Post entry

Tillväxt är bättre än lönsamhet för Eyeonid

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Q4 för 2017 visar tecken på intäkter, men samtidigt förluster och rejält höga kostnader för marknadsföring – ett tecken på att bolagsledningen gör rätt. Är man ett snabbväxande företag med ambitionen att etablera sig på den internationella marknaden måste man välja mellan att leverera lönsamhet eller tillväxt, ytterst få bolag klarar både och.

Snabb tillväxt är nämligen den bästa garantin för att Eyeonid ska bli en riktigt attraktiv placering och kunna ge rejäl hävstång. Om vi hade kunnat läsa in att de bromsar utvecklingen och prioriterar vinst så vore det ett dåligt tecken, något en unik produkt med rejäl potential bör undvika. 

I de uppdaterade målen för 2018 ingår att ”nå underliggande lönsamhet under Q4 2018”. Detta är säkert jättebra men jag hoppas att lönsamheten återinvesteras i tillväxt som skapar en solid framtid för bolaget och dessa aktieägare.

Så här är det

Eyeonid har en unik produkt som ger ett unikt skydd. Marknaden består av stora (och troligen tröga) företag i bl a bank/försäkringsbranschen, mobiloperatörer, kreditkortsföretag mm, dvs alla som kan tjäna på att erbjuda sina kunder ett bättre skydd på att installera ett larm på nätet för id stölder.

Den ännu namnlösa teleoperatören som man skrev avtal med i december har förstås gjort grundlig utvärdering och kommit fram till Eyeonid är den bästa lösningen. Varje nytt avtal som kommer in lär ha gjort samma resa. Man gör sina egna utvärderingar, granskar och väljer sedan det bästa alternativet – här står Eyeonid oerhört starkt. Just nu.

Förr eller senare dyker det upp konkurrenter, och då gäller det att ha så stor marknadstäckning som möjligt. Därför är TILLVÄXT extremt mycket viktigare än VINSTER i ett uppbyggnadsläge som nu.

Se på Spotify. Dom har över 70 miljoner betalande kunder och förlorar ca 500 MSEK per år – därför att de helt prioriterar tillväxt före lönsamhet. Detta är ett race till toppen och det finns bara en vinnare. När Spotify har 1 miljard betalande kunder så har de troligen blivit tillräckligt stora för att Apple omöjligt ska kunna ta deras marknad – precis som Facebook är ohotade i sociala media.

Eyeonid är fortfarande i början av sin verksamhet. Det handlar fortfarande om att teckna avtal, etablera samarbeten och nya kontor runt om i världen. Det är dessa avtal och samarbeten som sedan ger både etableringsgrad och många betalande abonnemang.

Idag är det för tidigt att bedöma tillväxten efter ökad omsättning, istället måste man bedöma antalet nya avtal, samarbetspartners, kontor och verksamhet i nya länder. Omsättningsökningen kommer sedan i våg nr 2, troligen med början under Q2-Q3 2018. Jämför igen med Spotify som i början knappt tjänade någonting alls utan mätte sin tillväxt i antal gratisabonnemang istället.

Ett bokslut som visar uppgång i omsättning är förstås trevligt men för min del vill jag se rejäla investeringar i marknadsföring och tillväxt, något som också medför att vi får se förluster så länge investeringar i tillväxt ökar snabbare än intäkterna gör.

Det nyligen tecknade avtalet med investeringsfonden är helt avgörande för Eyeonid, med hjälp av detta kan man nämligen finansiera en aggressiv tillväxt. Man har fått en underbar checkkredit och med den kommer man kunna växa snabbare än annars.

Bolaget har idag redovisat nya målsättningar och aktiviteter för helåret 2018:

  • Stänga 25 st kundavtal
  • Ha avtal med kunder i 10 olika länder
  • Driftsätta någon av våra produkter/tjänster på minst tre kontinenter
  • Finnas representerade med kontor och personal i minst 3 länder
  • Nå en underliggande lönsamhet från fjärde kvartalet

Bolagsledningen har förstått att nyckeln till uthållig lönsamhet är att snabbt etablera sig på flera marknader, gärna med flera produkter. Precis om för andra riktigt framgångsrika bolag, ligger kostnaden i att initialt bygga produkten – men själva varukostnaden är obetydlig, dvs bruttomarginalen är mycket hög och marginalen kan framgångsrikt investeras i tillväxt.

Daniel har aviserat en rivstart som start på 2018 och det är nu, inte sen. Målen för 2018 är nu uppdaterade. Nu säger man officiellt att Eyeonid ska ta hem 25 avtal med kunder i 10 länder. 25 avtal! Fram till idag har man tecknat avtal med 4 kunder totalt (jag räknar inte LOI eller samarbeten som kundavtal).

Om man officiellt går ut med ett mål om 25 avtal så är man nog rätt säker på att kunna leverera detta. Alla som har jobbat med försäljning vet att alla affärer inte går in, oavsett hur bra dealen är. Min gissning är att Eyeonid just nu förhandlar med betydligt fler än 25 kunder, troligen har de 50 kvalificerade case eller mer i sin sales pipeline.

Det är snart mars, 9 månader kvar av 2018. Vi kan alltså se fram emot ett pärlband av kundavtal den närmaste tiden, i snitt lite drygt 2 avtal i månaden. Tror därför att vi får se en rejäl uppvärdering av bolagsvärdet under kommande månader. Ser inget annat bolag på börsen med större potential, så jag sitter still och väntar i de trevliga nyheterna.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?