Post entry

Terranet visar vägen inom fordonssäkerhet med VoxelFlow

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Terranets revolutionerande sensorteknik kan komma att dominera marknaden inom fordonssäkerhet med sin överlägsna prestanda. En teknik som har stor potential inom fler områden som robotik och infotainment. Terranet har massor av högintressanta samarbeten och nära kontakt med flera fordonsjättar.

"Safety at the blink of an eye" - så lyder Terranets slogan, och från ett tekniskt perspektiv är det faktiskt en underdrift. Det tar i genomsnitt 100-150 millisekunder för det mänskliga ögat att blinka medan Terranets unika sensorteknik har en reaktionstid på 20 millisekunder, vilket är den överlägset snabbaste sensorteknologin till dags dato. Terranet fokuserar sedan 2019 främst på utvecklandet av fordonssäkerhet i form av dess nyförvärvade teknologi VoxelFlow. VoxelFlow påminner om dagens LiDAR/Radar teknologi i den mån att dess uppgift är att detektera objekt och tillåta fordon att manövrera faror och hinder därefter. Denna funktion är nödvändig för självkörande fordon samt en stor fördel för fordon överlag i form av automatiserade inbromsningssystem (ADAS och dylikt).

"VoxelFlow är en sensor med en implementation som i första hand bygger på objektidentifikation och kollisionsvarning. Det primära tillämpningsområdet för VoxelFlow är avancerat förarstöd. VoxelFlows förmåga att blixtsnabbt scanna av ett område framför bilen, gör den till en säkerhetskritisk applikation inom både automatiserad körning, navigations- och automatiska bromssystem samt industriell robotautomation"

VoxelFlow (VF) är en lasertrianguleringsmjukvara som istället för kameror eller laserradar använder sig av eventkameror och laserteknologi.  VF genererar 3D bilder med information om ett objekts hastighet, riktning och position på samma gång. Teknologin sparar tid och datakraft samt generar förutsägbarhet i omgivningen för fordon utrustade med teknologin som då tillåts att agera och manövrera snabbare och mer precist. 

Läs artikel som förklarar skillnaden mellan LiDAR och VoxelFlow

Gällande LiDAR uttalade sig Elon Musk om det år 2019:

"Lidar is a fool’s errand,” Elon Musk said. “Anyone relying on lidar is doomed. Doomed! [They are] expensive sensors that are unnecessary. It’s like having a whole bunch of expensive appendices. Like, one appendix is bad, well now you have a whole bunch of them, it’s ridiculous, you’ll see.”

Läs här: Terranet kommenterar Elons uttalande om LiDAR

Fördelen med VF i jämförelse med LiDAR/Radar utöver att den är oberoende av väder- och ljusförhållanden är den reaktionstid, eller latens, som man tror sig kunna uppnå med teknologin. Dagens existerande industristandard för LiDAR/Radar är en latens på 300 millisekunder. Visionen med VF är att bli 50-100 gånger snabbare än det – genom att komma ner på 10-talet millisekunder i latens. I dagsläget har VF en latens på 20 millisekunder. Som referens är människans visuella reaktionstid 200 millisekunder. VoxelFlow är då den första sensorteknik som bräcker människans reaktionstid. Andra fördelar är att produkten förväntas vara billigare än sina konkurrenters teknologi samt mindre otympliga på grund av att VF's teknologi inte har lika många rörliga delar. Det kommer alltså bli enklare att diskret montera den i bilen. Nackdelen med VF är dess förmåga att, i nuläget, bara operera inom korta avstånd. VF fungerar bra på 0-40 meter. Detta kompletterar däremot dagens LiDAR/Radar teknologi väl som fungerar som bäst på 40+ meter.

Det är Terranets mål att VoxelFlow ska kunna ingripa i det akuta situationer som kräver blixtsnabb reaktion. VoxelFlow ska ses som ett komplement som fyller det stora tomrummet inom nuvarande säkerhetsteknologi då det kommer till kapaciteten att fylla den funktionen.

VF’s teknologi är patenterad av Terranets Dirk Smits, som genom licensavtal har lämnat över teknologin till Terranet. Dirk Smits är en amerikansk uppfinnare med rötter i Silicon Valley och valde att ta teknologin till Sverige på grund av Sveriges historik när det kommer till innovation för bilsäkerhet. Han erhåller en betydande mängd patent inom teknik.

Se mer om VoxelFlow och Terranet här: 

Terranets YouTube-kanal 

Terranet.se

Spännande intervju med Terranets VD Pär-Olof Johanesson

Kort om Dirk Smits: 

"Dirk Smits har bakom sig mångårig tjänstgöring inom global elektronik- och halvledarindustri och är en väletablerad uppfinnare och entreprenör inom bildanalys med bas i Los Gatos i Kalifornien (Silicon Valley)."

