viktig notis från förra månadsrapporten är att arbetet med att implementera Tourn i Mediebyråernas budgetar och planering går över förväntat. Redan första veckan i januari 2016 har Tourn tagits med i planeringen för ett flertal byråer. Detta kommer att spegla resultat utöver hela 2016.

Löpande information om hur arbetet fortskrider kommer varje månad.

Varför ska ni investera i Tourn?

  • Tourn ä ett vinstdrivande företag nischad inom reklamannonser för bloggare att använda sig av och tjäna pengar på, med s.k. content marketing, klickkampanjer, m.m.
  • Det råder just nu mycket låg konkurrens i denna sektor i Sverige och i Norden. Deras närmaste konkurrent är aktören Strossle som redan omsätter över 50 msek (2015) och tänker tredubbla detta resultat 2016.
  • Ett lågt börsvärde på ca 60 msek & hög vinstmarginal på över 15% i de senaste månadsrapporterna (Q4).
  • Påbörjan av en internationell expansionsfas med första land Norge.
  • Flertalet triggers löpande under året, de har bland annat ett Content discovery system under beta test med över 700 000 unika visningar / vecka. Där jobbar de med ett flertal företag.
  • Bra skalbarhet för vidare tillväxt.
  • Fullt möjlig omsättning på över 30 msek för år 2016 med drygt 20% i vinstmarginal vilket ger ett börsvärde på över 185 msek vid ett P/E-tal på 30.

Därav möjlig riktkurs för 2016 på ca 28 kr, eventuellt högre vid snabb expansion, vilket ger en uppsida på 200% från dagens kurs!

Länk till bild: https://gyazo.com/158b24c371d443d4a0bd63406b63eef8

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?