“Miljöutvecklingen inom sjöfarten har tagit fart på allvar, frampiskad av skärpta utsläppsregler och svidande lågkonjunktur. Nu kommer vindkraftverk på fördäck, energisparande beslutsstöd och alternativa bränslen”./Ny teknik/
Läs repotaget i sin helhet http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/fartyg/article3651012.ece
Det är en begränsad tid som sjöfarten har för sin omställning, knappt 2 år. Opcon har redan ett långt gånget sammarbete med Wallenius (MAN Diesel).
Om man förutspår att vidare sammarbete med ovan nämnda rederi, angående Powerbox, kan man också förutspå att det kommer att ske snart. 2013 kommer att bli det år som blir genombrottet för denna satsning som innebär både bränslebesparing och mindre utsläpp.
Varför då ? 2015 är endast 2 år fram i tiden. Om man skall hinna med att få sin flotta miljögodkänd är det hög tid att börja aggera !
Läs även artikel :
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/fartyg/article3592015.ece
Särskilt stycket:
“Sirius arbetar även med värmeåtervinning. På de nya fartygen ska värmen från samtliga dieselgeneratorer tas tillvara, inte enbart från huvudmaskineriet, vilket är vanligast.
– Det sänker utsläppen av marknära ozon och minskar bullernivån, vilket är bra när vi ligger till kaj nära bebyggelse. Att koppla land-el är inte aktuellt. Vi tar höjd för en sådan möjlighet, men än så länge är det för stor osäkerhet kring regelverk och standardisering, eftersom det är speciella omständigheter kring säkerheten på tankfartyg, säger Anders Bejre "