Post entry

”Tidpunkten för att investera i AR-bolag är optimal” - Realfiction 1:a valet

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Imerssive technology är ett av de hetaste områdena att investera i just nu. I detta segment räknas AR/MR/VR in som teknologier som kommer att växa explosivt under många år framöver. Framförallt AR/MR kommer bli mycket brett använt överallt i samhället. Nedan följer en beskrivning av just AR/MR och den mycket lukrativa framtiden för företag i branschen. Specifik inriktning på Realfiction som redan har en utvecklad affärsidé som växer starkt, men framförallt så står Realfiction inför ett globalt genombrott då man har ny teknologi på väg ut som man säger kommer att revolutionera hela branschen!

__________________________________________________________________________________________

Bakgrund - Hype Cycle for Emerging Technologies

Det finns flera exempel på investeringsmöjligheter där värderingar rusat iväg till orimliga nivåer alltför tidigt.

Gartner skriver om ”Hype Cycle for Emerging Technologies” och ger 20180801 några exempel:

  • Tech-bubblan 1999/2000
  • 3 D-printing 2013/2014
  • Kryptovalutor 2017/2018

https://www.ftadviser.com/investments/2018/08/01/focusing-on-hype-cycles-is-key-to-investing-in-tech/

Om man lyckas investera innan den stora uppvärderingen i ”Take off Phase” så kan investeringen ge en fantastisk avkastning, men det är också lätt att man hamnar fel i kurvan inför ett stort ras, ”Mania Phase”, då marknaden inser att det kommer att ta betydligt längre tid innan en ny teknik får starkt genomslag. I den tidiga fasen ser marknaden enorma möjligheter och blundar för verkligheten. ”Blow off Phase” ger så pass stora ras iom utförsäljningar att värderingar blir betydligt lägre än i den tidiga ”Take off Phase”, se nedan:

.

.

När är då ”rätt” tid att investera?

Självklart hoppas man på att kunna investera före alla andra så lågt som möjligt och sälja på toppen innan fasen ”Blow off Phase”. Detta är dock inte lätt och det medför en oerhört stor risk.

Många experter som följer Gartner´s ”Hype Cycle for Emerging Technologies” anser att när samtliga av ovan nämnda faser passerat så kommer det för de teknologier med bra framtidsutsikter den stora chansen att investera innan en ny och långvarig uppvärderingsfas tar vid. I denna sk ”Slope of Enlightment – ”Upplysningen” så kan man ofta investera på lägre nivåer än de som gick in i det första tidiga skedet innan den stora rusningen.

.

Vilken teknik är i ”Slope of Enlightment”?

Om vi då igen går in i Gartner´s beskrivning för alla möjliga tech-investeringar, så ser vi att just nu ser det ut att vara ett perfekt läge att investera i Augmented Reality/AR. AR befinner sig precis i inledningen av denna gynnsamma fas, se nedan:

.

.

AR Scandinavia: ”Tidpunkten för att investera i AR-bolag är optimal”

Scenariot att det nu skulle vara ett gynnsamt läge för investeringar inom AR stärks av Magnus Nicklasson, förvaltare på världens första AR-fond AR Scandinavia:

AR är definitivt på frammarsch just nu, titta exempelvis på hur tech-jättarna agerar; de resurser som de satsar på området genom R&D, investeringar och uppköp ökar lavinartat.”

Vidare skriver man i artikeln följande om AR och investeringar i AR-bolag, som man säger: ”Tidpunkten för att investera i AR-bolag är optimal”

.

Rätt tid för investeringar inom AR 

"AR innebär att man lägger ett digitalt informationslager på den verkliga världen, vilket spelet Pokémon Go är ett känt exempel på."

Magnus Nicklasson anser att tidpunkten för att investera i AR-bolag är optimal. Det beror på att AR har kommit tillräckligt – men inte alltför – långt i utvecklingen:

" Som investerare vill man inte investera för tidigt och utsätta sig för risken att tekniken kan dö ut. Men man vill inte heller investera för sent och gå miste om uppgången. Gartners hype-kurva är bara ett exempel på att vi befinner oss vid rätt tidpunkt"

Enligt Gartner befinner sig AR i början av den så kallade ”slope of enlightment” och kommer att utvecklas till att bli en vedertagen teknik, vilket i sin tur innebär enorma ekonomiska värden.

.

AR nästa stora teknikvåg 

Augmented Reality innebär att man kompletterar den verkliga världen med digital information av olika slag. Till skillnad från VR (Virtual Reality) – som skapar en helt artificiell värld – innebär AR att man använder sig av sitt verkliga synfält, men förstärker detta med information som läggs på som ett lager.   

"Det finns i princip ingen sektor som inte kommer att påverkas. Utbildning, industrin, sjukvård och logistik är exempel på branscher där användningen av AR ökar kraftigt", slår Magnus Nicklasson fast.

http://www.investerarbrevet.se/?z=har-ar-varldens-forsta-ar-fond-med-daglig-likviditet-7261

.

Augmented Reality/AR – Marknadsutsikter

.