Varför Dirk Smits valde Sverige

Dirk Smits Linkedin 

Dirk Smits patent

Terranet som viktig pusselbit i en het bransch: 

"Segmentet för självkörande bilar och avancerade system för förarstöd (AV och ADAS) förväntas växa med 20% i årstakt fram till 2030 (Frost & Sullivan) med de främsta biltillverkarna och underleverantörerna av aktiv fordonssäkerhet i spetsen. Senaste fem åren har investerats ca 500 miljarder SEK för att vidareutveckla detta segment som leds av bl a Bosch, Continental, Waymo, Uber, NuTonomy, Tesla, Amazon mfl (Business Wire i maj 2019)."

Det sker mycket inom fordonsbranschen idag som talar för att VoxelFlow är rätt i tiden. Delvis så sker det en kapplöpning inom fältet av självkörande fordon – vilket ställer höga krav på säkerhet. Delvis pågår det legislation av bland annat ADAS (Advanced driver-assistance system) inom EU. Alla nytillverkade bilar, men även andra fordon, kommer enligt lag från och med mitten av 2022 att ha krav på sig att implementera ADAS. Precis rätt in i Terranets huvudsakliga affärsområde. Kolossala mängder pengar investeras inom forskning och utvecklande av ny teknologi för fordonssäkerhet.

Läs mer här: 

Europa inför legislation gällande ADAS för nytillverkade fordon

I skrivande stund pågår det ett budkrig för en av Terranet’s peers, Veoneer, vilket signalerar hur het marknaden är inom området fordonssäkerhet. Det är inte ett unikt fenomen. LiDAR/radar-bolag säljer som smör:

Listan kan göras längre. Särskilt om man börjar inkludera företag som säljer paketlösningar för självkörande fordon (som i princip alltid inkluderar någon slags LiDAR/Radar-lösning i paketet). Tittar man på värderingen av ytterligare peers så ser man att Terranet ligger långt ner i jämförelse trots att bolaget sitter på en unik patenterad teknologi med många fördelar. 

Nedan ser ni EJ UPPDATERADE siffror gällande några av Terranets peers. Dessa är ett par månader gamla i skrivande stund men ger en fingervisning om hur lågt värderat Terranet är trots sin unika position i branschen.

Den viktigaste frågan man ställer sig nu är: Vem eller vilka är det som kommer klättra upp för stegen och roffa åt sig andelar av denna gigantiska marknad? Svaret är enkelt om man ska lyssna på de ledande experterna:

To quote Larry Burns, formerly of Waymo, when discussing the road to automobility, “the safety leader will be positioned to be the market leader.” Recent  studies indicate that consumers’ biggest qualms when it comes to AV integration is safety. And between the lack of federal safety regulations and AV crashes dominating the news cycle, it is not hard to see the origin of their concerns.

Den teknologi som kan erbjuda den SÄKRASTE lösningen leder marknaden. Att äga patenterad teknologi, vilket Terranet gör med VoxelFlow, som redan bevisligen har minst 15 gånger snabbare reaktionstid än industristandarden och potential till att bli 100 gånger snabbare, hamnar högt upp i kategorin gällande säkraste lösningar.

Läs hela artikeln här

Daimler Mercedes-Benz – VoxelFlow integreras i Mercedes navigationssystem LiveMap 

“I Oktober 2020 tecknade Terranet ett Memorandum (MoU) med Daimler om fördjupat produkssamarbete och industrialisering inom avancerat förarstöd (ADAS) och antikollisionssystem. Detta avrop är ett första steg och fortsättning på detta avtal.” 

Så lyder starten inför en spännande resa tillsammans med Mercedes som har kommit att ha en imponerande utveckling. Det är i samarbete med Daimler som Terranet har visat upp och presenterat VoxelFlow på startup autobahn-mässan - två gånger - som är “ett gemensamt initiativ som drivs av Mercedes-Benz, Porsche och Bosch för att på tidigt stadium identifiera, handplocka och introducera ny innovativ teknik”. Efter Mercedes avropsorder av VoxelFlow så var det i en Mercedes-Benz Maybach S-Class som man 21 juli 2021 annonserade att man hade bräckt branschens industristandard gällande reaktionstid från tidigare latens på 300 millisekunder till blygsamma 20 millisekunder. Alltså 15x snabbare än tidigare teknologi. I och med detta enorma framsteg gällande låg latens vill man nu fokusera mer på AI-mjukvaran för att göra VF bättre på att upptäcka och identifiera objekt. 

