Tobii Autosense SCDO för Interior Sensing kan väntas kraftigt lyfta Tobiis omsättning och resultat 2025-2028 och bidra till Tobii-koncernens allt större vinster fr o m 2026
2024-11-04 12:49Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Min bedömning är att det nya segmentet Autosense är det långsiktiga "guldägget" i Tobii med deras position som marknadsetta inom Interior Sensing vilket betecknar kombinationen av DMS (Driver Monitoring System) och OMS (Occupant Monitoring System, eller även benämnt CMS, Cabin Monitoring System). Tobii Autosense har faktiskt f n omkring 10 ggr så många bilmodeller med design wins för Interior Sensing som Smart Eye som annars är den överlägsna ettan när det gäller design wins för DMS. Finessen med SCDO med både DMS och OMS med endast en kamera är att OEM-kundernas kostnader för hårdvara och integration inte blir högre än för enbart DMS varför licensintäkten per bil med SCDO blir avsevärt högre. Licensintäkten för mjukvaran för SCDO är ändå en liten bråkdel av totalkostnaden för hårdvara + mjukvara + integrationen av SCDO. .
SCDO (Single Camera DMS + OMS), dvs en-kameralösning för kombinerad DMS och OMS, kommer mest sannolikt ge betydligt MER än 150 kr i licensintäkt per bil efter ny analys av Tobiis Q3-rapportdata sammantagna och studier av diagram i Q3-rapportpresentationen enligt följande logiska matematiska mycket enkla slutledning :
För OMS var det t o m 2023 ca 135 000 bilar i trafik.
Tillskottet Q1-Q3 2024 är ca 190 000 bilar med OMS.
För DMS var det t o m 2023 ca 190 000 fordon i trafik.
Tillskottet 2024 ca 50 000 fordon med DMS.
(Summa ca 565 000 bilar i trafik hittills med Autosense DMS eller OMS per Q3 2024)
Ca 20 Mkr i intäkter totalt Q1-Q3 2023 för mjukvaran (DMS + OMS) i Autosense enligt Q3-rapporten (inkl tillägg ca 2 Mkr i extrapolering i januari då Tobii inte ägde FotoNation/Autosense) måste följaktligen motsvaras av OMSSEK x 190 000 kr + DMSSEK x 50 000 kr där DMSSEK och OMSSEK betecknar respektive licensintäkt per bil, men antar man lika stor sådan i linje med guidningen i tidigare presentation från 13 dec 2023 fås enkelt enligt denna ekvation att licensintäkten var ca 83 kr per bil i snitt Q1-Q3 2024.
NRE dvs partiella ersättningar för utvecklingskostnader efter erhållna design wins tillkommer men är på sikt relativt små i förhållande till licensintäkterna så de bortses ifrån här nedan, men de var ca 7 Mkr Q1-Q3 enligt Q3-rapportn och kommer sannolikt hålla liknande nivåer med årstakt ca 9-10 Mkr. För Smart Eye med omkring 3 ggr så många design wins totalt ligger NRE på omkring 2-3 ggr så hög nivå. Antalet nya bilmodeller som väntas gå i produktion under loppet 2025 förhåller sig till något liknande mellan Tobii (sannolikt storleksordningen ett 40-50-tal) och Smart Eye (guidat till ca 120) så det verkar rimligt.
Den höglönsamma SCDO i produktion fr o m 2025 är enligt mitt tidigare ett antagande 150 kr i licensintäkt, men är sannolikt därför lite väl lågt eftersom bilar med två kameror, en för DMS och en för OMS, bör ge minst så mycket i licensintäkt per mjukvarutyp och även det i linje med Tobiis guidning i tidigare presentation 13 dec 2023. Med tanke på att 2 x 83 kr är 166 kr och eftersom OEM dessutom sannolikt sparar flera tusen kr på att bara ha EN ENDA kamera med SCDO och dessutom billigare integration är licensintäkten rimligen klart högre än 166 kr med både DMS + OMS i en bil om det är endast en kamera dvs SCDO.