Business Insider spår en årlig tillväxt på +113% och en marknad för AR/MR på hela $215 mdr redan 2021:

”Moreover, total spending on AR/VR products and services is expected to grow at an annualized rate of 113% to reach $215 billion in 2021_, up from $11 billion in 2017. The rapid growth is in part due to the significant investments and innovations led by tech giants such as Apple, Google, and Facebook, including tools, platforms, and services, as they seek to lead the adoption of the next big computing platform.”_

.

Gartner Inc. är ett stort amerikanskt företag som beskrivs som ”The world's leading research and advisory company”, företaget analyserar bla marknadstrender, företag, nya och framtida teknologier. Gartner omsatte 2017 $3,3 mdr och värderas till drygt $12,5 mdr, alltså ca drygt 110 mdr SEK. Gartner Inc. har bra koll på marknaden, därför är det mycket intressant att följa deras analyser, dels för att förstå hur olika teknologier kommer att utvecklas men framförallt när timing för en specifik investering är rätt.

Att AR kommer att bli enormt stort och mycket utbrett i framtiden råder ingen tvekan om, AR implementeras redan nu i ett allt starkare tempo. Det finns många aktörer på marknaden som analyserar AR som ett av de absolut hetaste områdena under många år framöver.

Gartner skriver 181015 följande gällande imerssive technologies (AR/MR/VR) i en analys med rubriken ”Gartner Top 10 Strategic Technology Trends for 2019”:

“By 2022, 70% of enterprises will be experimenting with imerssive technologies for consumer and enterprise use, and 25% will have deployed to production”.

Det är nästan svårt att greppa hur globalt betydelsefull den här teknologin kommer att vara mycket snart, det går fort!

.

För att få en överblick av den totala marknadspotentialen för AR/MR/VR så kan vi gå till Future Market Insights (FMI) rapport från 180619 då man år 2025 räknar med en omsättning för dessa teknologier på $120 mdr, alltså nästan 1 100 mdr SEK/år, en helt sagolik utveckling och samtidigt en fantastisk potential för företag i branschen!

https://globenewswire.com/news-release/2018/06/19/1526570/0/en/Augmented-Reality-and-Virtual-Reality-Market-Expected-to-Expand-at-42-2-CAGR-During-2017-2025-Future-Market-Insights.html

Rapport från MarketsandMarkets säger att enbart AR går från en omsättning 2018 på $11,14 mdr till $60,55 mdr redan år 2023. 102 respektive 550 mdr SEK/år!

Intressant när det gäller Realfiction nedan så framhåller MarketsandMarkets följande:

“The increasing demand for AR devices in healthcare, growing demand for AR in retail and e-commerce, and rising investment in the augmented reality market are the major drivers for the augmented reality market.”

Inom just retail är och kommer Realfiction att vara en stor global aktör.

.

AR inom Retail - Realfiction

Realfiction länkade 190208 till en mycket intressant artikel med rubriken:

"Augmented Reality in Retail: Market Overview"

I artikeln kan man bla läsa följande:

"According to Research and Markets, it is expected that the augmented reality share in the retail market in 2018 will equal $1155 million. And by 2023, this amount can reach $7951 million.This market shows a steady upward trend due to the increasing interest of consumers in using AR technology. 69% of 18-24-year-olds are more likely to purchase from companies that use the augmented reality to promote their products, according to the Digital Bridge statistics."

"Today, the demand for augmented reality in retail is growing at a tremendous pace due to several factors."

"The essential reasons that raise the demand for augmented reality in retail are:

  • The growth of online sales market."

Vidare i artikeln också:

"Recent trends that shape the future of AR in retail

Augmented reality has moved beyond entertainment and brings more and more practical benefits for businesses. In this regard, there are some trends shaping the future of AR for retail:

  • Development of in-store experience using augmented reality technology."

Detta är fantastiskt för Realfiction och det är precis vad som händer nu, Realfiction tar mer och mer orders på sitt MaaS-koncept som beskrivs i separat del nedan.

https://jasoren.com/augmented-reality-retail/

.

Investering inom Augmented Reality - Realfiction

Jag har sökt efter investeringsmöjligheter inom AR/MR/VR sedan ca två år tillbaka. När det danska bolaget Realfiction dök upp så kändes det tidigt dels som ett företag med enorm potential men framförallt ett företag som redan hade klara produkter och en befintlig stark verksamhet.

.

Vad gör Realfiction till ett intressant investerings-case?

Det finns enormt många anledningar till att Realfiction är på väg att utvecklas till en mycket stor global aktör inom AR/MR. I stort sett alla aktörer på marknaden utvecklar olika sorters glasögon/devices för att människor skall kunna uppleva AR/MR/VR. Realfiction vill att man ska kunna uppleva detta utan extra tillbehör, tex gå förbi ett skyltfönster och alla som gör det kan då, tack vare de olika produkterna Realfiction har, direkt ta del av dessa upplevelser.

.

För att förstå vad Realfiction gör så har jag tänkt att gå igenom följande:

.

  • Produkter
  • MaaS – Samma koncept som Google´s/Apple´s/Microsoft´s SaaS
  • Case studies
  • Potentiella globala projekt
  • Konsumentprodukter 
  • Project Echo - Ny revolutionerande teknik inom AR/MR - Har Realfiction löst branschens Holy Grail?
  • Kassaflöde/finansiell ställning
  • Kursutveckling - Kurspress Artha/DDB - Turnaround
  • Prognoser
  • Stora teknologivärden - DeepFrame/Project Echo
  • Värdering
  • Sammanfattning

.