Denna rekordsättning skedde med VoxelFlow integrerat i Mercedes navigationssystem LiveMap. LiveMap är ett molnbaserat kartsystem som är tänkt att uppdateras frekvent i realtid med hjälp av information samlat av det fordon utrustade med LiveMap som ett ytterligare steg i att göra vägarna säkrare. Utöver navigation så uppdateras även bilarna genom LiveMap om riskområden, vilket tillåter fordon/förare att dynamiskt ändra sin körning beroende på vad som händer i omgivningen - nära som på långt håll. 

"Jag har under en längre tid fått följa Terranets VoxelFlow teknologi och anser den ha en stor potential för att snabbare än någon annan sensorteknologi, säkerställa den infrastruktur vi behöver för att kunna undvika kollisioner i större utsträckning. Jag ser fram emot att arbeta med en unik teknisk plattform som har potential att vända upp och ner på fordonsindustrin.” konstaterar Nihat Küçuk. 

I spetsen för utvecklandet av LiveMap hittar vi Nihat Küçük som lämnade sin 15 år långa roll hos Mercedes som innovationschef, där han ansvarat för flera topp-projekt och besitter spetskompetens inom fordonsbranschen, för att börja som CTO/SVP hos Terranet. Hans huvudsakliga fokus är nu att fortsätta integrera och utveckla VoxelFlow tillsammans med LiveMap-teknologin för att fortare kunna göra VF kommersiellt. 

Läs mer här: 

YouTube - Presentation av VoxelFlow & LiveMap

YouTube - Video som demonstrerar rekordsättningen av VoxelFlow 

Intressant artikel om samarbetet

Rekryteringen 

PM om rekryteringen

Nihats hemsida med info om bakgrund och karriär

VoxelFlow & Holoride – en paketlösning för framtida in-vehicle underhållning: 

Holoride är en avknoppning från Audi. De tillverkar AR/VR teknologi riktad mot bilindustrins in-car entertainment och har redan vunnit flertal utmärkelser för deras teknologi. Terranet äger cirka 10% av företaget och man gjorde investeringen för att korta ledtiden till marknaden för VoxelFlow samt att nyttja holorides nätverk bland ledande fordonsjättar. VoxelFlow kommer nämligen i framtiden, enligt VD, att användas som “standardkomponent i holoride”. VF’s roll i det hela kommer bli att förmedla information från fordon till AR/VR head-setet för att skapa en virtuellt interaktiv upplevelse av miljön man befinner sig och manövrerar i. 

”holoride tillhandahåller en teknik som överför bilens position, omgivning och färdriktning till VR, vilket för spelutvecklaren möjliggör att skapa nya världar som kan upplevas i realtid i bilen med alla sinnen. Eftersom synupplevelsen är synkroniserad med användarens faktiska perception är det en extremt liten risk för åksjuka. Latens och upplösning är systemkritiska egenskaper för en kvalitativ användarupplevelse, vilket gör VoxeFlow perfekt för holoride,” säger Nils Wollny, vd holoride. 

Holoride lanseras sommaren 2022 – VoxelFlows roll specifikt vid just lanseringen av holoride är ännu oklar. Det är dock uttalat att VF kommer behövas för att få ut maximal potential och upplevelse från holorides teknologi. Utöver samarbetet med holoride för att få ut VF snabbare på marknaden så har holoride i sig självt stor potential till att växa som företag och skapa mervärde för Terranet genom sin blotta värdering. Då frågan kom upp i en Q&A om värderingen för holoride så var svaret kort och koncist: "huge".

Holoride samarbetar utöver Audi även med Mercedes, Ford och Porsche. Fyra fordonsjättar som Terranet indirekt får tillgång till genom att VF integreras i holoride.

Läs mer här: 

Youtube - holoride förklarat

Forbes skriver om holoride

holoride.com

Om investeringsstrategin med holoride

PM om ärendet

Flera branschspecialister arbetar med VoxelFlow - bland annat högintressanta Prophesee

"Terranet har växlat upp med ett nytt tempo i produktutvecklingen av VoxelFlow genom att nyligen ha undertecknat strategiska samarbetsavtal med Prophesee, Sensor Cortek och Summer Robotics. Samtliga tre är branschspecialister inom algoritmutveckling, kamerahårdvara, robotautomation och bildanalys."

