Post entry

Tethys Oil : Stolt "ägare" till 30,000 kvadratkilometer av Oman

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Tethys Oil kunde idag meddela den efterlängtade nyheten att bolaget har erhållit en produktionslicens på oljefälten i Oman. Att man dessutom får behålla hela block 3 och block 4 är väldigt goda nyheter.

Nervositeten i marknaden har varit stor den senaste veckan. Efter att ha handlat i 53,5 som högst den 28 november föll aktien brant fram tills dagens besked att Tethys får behålla hela tillgångarna i Oman de kommande 30 åren. I mer än ett halvårs tid har bolaget talat om att man väntar på ett godkännande av fältutbyggnadsplanen i Oman. Eftersom prospekteringslicensen går ut den 14 december så fanns det på pappret en risk att Tethys kunde förlora sina tillgångar i landet. I realiteten var risken dock väldigt liten, eftersom Tethys hela tiden hade chansen att unilateralt förklara kommersialitet av konstaterade fynd. Anledningen att bolaget inte ville göra detta var att man då skulle tvingas lämna tillbaka de övriga delarna av blocken. Dagens meddelande har alltså föregåtts av månader av förhandlingar och det är med en lättnadens suck jag och marknaden kan konstatera att Tethys alltså inte bara har en 30-årig produktionslicens på de producerande fälten Fara South och Saiwan East, utan att bolaget under denna tid dessutom kan fortsätta leta efter olja på hela block 3 och 4.

Hur positivt är då detta? Block 3 och 4 täcker en yta av cirka 30,000 kvadratkilometer. I jämförelse är Danmark 43,000 kvadratkilometer stort... Det gör Tethys och övriga partners i konsortiet till de näst största landinnehavarna i Oman. Av de 30,000 kvadratkilometrarna är naturligtvis en stor del ointressant för prospektering, men om man betänker att Tethys hittills letat olja på endast ett par procent av licensen så inser man att uppsidan är gigantisk.

Jag har i tidigare inlägg argumenterat för att enbart producerande tillgångar är värda 53 kronor per aktie och att det pågående borrprogrammet är värt ungefär lika mycket, om man riskar bolagets guidance (27 miljoner fat) med 60% CoS. Det finns ingen offentlig prognos för hur mycket hela licensen kan tänkas innehålla, men det är högst osannolikt att det inte skulle finnas någon olja på de övriga cirka 90% av licensen. Nu när Tethys har en riktig produktionslicens i Oman bör bolagets möjlighet att kommunicera ha förbättrats rejält och jag ser med tillförsikt fram emot kommande pressmeddelanden från bolaget beträffande potentiella resurser i licensen.

Dagens nyhet var den första i raden av många väldigt intressanta datapunkter/händelser den kommande 6-månadersperioden. Nedan följer en lista över vad vi har att se fram emot;

1) Produktionsrapport för november. Bör visa nya rekordvolymer i Oman, gissningsvis runt 14.500 fat per dag. Kommer vilken dag som helst.

2) Betalning från partnern Mitsui på 10 miljoner dollar, motsvarande nästan 2 kronor per aktie. Bör komma vilken dag som helst.

3) Tydligare guidance från bolaget beträffande storleken på de prospektiva resurserna i licensen, samt kommunikation om 2013 års borrprogram. Bör komma inom 6 månader.

4) Resultat från pågående borrning i block 4 Oman. Kommer runt årsskiftet.

5) Reslutat från sommarens skifferborrningar i Litauen. Bör komma inom 3 månader.

6) Ytterligare detaljer om Chevrons planer i Rietavaslicensen. Bör komma inom 6 månader.

7) Flytt från First North till Stockholmsbörsens midcaplista. Bör ske under Q1.

Slutsats: Alltsedan mina första inlägg om Tethys Oil i maj i år har jag argumenterat för att Tethys Oil erbjuder den överlägset bästa risk/rewarden i oljesektorn. Aktien är upp 25% sedan dess och utklassar samtliga sektorkollegor i Sverige, med undantag för Shamaran som är upp nästan 100%; Africa Oil (-20%), Petrogrand (-70%), Lundin Petroleum (+10%), PA Resources (-90%), Alliance Oil (-15%). Min poäng är inte att klappa mig själv på ryggen utan snarare att belysa hur oförtjänt lite uppmärksamhet Tethys får, trots att bolaget aldrig har varit i ett bättre läge och trots att det är en riktig framgångssaga. Jag tror dagens besked är början på en fantastisk utveckling för aktien. Med riktiga reserver (snarare än "betingade" i avsaknad av ett produktionstillstånd) och en fullständig börsnotering inom kort blir Tethys Oil äntligen investerbart för de stora fonderna. Det kommer driva en rejäl uppvärdering mot minst 100 kronor om borrningarna i Oman är fortsatt lyckosamma.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?