.

Produkter

.

Dreamoc´s i olika modeller:

Dreamoc´s används ofta inom bla retail, flygplatser, mässor, offentliga miljöer som ett mycket starkt marknadsföringskoncept. Det finns många undersökningar och analyser av utförda projekt där effekten av dessa kampanjer med Dreamoc´s resulterat i fantastiska försäljningsresultat för kundernas produkter. Läs mer om konkreta resultat under punkten ”Case Studies” nedan.

.

.

.

.

DeepFrame:

.

.

.

.

.

Presentationsvideo från lanseringen av DeepFrame:

https://youtu.be/ShfGydxB5D8

DeepFrame är världens största AR/MR-display, helt unik och patenterad av Realfiction. Med DeepFrame kan människor tillsammans och samtidigt utan glasögon uppleva effekterna av AR/MR, ett mycket effektivt sätt för kunder att skapa uppmärksamhet och ett fantastiskt koncept för bla marknadsföring och livevent mm.

DeepFrame har vunnit en rad utmärkelser bla på den stora CES-mässan i Las Vegas, dessutom två år i rad, både 2018 och 2019.

DeepFrame CES 2018:

Under CES 2018 fick företag boka möten med Realfiction för presentation av Deepframe. Bland företag som stod på kö så fanns bla Apple, LG och Verizon. Det säger en hel del om vilket globalt intresse det finns för Realfiction och dess produkter och inte minst Realfictions patenterade teknologi som innebär ett mycket stort teknikvärde i Realfiction.

.

.

Chromatix utnämnde nyligen DeepFrame som en av de bästa produkterna på hela CES-mässan 2019!

Detta under rubriken: ”Best of the best at the CES Show in LA 2019”:

.

.

Chromatix skriver följande om DeepFrame:

AR Window – DeepFrame: The world’s always been fascinated with the idea of holograms and teleportation, particularly in the bottomless pool of drool-worthy sci-fi movies. In a rare moment where life does imitate art, DeepFrame brings us a step closer to that big-screen magic. Using augmented reality technology (innovative buzz word of the year) ______________________________DeepFrame______________________________can beam you into someone else’s room. Whilst VR is primarily an individual-focused experience, AR is more immersive, projecting the visuals seamlessly to an entire audience. The 64-inch glass window uses special opticals that reflect life-sized digital objects into a physical space. Putting aside the slight narcissistic vanity of cloning ourselves digitally ( with a price tag of $50,000 a screen it’s not quite ready for the average consumer), **we can only fathom its potential in revolutionising business; particularly the gaming industry, retail (imagine store windows & in-store experiences), education programs (show, don’t tell) and museum lobbies.”

https://www.chromatix.com.au/creative-inspiration/best-of-the-best-at-the-ces-show-in-la-2019/

DeepFrame får enorm uppmärksamhet världen över, bla av en av de världsledande biltillverkarna, Mercedes-Benz. Mercedes-Benz utvecklings-hub LAB1886 utvecklar framtidens teknologi och beskriver sig med orden: ”As the corporate incubator of Daimler AG, we create innovative business models and digital services at lightning speed. Lab1886 is shaping the future of mobility."

Lab1886 har visat intresse för DeepFrame, vad det mynnar ut i får framtiden utvisa men bara intresset visar vilken enorm potential DeepFrame har.

Lab1886 om DeepFrame: ”If directly integrated in a windscreen, numerous dashboard elements, for example, could be projected into the driver’s and passenger’s field of vision."

.

MaaS – Samma koncept som Google´s/Apple´s/Microsoft´s SaaS

.

.

Tidigare var Realfiction till stor del endast ett hårdvarubolag som levererade sina produkter enligt ovan till sina kunder världen över. För att kunderna skulle kunna använda dessa så var man beroende av att utveckla själva hologrammen i 3D-format till dessa enheter. Realfiction har under en längre tid utvecklat Maas – Magic-as-a-Service, samma koncept som SaaS, Software-as-a-Service som många världsledande bolag enormt framgångsrikt redan använder. Saas används bla av Google, Apple, Microsoft och många fler.

Dessutom har Realfiction byggt upp en mycket stor content-plattform, dvs en plattform som gör det mycket enkelt att skapa innehållet, dvs effekterna med hologram som kunden önskar sig.

Beskrivning av Saas från Wikipedia:

"Software as a service (SaaS_) är en typ av __molntjänst som tillhandahåller programvara över internet. Applikationerna tillhandahålls i "molnet" och kan användas för en rad olika uppgifter för både privatpersoner och organisationer. GoogleTwitter, Facebook, och Flickr är alla exempel på Software as a service, som användarna kan komma åt från vilken internetansluten enhet som helst."_

På samma sätt använder nu Realfiction Maas som ett fantastiskt lönsamt koncept som är helt genialt:

.

  • En kund behöver inte köpa hårdvaran, utan hyr den istället
  • Realfiction ombesörjer allt från leverans till montage på plats hos kund
  • Innehållet i produkterna, själva hologrammen/filmerna, ombesörjs av Realfiction
  • Realfiction skapar en presentation för en produkt/kund precis som kunden önskar sig
  • Om en kund väljer att ha 1 eller 50 eller 1000-tals enheter runtom i världen så kan Realfiction med ett knapptryck ändra innehållet hur ofta man vill, tack vare molntjänsten

.