Det är inte bara i en liten lokal i lilla Sverige som man arbetar gediget med att utveckla VoxelFlow. Det är flera jättar som arbetar för att integrera VF i deras system. Mercedes vill integrera VoxelFlow i LiveMap. Holoride (och i förlängningen Audi, Mercedes, Ford och Porsche) vill integrera VF i deras VR och Prophesee förädlar teknologin genom sina avancerade eventkameror:

"Prophesee – developers of the world’s most advanced event-based vision systems, the two companies will work together to push their technologies forward and promote each other’s offerings to future and existing partners. Sensor Cortek – leaders in intelligent perception and data processing technology, both will explore opportunities to work together and provide best-in-class sensor solutions to various industries."

Man kan fundera över vad "promote each other's offering to future and existing partners" innebär. Vill Prophesee använda VF i en av deras produkter? Saxade texten nedanför förklarar varför VoxelFlow snabbare klarar av att processera data än sina peers. Det med hjälp av Prophesees banbrytande teknologi:

"Rather than sending information collected by sensors and cameras to computing platforms, Prophesee fits that process inside a chip (fabricated by Sony) that mimics the human eyes, a technology that is built upon neuromorphic engineering.

The old method snaps a collection of fixed images so when information grows in volume, a tremendous amount of computing power is needed. In contrast, Prophesee’s sensors, which it describes as “event-based,” only pick up changes in the environment just as the photoreceptors in our eyes and can process information continuously and quickly."

Efter en investeringsrunda så blir nu Prophesee backade av ingen mindre än Sinovation Ventures. Prophesee är den första investeringen Sinovation gör i ett europa-baserat företag eftersom de främst investerar i den kinesiska marknaden. Även Xiamoi samt Inno-Chip investerar i Prophesee. Det här skapar en utsträckt hand från Prophesee in till den kinesiska marknaden med Terranet i ryggen:

"This round of funding takes us another step closer to establishing Prophesee as a clear leader in applying neuromorphic methods to machine vision and AI. The commitment from these new partners is a strategic part of our evolution and growth plan that will give us expanded global access to customers, particularly in China, for our revolutionary event-based vision sensing and processing approach,' commented Luca Verre, CEO and founder of Prophesee.

'Sinovation Ventures is committed to finding and backing disruptive pioneers that have the potential to truly shift paradigms in how AI-enabled technology can improve our lives. Prophesee’s technology has great potential in many sectors, such as computational photography, autonomous driving, industrial automation, IoT, healthcare, AR and VR, etc. Computer vision applications are flourishing globally and can benefit from Prophesee’s latest technological breakthrough. I believe Prophesee’s advanced technology in AI and machine vision will open up more possibilities globally to enable new levels of automation, safety and efficiency for many industries,' Dr Kai-Fu Lee said in a statement.

Terranet blev även antaget till Nvidias acceleratorprogram

"Terranet är antaget till NVIDIAs acceleratorprogram (NVIDIA Inception). Syftet är att få tillgång till expertis, resurser och nätverk när det gäller både inbäddad mjukvara och systemchip för VoxelFlow, NVIDIA är marknadsledande när det gäller att utveckla och tillverka moderkort (grafikprocessorer och GPU) för spelplattformar, integrerade kretsar för avancerat förarstöd till (ADAS) och autonoma fordon (AD) samt infotainment i bilar. NVIDIA har utvecklat en unik metodik för testsimulering och beslutstödssystem baserat på artificiell intelligens (AI) med djupinlärning för både självkörande fordon och robotautomation. NVIDIA samarbetar med majoriteten tillverkare och underleverantörer av elektronikkomponenter i bilindustrin."

PM om Nvidia

Om Terranets samarbeten med diverse branschspecialister

Artikel om investeringsrundan för Prophesee

Terranet utvecklar projekt tillsammans med Volvo

Terranet har ingått ett projektkonsortium med Volvo Personvagnar, Volvo Lastvagnar och Lunds Tekniska Högskola som idag beviljats ett utvecklingsbidrag på totalt ca 11,3 miljoner svenska kronor av Vinnova.

Utöver VoxelFlow arbetar Terranet även med V2V (vehicle-to-vechicle) kommunikation, positionering och lägesbestämning hos självkörande, helt eller delvis automatiserade fordon. 2019 startades projektet och förväntas pågå i 3 år. Inte långt därefter rekryterar man ny CFO direkt från Volvo:

"Johan Wångblad tillträder som ny CFO på Terranet den 1 december. Johan har intill nyligen innehaft en tjänst som Head of Operations, Volvo Cars Tech Fund. Med sin långa och djupa bakgrund på Volvo och fordonsindustrin där han varit verksam i olika ledande roller inom både finans- och affärssidan, ser vi mycket framemot att jobba tillsammans med Johan för att utveckla bolaget vidare, både i fråga om plattformsutveckling samt på tjänstesidan för att expandera serviceaffären, konstaterar bolagets VD."