Det bör också påpekas att Tobii Autosense SCDO kan bli den första leverantören i produktion i världen 2025 och Tobii kallar sig pionjärer på området. Autosense, då ägt av säljaren av FotoNation/Autosense till Tobii dvs Xperi, blev först i världen med OMS (Occupant Monitoring System) 2021. Så Tobii Autosense är f n klar världsetta inom OMS och troligen Interior sensing (DMS + OMS), med både flest design wins och flest bilar i trafik. Totalt är det 70+ bilmodeller med design wins för OMS och SCDO.
Så t ex storleksordningen 200 kr per bil med SCDO bör vara mer sannolikt enligt min bedömning efter kalkylen ovan, vilket dessutom stämmer bättre med cirkeldiagrammen från Tobiis tidigare presentation 13 dec 2023, även om diagrammen inte ska tolkas strikt "grafiskt matematiskt" utan symboliskt. 4 X 83 kr utgående från cirkeldiagrammen nedan är ju långt över 300 kr så det skulle kanske vara för mycket att hoppas på för SCDO även om det är en väldigt stor besparing för OEM-kunderna.
Intressant är att VD på rapportkonferensen framhöll att Tobii Autosense siktar mot att förbli, etta på Interior Sensing vilket jag tolkar som kombinationen av DMS + OMS genom deras SCDO-teknologi som även kan väntas generera ännu fler design wins framöver om OEM-kunderna blir nöjda. Den första SCDO-kunden har redan OMS från Tobii Autosense i produktion och i maj erhölls utöknings-design win hos en annan OEM i samma koncern så Autosense OMS verkar kunden vara mycket nöjd med.
SCDO-teknologin genomgår just nu en homologering dvs en process för att certifiera efterlevnad av regulatoriska prestanda- och säkerhetsstandarder, innan planerad produktionsstart 2025.
Tobii Autosense har 50+ bilmodeller med design wins för SCDO och ett tidigare världssnitt bland alla OEM i antal bilar per år och modell var storleksordningen 50 000. De 20 största OEM i världen dit BMW hör har iofs högre snitt antal bilar per modell än så och f ö vanligen också högre snitt antal modeller per OEM. Man kan i sammanhanget gissa att storleksordningen hälften av dessa 50+ modeller kan avse just BMW och resten en ej namngiven koreansk OEM men fördelningen spelar sannolikt mindre roll.
BMW är inte heller officiellt bekräftad men flera indicier tyder på dem. Tobii har angett att det rör sig om en "stor tysk premiumtillverkare av personbilar" och en utrikes fordonsanalytiker har kommit fram till att det är just BMW, vilket således även stämmer med att Tobii Autosense fick ytterligare design wins avseende OMS i maj 2024 men från en annan OEM i samma koncern dvs sannolikt MINI i BMW-koncernen. Antalet bilmodeller stämmer också bra. BMW har så många som ett 50-tal modeller och MINI ett 10-tal. Det tyder på en kvarvarande potential hos BMW åtminstone på samma plattformar där Tobii Autosense redan har design wins för SCDO och även OMS.
Så enbart SCDO i 50+ bilmodeller skulle kunna motsvara omkring 200 kr x 50 000 x 50 i årliga licensintäkter vid full bilproduktionsvolym fr o m ca 2027 dvs omkring 500 Mkr, men Tobii Autosense har omkring ett 40-tal fordonsmodeller med DMS som också ska gå i produktion 2025 och 2026. Enbart DMS ger dock sannolikt totalt mindre 1/3 så mycket i licensintäkter jämfört med SCDO. Den officiella prognosen för Autosense omsättning 2028 ca 500 Mkr kan därför ge utrymme för en betydande nedgång i världens bilproduktion eller mer specifikt för de 9 OEM som Tobii Autosense hittills har som kunder.
Sedan beror det även på vilka faktiska volymer det resulterar i för olika modeller för DMS, som dock enligt ovan väger lätt värdemässigt jämfört med SCDO, så att Tobii Autosense har en stor andel kommersiella fordon, 5 OEM-kunder av de 9, med lägre volymer kan dra ned volymerna i snitt för alla 120+ modeller, men eftersom DMS redan ger så mycket mindre per fordon än SCDO spelar detta inte så stor roll dvs dt är intäkterna från SCDO som helt dominerar. De stora OEM dit BMW tillhör har ibland fler än 50 000 personbilar i försäljning per bilmodell som kalkylen bygger på och SCDO gäller enbart personbilar inte kommersiella fordon.