Detta gör Realfiction till en komplett tjänsteleverantör som innehåller allt, hela kedjan av hårdvara/transport/installation/uppstart/service ingår och det enda kunden behöver betala är en hyreskostnad. Marginalerna är för Realfiction mycket höga och VD Clas Dyrholm kommenterar MaaS enligt följande uttalande:

”With this, the new MaaS business model gains further momentum with increasing positive impact on the business. Not only does MaaS drive up the general margin, as shown in last weeks Q3 report, it also strengthens the cash flow generation and significantly reduces the amount of sales required to reach cash flow breakeven, due to the fact that the service model is based on use and re-use of equipment that has already been purchased in the previous quarters”. 

.

Att konceptet MaaS är ett oerhört lyckat drag och ger mycket höga marginaler ser man om man tittar på en prislista på köp/hyr av produkterna. Priser från återförsäljare och exklusive skatt:

  • Dreamoc HD3:     Köp: 1 850 € Hyr: 250 €/dag

Dagar till hyrespris når priset för direktköp: 7,4 dagar!

  • Dreamoc XXL 180: Köp: 46 100 €/dag (samma för XXL 360) Hyr: 3 850 €/dag (samma för XXL 360)

Dagar till hyrespris når priset för direktköp: 12 dagar!

  • Dreamoc Diamond: Köp: 79 100 €/dag Hyr: 7 850 €/dag

 Dagar till hyrespris når priset för direktköp: 10,1 dagar!

Betalda produkter på 7-12 dagar ger en fantastisk effekt när dessa sen gratis hyrs ut igen, då blir marginalerna helt logisk enormt höga! (utgår från att marginaler och produktionskostnader följer ovan priser, vid längre hyrestid lite lägre marginaler)

Tittar man på rapporterna för q1-q3 2018 så ökar bruttomarginalen redan i q3 på ett positivt sätt då den låg på ca 51%. Denna positiva utveckling är en direkt effekt av MaaS. MaaS-konceptet lanserades den 2 augusti 2018, alltså en dryg månad in i q3 och det gav redan i samma kvartal en så pass bra effekt.

.

Resultatutveckling tack vare MaaS:

  • Bruttomarginal H1 2018: 44,9% (utan MaaS)
  • Bruttomarginal q3 2018: 50,9% (med MaaS)

Realfiction ökar alltså bruttomarginalen i q3 med 13,6%, dvs 6 procentenheter, trots att MaaS lanserades en dryg månad in i q3 2018! Allteftersom MaaS växer så kommer fler och fler enheter hyras ut som betalda enheter om och om igen, på sikt en guldgruva för Realfiction och det ser alltså ut att gå fort!_

.

Mixed Reality Media Channel

Mixed Reality Media Channel är också ett nytt helt nytt koncept som Realfiction beskriver så här:

“Realfiction launches it’s Magic-as-a-Service concept with long-term placement of mixed reality displays inside hypermarkets and other major retailers. This represents the world’s first Mixed Reality media-channel and will offer unique Mixed Reality exposure to 10’s of millions of consumers each month with significant commercial impact not only to the brands but also to Realfiction."

Realfiction´s Mixed Reality Media Channel, beskrivning av konceptet. I exemplet nedan gällande Bilka, Danmark, (se länk till PM nedan):

.

  • Bilka är Danmarks största köpcenter-kedja med 19 varuhus
  • Realfiction får tillåtelse av Bilka att gratis placera ut 1-3 Dreamoc´s på samtliga varuhus, dessutom på mycket strategiska och attraktiva utrymmen i varuhuset
  • Realfiction har sedan fritt fram att sälja in reklamkampanjer/presentationer för samtliga butiker i varuhusen
  • Tack vare att Realfiction i första läget fått tillåtelse av Bilka att placera ut Dreamoc´s så blir det betydligt enklare för kunder att köpa MaaS-tjänsten
  • Butikerna har ofta väldigt många varumärken så potentialen är enorm bara på ett varuhus med x antal butiker och x antal varumärken
  • Realfiction kontaktar, förhandlar, bokar order, skapar hologram-contents, kör hela kampanjerna och fakturerar för hela tjänsten löpande som en hyresavgift
  • Bilka har 6-8 miljoner besökare varje månad
  • Samtliga Dreamoc´s kan skötas från en punkt, exempelvis Realfiction´s HK då samtliga enheter är uppkopplade. Ändringar av innehållet blir därav mycket enkelt

http://mb.cision.com/Main/15845/2683716/952918.pdf

.

Prognos för MaaS – MR Media Channel

Realfiction lämnade en prognos för MaaS den 26 november 2018 då man kommunicerade att man räknar med en omsättning på motsvarande MINST 140 MSEK/år inom 2-3 år och det har börjat bra med flera mycket värdefulla projekt:

  • Bilka, se ovan
  • Danske Spil, motsvarande Svenska Spel beställde en MaaS-kampanj under två månader, okt-nov, faktiskt i samtliga butiker på de 19 Bilka-köpcentrumen, innan Bilka-dealen kom på plats. Danske Spil förlängde till 3 månader så man var uppenbarligen nöjda med MaaS
  • I början på 2019 har Realfiction erhållit order från bla Panasonic till CES-mässan, order till stort företag inom trädgårdsprodukter, sjukvårdsföretag m.fl, totalt ordervärde ca 1,6 MSEK

.

