Post entry

TMG - The Truth is out there

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

The Marketing Group levererar en stark kvartalsrapport och satsar på blockchain. De positionerar sig som en speedboat bland branschens oil tankers och är redo för att göra flera strategiska förvärv.

För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg (länk) om TMG här på Redeye och har varit väldigt nöjd med bolagets utveckling sen dess även om aktiekursen inte speglat händelseförloppet särskilt rättvist.

Det har nu gått åtta månader sen den gamla styrelsen ersattes och omvandlingen av bolaget påbörjades. Förra veckan släpptes en stark kvartalsrapport och deras nya dotterbolag Truth tillkännagavs.

Resultat Q3

Kvartalsrapporten för Q3 (länk) (presentation) visade på hela 43,6% ökning i EBITDA jämfört med Q2, synergier mellan dotterbolagen och tydlig strategi framgent. Edison har dessutom uppdaterat sin analys (länk) efter rapporten och är positiva till utvecklingen.

Edison skriver att “Smaller marketing services groups currently trade on a current year P/E of 12.2x and on an EV/EBITDA of 8.5x..”. Baserat på deras prognos för helåret så handlas TMG till justerat P/E på 10.2 och EV/EBITDA på 6.9 (beräknat på kursen €0.42) vilket får anses vara jämförelsevis billigt.

Truth

Det nya TMG må vara starkt resultatmässigt men det är deras senaste satsning på blockchainteknologi som verkligen kan få bolaget att explodera. Truth (http://truth.agency) går ut på att genom blockchains erbjuda total transparens inom marknadsföringens näringskedja. Det här är något som har potential att revolutionera hela branschen och uppmärksammades flitigt i internationell media, bland annat CNBC, men jag har inte sett något i svensk media än.

För den som vill grotta ner sig i behovet och förstå varför Truth kan bli riktigt stort finns här några artiklar från i år.

https://digiday.com/marketing/adidas-peeled-back-layers-transparency/

http://nordic.businessinsider.com/90-percent-of-advertisers-are-reviewing-their-programmatic-ad-contracts-transparency-wfa-2017-1?r=US&IR=T

http://www.bandt.com.au/media/adobe-muscles-media-buying-offering-full-transparency

https://www.gep.com/mind/blog/paving-way-toward-greater-transparency-media-buying

https://www.wsj.com/articles/the-rise-of-transparent-digital-ad-buying-1494237600

Sammanfattningsvis rör det sig om en utmaning som hela branschen står inför och som kan lösas med hjälp av smarta kontrakt och decentralisering, vilket är precis vad Truth ämnar lösa.

Triggers i närtid:

  • Nytt kompletterande förvärv..
  • ..särskilt om förvärvet är svenskt.
  • Nya stora avtal.
  • Framsteg med Truth.
  • Om någon institutionell mediainvesterare ser värdet och tar plats.

Sammanfattning

Det i särklass största motståndet för TMG är all hausse som försiggick förra året och den förra styrelsen som misskötte sig så pass att de bötfälldes. Även om det är länge sen (de byttes ut 1 mars) så tar det tid att bygga upp förtroendet igen. Hittills har vd:n Adam Graham visat sig extremt lämplig i sin roll och nu cementerat grunden för den koncern som börjar ta form.

Fair value just nu sätter jag precis som Edison till €0.6 baserat på resultaten i kombination med vunnet förtroende och att de idag värderas lägre än liknande bolag i samma size. Om de håller sina löften och gör bra, strategiska förvärv inom kort justerar jag upp till minst €1. Då har jag inte räknat med Truth över huvud taget, utan avvaktar till mer information kommer.

Om de spelar sina kort rätt tror jag att Truth på egen hand kan värderas högre än vad TMG gör idag.

Disclaimer: Denna text skall inte ses som rådgivning och det är upp till läsaren att göra en kritisk bedömning av korrektheten i påståenden, siffror och källor. All aktiehandel innebär en risk, som kan innebära större förluster än intäkter. Jag äger aktier i bolaget.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?