2028 kan således Tobii Autosense omsättningsbidrag till Tobii-koncernen väntas ha ökat från omkring 40 Mkr till omkring 500 Mkr, och omsättningsbidraget ökar därför med långt över 400 Mkr.
För 2024 är min EBIT-prognos minus 180 Mkr i segmentet Autosense, vilket medför att bidraget till Tobii-koncernens resultat vänder från minus 180 Mkr till PLUS nära 200 Mkr enligt min analys kalkyler, även med påtagliga årliga kostnadsökningar delvis pga ökade planenliga avskrivningar (vilka inte påverkar kassaflödet).
Precis som för Smart Eyes affärsområde Automotive kan således Autosense gå från en på pappret kraftigt "tärande" del till en liknande kraftigt "närande" verksamhet, vilket kommer gynna riktigt långsiktiga aktieplaceringar i dessa bolag, där aktiemarknaden f n har diskonterat detta till mycket mindre procentuell andel i Tobiis aktiekurs jämfört med i Smart Eyes. Det positiva resultatet som kan väntas framöver i de två stora segmenten faller f n bort i aktiemarknadens värdering av Tobii, men om Mr Market hade förstånd att göra en "sum-of-the-parts-värdering" skulle aktiekursen var avsevärt högre än nu.
Ser man på det kommande året 2025 så kan man uppskattningsvis anta att 20 BMW-modeller inleder i genomsnitt sin produktion med SCDO i halvårsskiftet och bara till halv fullvolymsekvivalens vilket skulle motsvara licensintäkter från BMW på ca 200 kr x 20 modeller x 50 000 bilar om året per modell x 1/2 fullvolym x 1/2 året = ca 50 Mkr.
För DMS, med stor andel kommersiella fordon, blir licensintäkterna således mycket mindre trots fler guidade modeller i produktionsstart 2025 pga den stora licensintäktsskillnaden, men låt säga för 2025 83 kr x 30 modeller x 30 000 fordon om året x 1/2 fullvolym X 1/2 året = ca 19 Mkr. En liten del intäkter från DMS som hade sin produktionsstart 2019 från kommersiella fordon bör nu successivt falla bort 2024 och 2025 varav uppskattningsvis 3 Mkr 2025.
Så totalen i nettoökning för DMS + OMS ca 66 Mkr ingår i min Tobii-analys estimat för Autosense 110 Mkr i omsättning 2025 ,dvs långt över 100 % omsättningstillväxt jämfört med 2024 ca 40 Mkr till 110 Mkr (66+4+ 40 = 110,där 4 Mkr avser ökning i NRE från många modeller som går i produktion först 2026).
För EBIT 2025 för Autosense räknar min analys med att resultatet förbättras kraftigt till minus 125 Mkr efter viss kostnadsökning. Det omöjliggör inte helt en vinst i hela Tobii-koncernen redan 2025, men om det skulle bli det skulle den mest sannolikt vara inom en rimlig felmarginal s a s. (dock oaktat en alldeles speciell och mycket stor positiv trigger vilken jag således inte alls räknar med här :-) ).
Men det betyder ändå att EBIT-utfallet för de två stora segmenten Products & Solutions kan väntas bli en ännu högre vinst än vad som kan väntas på helåret 2024, men 2025 blir sannolikt första gången då dessa två segment var för sig kan visa vinst på helåret, trots att bidraget från FotoNations ej Autosense-relaterade del till stor del guidas falla bort, vilket sker tack vare det rekordstora sparprogrammet vars effekt blir större 2025 än 2024.
Sedan fortsätter således omsättningen växa raketartat för Autosense med dels upprampningar till full volym 2026 i årstakt och dels ytterligare ett uppskattningsvis 40-tal modeller i produktion 2026 med efterföljande upprampningar till full produktionsvolym ca 2027 eller i vart fall 2028.
Sammantaget ser det därför mycket bra ut, om möjligt bättre än jag hittills har räknat med, för Autosense licensintäkter och dess omsättningstillväxt de närmaste 4 åren med enbart befintliga design wins antaget snarare omkring 200 kr i licensintäkt per bil för SCDO.