Case studies

Det är lätt att förstå potentiella kunders benägenhet att satsa på MaaS-konceptet från Realfiction. Det finns en mängd studier som gjorts för att se resultateffekt på genomförda kampanjer och resultaten är slående! Nedan tre projekt som Realfiction genomfört:

  • Coca Cola:

"In the case of Coca-Cola sales in one store were doubled during a three day period, and the total sales for the whole of the 16 week campaign was increased by 36%."

.

  • Kellogg´s:

"Making people smile and wonder is not always enough, but the numbers tell their own story of success. During the complete campaign period an increase in sales settled at an astonishing 60% in total, and one store even sold out on the very first weekend of having the dreamoc display."

.

  • Lakrids By Johan Bülow:

.

.

"For a month the Dreamoc display was set up various places in the department store as both an end cap solution as well as on the checkout line, and both were very effective for grabbing the attention of passers-by, making them stop and look curiously into the display - and most often actually purchasing the product. In the first week sales increased by 110 % and during the month of advertising the total increase of sales was 180%." 

.

Potentiella globala projekt (endast två av många möjliga)

.

  • Pfizer Inc. Bolagsvärde: $243 mdr

Realfiction har tillsammans med Pfizer Inc. ett långtgående projekt där Dreamoc´s utvärderas på 60 av Pfizer Inc´s apotek i Sydafrika. Projektet har kommit mycket långt då det pågått sedan oktober 2017, det följs upp och utvärderas vid Pfizer Inc´s huvudkontor i USA. All information är konfidentiell, men med tanke på hur pass effektiva dessa lösningar är från Realfiction så hägrar ett potentiellt globalt samarbete med Pfizer Inc. Det kan mycket väl ligga mycket nära i tiden.

.

  • Mondelez. Bolagsvärde: $67 mdr

Mondelez beställde 28 st Dreamoc HD3 under 2017 och de användes i Australien, Brasilien och Spanien. När första utvärderingen blev klar så la man direkt en ny order enligt nedan på ytterligare 49 st Dreamoc HD3. Liksom med Pfizer Inc. ovan så har projektet med Mondelez kommit mycket långt och även i detta fallet så hägrar ett potentiellt globalt samarbete med Mondelez. Intressant är att man var nöjda med utvärderingen av resultaten med de 28 första och direkt beställde nya för utvärdering även på andra marknader.

Realfiction erhöll 180529 en order på 49 Dreamoc HD3 mixed reality-skärmar för användning av det globala livsmedelsbolaget Mondelez som bland annat äger svenska Marabou. Projektet med Mondelez är upplagt enligt följande koncept:

.

  • 30 st Dreamoc HD3 installeras i butiker i Sydafrika
  • 19 st för tester och utvärdering på andra marknader, enligt följande:
  • Argentina
  • Brasilien
  • Grekland
  • Mexiko
  • Tyskland
  • + x antal konfidentiella länder

.

Konsumentprodukter

Att nå ut till konsumenter med produkter betyder ofta jackpot för bolag som Realfiction då det blir mycket stora volymer och företaget ligger väl framme i detta arbete.

Realfiction har pågående projekt gällande flera konsumentprodukter, i samtliga dessa fall gäller det DeepFrame och den underliggande tekniken:

  • LEGO. Projekt gällande både konsumentprodukt och produkter på nöjesparker
  • Ej namngiven leksakstillverkare
  • Speltillverkare gällande HoloGun. HoloGun är ett koncept där man använder en liten display på ett gevär för att se tex motståndare tex i ett mobilspel, se nedan:

Konsumentmarknaden är enorm och det blir otroligt intressant att se inom vilket område den första konsumentprodukten, med DeepFrame-teknologin, kommer.

.

HoloGun by Realfiction

.

Project Echo - Ny revolutionerande teknik inom AR/MR - Har Realfiction löst branschens Holy Grail?

När man läser och hör Realfiction prata om Project Echo så är det gåshud som gäller, det är lätt att tro att Realfiction verkligen löst något som kallas branschens "Holy Grail" => Något man bara sett i science fiction-filmer tidigare. Läs vidare nedan.

I oktober 2018 presenterade Realfiction sin nya strategi med stort fokus på den lukrativa tjänsten MaaS som beskrivits ovan. Men inte nog med det, Realfiction avslöjade för första gången en helt ny och revolutionerande teknik som man håller på att patentera, det sk Project Echo:

"Samtidigt är vi snart redo att förhandsvisa vårt senaste utvecklingsprojekt av en ny teknologi med målsättningen att göra science fiction till real fiction. Det innebär att holografiska upplevelser och specialeffekter som visats i filmer som Ironman, Avatar, Minority Report och Star Wars äntligen kan bli till verklighet."