Övriga projekt inom V2V & positionering

5G-demo med Intel och Terranet

FFI projekt angående 5G-positionering

Projektfinansiering inom kollisionsvarning

Terranet & Disney 

I slutet av 2019 lades en order från Disney. Ett projekt som omfattar “aktiv säkerhet för åkturer på nöjesparker” och som skulle pågå under två år och göras tillsammans med konsultföretaget Afry. På grund av corona så lades det på is ett tag och nuvarande status är, förutom att samarbetet kommer att fortsätta, okänt. Styckena nedan är två separata PM’s angående ärendet: 

“Terranet har erhållit en första avropsorder från en världsledande amerikansk koncern inom nöjes- och mediabranschen. Ordervärdet i första fasen är på 200 000 SEK för framtagande av en systemspecifikation inom aktiv säkerhet för olika åkattraktioner. Det är ett omfattande projekt som förväntas pågå under åtminstone två år - 2020 och 2021. Terranet har utvecklat affären och är konsortieledare i nära industriellt samarbete med ÅF. Det totala offererade fakturabeloppet för bolaget under perioden estimeras till ca 17-20 MSEK i intäkter med avdrag för direkta omkostnader.”

Uppföljt av:

“Terranet har idag erhållit ett nytt avrop inom det projekt för framtagande av en systemspecifikation inom aktiv säkerhet för åkturer på nöjesparker som bolaget utför åt en global mediekoncern (se pressmeddelande från den 21 november 2019). Det nya avropet är på 200 000 SEK och är en fortsättning på det arbete som påbörjades i november.”

Kort om Disney kommunicerat i bokslutskommuniké 2020 publicerad 26 februari 2021: 

“Pandemin har försatt ett par andra affärsmöjligheter i vänteläge, däribland projektet med Walt Disney Imagineering. Vi gör på goda grunder bedömningen att vi kommer att återuppta detta projekt i sin helhet” 

PM 1

PM 2

Avslöjandet om att den "globala mediekoncernen" gällde Disney

Haldex

Terranet samarbetar med Haldex, den ledande globala fordonskomponentleverantören inom smarta bromssystem, för att ta fram smarta lösningar inom underhåll.

"Terranet har även ett pågående projekt med fordonsunderleverantören Haldex. En prototyp har utvecklats för att kunna se status på bromssystem via en trådlös lösning. Vanligen görs detta genom att bromssystemet ses över på verkstad vilket är tidsödande och resurskrävande. Denna prototyp har levererats till Haldex som ska utvärderas."

Framtiden

Bolaget har leverat allt det har kommunicerat och mer därtill. Tittar man på Terranets roadmap (finns i Discorden) så ser man hur framtiden kommer att se ut. Fortsätter Terranet i den takt det har gjort hittills, samt genom alla sina samarbeten och strategier för att förkorta time-to-market, så kan man kanske förvänta sig att bolaget leverar en produkt tidigare än roadmapen nedan. VD sa i presentation 31 augusti att man kommer ha en färdig produkt före 2024. Man delgav samtidigt att man har för avsikt att integrera VoxelFlow i cyklar och man deltar redan på mässor för att skaffa sig kunskap kring det. Man kan även undra om Terranet genom sin kunskap inom både V2V, sensorteknik samt projekt inom AV/ADAS planerar att skapa en paketlösning för självkörande bilar. Tiden får utröna de spekulationerna.

Avslutningsvis:

Terranet är verkligen all-over-the-place och samarbetar med pionjärer inom flera sektorer. Unik mjukvara för sensorteknik, V2V, infotainment, 5G-positionering samt potential inom alla områden som LiDAR/Radar kan tänka sig vara verksam inom (drönare, cyklar, robotik, modellering, övervakning etc). Mycket tighta samarbeten med Prophesee, Mercedes, Volvo och holoride. Spetskompetens i form av tidigare nämnda Dirk Smits, Nihat Küçük och Johan Wångblad. Vi har just skrapat på ytan vad gäller den kompetens som Terranet sitter på, pågående projekt, hur branschen ser ut samt samarbetspartners. Välkommen in till discorden om ni vill dyka ner i kaninhålet.

Övrigt: 

Mangold inkluderar Terranet i sin microcap portfölj

Mangold analys (Publicerad 2021/03 - mycket har hänt sedan dess)

Terranet Podcast

Discord-kanal

Disclaimer: Jag äger aktier i bolaget.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?