Kalkylen ovan ger således utrymme för ett möjligt utfall t o m över Tobiis Autosense-prognos ca 500 Mkr i omsättning 2028, men pga att världens och främst EUs bilförsäljnings nivåer påverkar utfallet i slutändan är det efter svagheten Q3 2024 i EU rimligt att i nuläget nöja sig med förväntan om storleksordningen 500 Mkr i omsättning 2028 för Autosense. Det motsvarar en rakettillväxt på minst ca 88 % tillväxt om året i Autosense i genomsnitt i 4 år t o m 2028.
Kombinerad DMS + OMS i SCDO med dess kostnadsmässiga fördelar borde dessutom ha möjlighet att även s a s ta marknadsandelar även från den rena DMS-marknaden eftersom merkostnaden för OEM-kunderna att lägga till OMS via SCDO blir endast en licenskostnads-ökning i Autosense-fallet (200 - 2 x 83) kr = 34 kr per bil utgående från kalkylen ovan, och Tobii Autosense ligger nu i pole position att kunna utnyttja sitt befintliga försprång inom OMS och Interior Sensing.
SCDO kommer således sannolikt ge Autosense både ett om några år högt kassaflöde och en mycket hög EBIT-marginal eftersom rörelsekostnaderna OPEX kommer stiga avsevärt långsammare än licensintäkterna, och även efter ökade ej kassaflödespåverkande avskrivningar som Tobii har guidat för.
Det är efter samma principer som Smart Eye högst sannolikt också kommer lyfta sitt kassaflöde och sin EBIT-marginal ännu mer de närmaste åren eftersom DMS blir obligatoriskt i för nya bilar som säljs i EU fr o m 7 juli 2026 och Smart Eye har enorma mängder design wins att täcka upp för det med intäkter en bra bit in på 2030-talet.
Även Tobii Autosense licensintäkter från ett uppskattningsvis minst 90-tal nya modeller i produktion med start 2025 och 2026 kommer inte klinga av förrän in på 2030-talet, så det är inget akut läge att erhålla nya design wins vare sig för Tobii Autosense eller Smart Eye. Men för 2027 och framåt kommer det sannolikt finnas upphandlingar att konkurrera om 2025 och 2026, och sannolikt både inom DMS och OMS.
Min riktkurs för Tobii är fortfarande 10 kr 2024 med kursmål 17 kr 2028 enligt min analys som innehåller mycket mer information om segmentet Autosense och prognoser samt värderar Autosense till över 5 kr per Tobii-aktie att jämföras med börskursen kring 2 kr.
Bolagsvärdet för Tobii är endast ca 468 Mkr vid precis kurs 2 kr (p/s-tal endast drygt 0.5 - mindre än 1/10 av Smart Eyes) trots att Tobiis två andra och redan stora segment Products & Solutions och Integrations med omsättning långt över 800 Mkr (mer än dubbla jämfört med Smart Eye) visade sammanlagt positivt EBIT ihop Q3 2024 för första gången sedan det vinstgivande Dynavox knoppades av i dec 2021 och bör göra detsamma på helåret 2024.
Det blir sannolikt högre resultat och vinst var för sig i dessa två stora segment på helåret 2025 efter det stora sparprogrammet i vart fall om en bättre allmän efterfrågan någorlunda kompenserar för den kommunicerade guidningen att de ej Autosense-relaterade intäkterna från förvärvet av FotoNation väntas minska kraftigt.
Segmentet Integration väntas enligt Q3-rapportkonferensen 25 okt t o m visa vinst, trots det senare faktumet, under överskådlig tid framöver vilket därför är ett offensivt påstående av VD men som eventuellt delvis hänger samman med en ej alltför allmänt känd mycket stor trigger i Tobii de närmaste kvartalen som kan förklara de massiva insyns- och grundarköpen på minst omkring 80 Mkr. Mer om det senare...
Min aktieportfölj består fortfarande av enbart Tobii och Smart Eye som jag räknar med kommer ge mycket stora långsiktiga kursuppgångar till 2025-2028 då båda bolagen väntas visa ökande vinster fr o m 2026. Inga nya företrädesemissioner är heller att vänta...
Do your own due diligence !
Det finns f ö ännu mer information om segmentet Autosense i Tobii-analysen.