"Mer specifikt har bolaget satt igång ett utvecklingsprojekt för utveckling av en holografisk teknologi som gör det möjligt för en grupp människor att uppleva och interagera med holografiska effekter i tomma luften utan någon form av fysisk media eller lins mellan dem och effekterna. Detta har historiskt varit en ouppnåelig vision för hela branschen, som de flesta känner till från science fiction-filmer.”

Realfiction presenterade Project Echo under på ett webinar 181127, se länk nedan. Den nya teknologin i Project Echo ska vara helt revolutionerande för AR/MR-branschen, dock inte avslöjat hur det fungerar med tanke på patentansökningar för teknologin. Några punkter kom dock fram under webinaret, gällande Project Echo:

.

  • Ny teknologi som genererar hologram fritt ut i luften
  • Människor skall kunna interagera med hologrammen samtidigt
  • Människor skall kunna känna (!) hologrammen när man interagerar eller rör dessa
  • Stor skalbarhet som hjälpmedel inom många sektorer/branscher
  • Stor skalbarhet inom konsumentprodukter då den kommer vara mycket prisvärd

.

Länk till webinar: https://info.realfiction.com/investor-sign-up?hsCtaTracking=f9af5e30-acab-4bd8-a15a-2e0291e1b930%7C52f91d28-774c-4345-a819-3c8cbb7eba56

Illustrationer för Project Echo från webinar:

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Kassaflöde/finansiell ställning

Som vi tidigare gått igenom så förbättras Realfiction´s kassaflöde på ett mycket starkt och positivt sätt just nu. Detta som en följd av MaaS-lanseringen i q3. Marginalerna ökade tack vare MaaS i q3 med 13.6%, eller 6 procentenheter, trots att MaaS inte ens fanns tillgängligt under hela q3.

MaaS-orders utvecklas mycket positivt och har genererat orders i både q4 2018 och q1 2019, enligt Realfiction så förväntas tillväxten nu löpande att bli mycket positiv. Detta också tack vare redan erhållna och förväntade större avtal via MaaS och MR Media Channel.

Dessa faktorer bidrar starkt till ett allt bättre kassaflöde.

VD Clas Dyrholm 181204:

"The new MaaS business model gains further momentum with increasing positive impact on the business. Not only does MaaS drive up the general margin, as shown in last weeks Q3 report, it also strengthens the cash flow generation and significantly reduces the amount of sales required to reach cash flow breakeven_, due to the fact that the service model is based on use and re-use of equipment that has already been purchased in the previous quarters."

Realfiction har också kommunicerat att man ska visa positivt kassaflöde 2019.

Kassan har varit lägre de senaste rapporterna, för q2/q3 2018, då Realfiction använt den till att bygga upp ett lager inför lanseringen av MaaS. Realfiction har för båda dessa kvartal byggt upp ett lager för motsvarande ca 11 M SEK extra utöver vad man brukar. Nu genererar dessa produkter bra intäkter som successivt förbättrar kassaflödet.

Realfiction vill ha ett kapitaltillskott under H1 2019 som främst kommer att användas till det mycket intressanta Project Echo. Mest troligt blir det med en riktad emission till större ägare eller annan större aktör, ev någon fond.

Gemstone Capital (Ceranco Equity S.C.S) som är en större ägare i Realfiction har nyligen i ett annat noterat bolag lyckats med riktad emission till en institutionell investerare på en kurs som översteg marknadskursen med ca +40%. Tror på liknande scenario i Realfiction.

Det troligaste scenariot är en riktad emission till institutionell investerare/fond eller till exempelvis storägare AmTRAN.

Jag ser följande alternativ som definitivt borde utesluta en företrädesemission och framförallt tala för en riktad emission istället:

.

  • Free Float är liten, storägare sitter på stora delar av bolaget vilket är positivt, stark tro på egna bolaget. Storägares innehav enligt följande:
  • Ceranco Equity S.C.S..............27,46%
  • Clape Holding ApS..................24,71% (VD/grundare Clas Dyrholm, R&D/grundare Peter Simonsen)
  • AmTRAN Technology Co. Ltd..11,25% (Taiwan, tillverkar produkter åt Realfiction, mycket stor elektroniktillverkare)
  • Totalt ägande tre största ägare: 63,42%
  • Storägare har nyligen genomfört en riktad emission i annat noterat bolag till ca 40% över aktuell kurs
  • Kassaflödespositiva under 2019 så ingen brådska men nya Project Echo vill man accelerera
  • Det går betydligt fortare och kostar mindre med en riktad emission
  • Betydligt mindre utspädning för storägare då kurs brukar bli marknadsmässig med god chans till högre kurs

.

Kursutveckling - Kurspress Artha/DDB - Turnaround

Realfiction börsnoterades i juli 2017 till kursen 7,60 SEK. Det blev ett stort intresse och kursen toppade på ca 29 SEK. En av de danska Artha-fonderna var med tidigt som ägare i Realfiction och deras allmänna strategi är att hjälpa bolag i tidigt skede och sedan sälja av sina innehav när bolagen är börsnoterade och ev lock-up upphört. Detta var precis vad som hände i Realfiction. Artha har på ett mycket negativt sätt sedan sommaren 2018 sålt av stora volymer aktier via DDB. Artha har inte bara stoppat en kursuppgång utan även pressat ner aktien i Realfiction pga sättet man sålt av sina aktier på.

Denna kurspress av Artha har också gjort att många investerare avstått att investera i Realfiction-aktier. Det positiva nu är att Artha i veckan som gått troligtvis sålt ut hela sitt innehav. Det finns ingen mer kurspress från detta håll att vänta, mycket positivt och äntligen!

Under den period som Artha pressat aktiekursen i Realfiction så har bolaget också samtidigt ställt om verksamheten från ett renodlat hårdvarubolag till den nya och enormt positiva och lyckosamma strategin med MaaS. MaaS implementerades en bit in i q3 och har redan bidragit till både högre omsättning och bättre kassaflöde. Denna omställning till att till stor del leverera ett helt tjänstekoncept och mjukvara kommer att höja värderingsmultiplarna rejält på Realfiction framöver.

Maas beskrivs separat ovan.

Sammantaget har försäljningarna av Artha i samband med omställningen till att Realfiction nu har stort fokus som tjänste-/mjukvaruleverantör med höga marginaler gjort bolaget till en mycket stark turnaround-kandidat. Verksamhetsmässigt så är det tydligt att Realfiction redan påbörjat sin turnaround, mycket tack vare MaaS. Även aktien verkar nu börja följa efter i en stark turnaround.

.

Prognoser

Jag brukar alltid vara försiktig med prognoser från företagen, men i Realfiction´s fall så anser jag dom vara relevanta. Jag har följt bolaget sedan hösten 2016 och ledningen i företaget är mycket seriös och vill verkligen inte haussa upp några försäljningssiffror eller prognoser. Tvärtom har jag upplevt ledningen som återhållsam när det gäller att lämna skruva upp prognoser. Dom är hellre försiktiga i sina antaganden, för att verkligen kunna leva upp till vad man sagt.

Realfiction presenterade på webinar, och i samband med den nya strategin med ökat fokus på MaaS/MR Media Channel, tre olika intäktskällor:

.

  • MaaS/MR Media Channel - New standard in retail and expo
  • Projects - Fixed installations in experience industry and retail
  • Project Echo - New standard in Social Mixed Reality. Licensintäkter på teknologin troligt.
  • (Konsumentprodukter - Ingår i ovan punkter. Dock svårt med prognoser, beroende på vilket projekt som kommer först. Enorm potential)

.

MaaS/MR Media Channel kommer enligt Realfiction omsätta minst motsvarande 140 MSEK/år inom 2-3 år. Som vi vet med mycket höga marginaler.

Projects är till största delen den ursprungliga verksamheten med försäljning av hårdvara. 2017 omsatte Realfiction ca 16 MSEK och med den takt man växlat upp under 2018 så ser det ut att öka med ca 50-60% och sluta på ca 25 MSEK för 2018. Möjligheterna ökar iom att marknaden tagit till sig tekniken mer och mer samt att nu även DeepFrame finns med i produktportföljen.

Project Echo kommer enligt Realfiction redan under 2019 börja generera intäkter för att sedan ha en explosiv utveckling och redan under 2020 till och med passera MaaS/MR Media Channel. Med en så revolutionerande teknologi som kommer att vara patenterad av Realfiction och mycket lämpad för konsumentprodukter så borde även licensintäkter på densamma vara mycket trolig.

Realfiction spår alltså en omsättning på minst 140 MSEK/år inom 2-3 år för MaaS/MR Media Channel. Enligt beskrivning på webinaret 181127 så såg prognoserna för de olika segmenten ut så här (ca):

.

  • MaaS/MR Media Channel: 140 MSEK
  • Projects:...............................30 MSEK
  • Project Echo :....................160 MSEK
  • Konsumentprodukter:............?
  • Total oms/år senast 2021:.330 MSEK + ?

.

Alltså en total årlig omsättning enligt Realfiction senast 2021: ca 330 MSEK med mycket höga marginaler då den största andelen ligger inom de segment med exceptionellt höga marginaler. Se nedan från webinar:

.

.

.

.

Stora teknologivärden - DeepFrame/Project Echo

.

  • DeepFrame - Teknologivärde - Konsumentprodukter - Potentiella licensintäkter
  • Project Echo - Teknologivärde - Konsumentprodukter - Potentiella licensintäkter

.

Realfiction´s teknologivärde kommer att ge stor effekt på värderingen framöver. Iom att dessa båda teknologier lämpar sig väl för konsumentprodukter och patenteras så kan licensintäkter bli en mycket värdefull del i Realfiction framöver.

.

Värdering

Realfiction har ett nuvarande börsvärde på ca 116 MSEK. Man omsätter redan ca 25 MSEK för 2018, men det är först en bit in i q3 2018 som MaaS blev tillgängligt, det kommer att öka tillväxten på ett mycket starkt sätt. Dessutom snart dags för mer info kring den revolutionerande tekniken bakom Project Echo.

Också mycket värdefullt att Realfiction redan under 2019 spår positivt kassaflöde.

Det är alltid intressant att jämföra olika företags framtida potential och kursutveckling. Redeye har gjort en hel del analyser på olika företag i branschen, många omsätter i stort sett ingenting och gör mycket stora förluster, inga bra jämförelser med Realfiction.

Som exempel kan man titta på XM Reality som säkert kan utvecklas positivt men tror inte potentialen för XMR kommer i närheten av potentialen för Realfiction´s. XMR har hittills haft en obefintlig omsättning samtidigt som man haft mycket stora förluster. Prognoser från Redeye gällande XMR:

.

.

Realfiction vs XM Reality

.

  • Realfiction omsättning 2018:..................................25 MSEK (E)
  • XM Reality omsättning 2018:..................................10 MSEK (E)
  • Realfiction omsättning 2021:..............................+300 MSEK (E av realfiction själva, samt mycket höga marginaler)
  • XM Reality omsättning 2021:..................................80 MSEK (E) (dessutom mycket svaga marginaler)
  • Realfiction aktuellt BV:..........................................116 MSEK
  • XM Reality aktuellt nuvärde, base-case BV:........222 MSEK (Redeye)

.

I jämförelsen mellan Realfiction och Redeye´s på XM Reality så utklassar Realfiction XM Reality på alla plan, både nu och framtida potential och förväntade utveckling, trots det så värderar Redeye XM Reality till mer än den dubbla värderingen som Realfiction nu har. Realfiction kan alltså gå +91% för att nå Redeye´s base-case-scenario för XM Reality. Samtidigt som alltså Realfiction ser så mycket bättre ut på alla plan!

Jag har istället mer relevant valt att jämföra med det bolag vars siffror och framtida utveckling de närmaste åren (enligt Redeye) ligger närmast att jämföra med Realfiction => Synthetic MR

.

Synthetic MR

Redeye-analys:

.

.

.

.

Jämför man Redeye´s förväntningar på Synthetic MR med Realfiction´s så kommer Synthetic MR omsätta ca 140 MSEK 2020 och Realfiction alltså över 300 MSEK senast 2021 Jämför man marginaler mellan de båda bolagen så ser dom ut att kunna vara i linje med varandra framöver, eller till och med till fördel för Realfiction.

.

Realfiction vs Synthetic MR

.

  • Realfiction nuvarande värdering:......116 MSEK
  • -----------------------------------------------------------------------
  • Redeye värdering Synthetic MR:.....1 551 MSEK
  • Pareto värdering av Synthetic MR: 1 697 MSEK

.

Några andra exempel:

.

Realfiction vs Crunchfish

.

  • Realfiction omsättning q1-q3: ......18,0 MSEK
  • Crunchfish omsättning q1-q3:........1,4 MSEK
  • Realfiction resultat q1-q3:..............-9,3 MSEK (dock betydligt bättre i q3 tack vare MaaS, -1,5 MSEK)
  • Crunchfish resultat q1-q3.............-16,4 MSEK
  • Realfiction nuvarande värdering: .116 MSEK
  • Crunchfish nuvarande värdering .184 MSEK

.

Realfiction vs Surgical Science

.

  • Realfiction omsättning q1-q3: .................18,0 MSEK
  • Surgical Science omsättning q1-q3:........13,8 MSEK
  • Realfiction resultat q1-q3:.......................-9,3 MSEK (dock betydligt bättre i q3 tack vare MaaS, -1,5 MSEK)
  • Surgical Science resultat q1-q3..............-1,0 MSEK
  • Realfiction nuvarande värdering:...........116 MSEK
  • Surgical Science nuvarande värdering:.630 MSEK

.

Sammanfattning

AR/MR marknaden spås enhälligt av många experter en fantastisk utveckling under många år framöver. Av bolag jag gjort research på så tycker jag speciellt Realfiction ser mycket intressant ut. Realfiction ser ut att ha en fantastisk framtid och man har redan en befintlig affärsdel som utvecklas mycket stark samt en ny hög-marginals.tjänst i MaaS som utvecklats mycket starkt sedan lanseringen i q3 2018.

Dessutom snart mer information om en helt ny och revolutionerande teknologi från Realfiction, patentarbete pågår. Detta Project Echo ser ut att bli ett paradigmskifte i branschen inom AR/MR, eller som Realfiction uttrycker det: "A new standard in Social Mixed Reality"

Med allt detta i åtanke så ser Realfiction extremt intressant ut och med en fantastisk potential under många år framöver. Med MaaS som nu börjar lyfta rejält så kommer också en förväntad uppvärdering kunna gå både snabbt och högt.

.

Jag låter VD Clas Dyrholm avsluta och väljer följande citat:

.

"Vi står inför ett mycket spännande kapitel i vår utveckling. Vi ser tydliga tecken på att mixed reality är redo att bli "mainstream" under 2019, både inom detaljhandeln och upplevelseindustrin men även inom exempelvis spelindustrin. Vi ser även att vi har marknadsledande produkter, tjänster och innovation som gör det möjligt för oss att inte bara vara en del av denna utveckling; vi är positionerade för att vara en av ledarna och vi kommer att nå denna position genom en mycket mer offensiv kommersialisering av våra existerande produkter och tjänster. Samtidigt är vi snart redo att förhandsvisa vårt senaste utvecklingsprojekt av en ny teknologi med målsättningen att göra science fiction till real fiction. Det innebär att holografiska upplevelser och specialeffekter som visats i filmer som Ironman, Avatar, Minority Report och Star Wars äntligen kan bli till verklighet, säger Realfictions vd Clas Dyrholm."

Läs mer på: https://www.realfiction.com/

.

.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?