Post entry

Tele2 och dess utveckling.

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Varje dag använder vi våra mobiltelefoner, eller numera smartphones. I samband med en ökad användning och nya tjänster så blir marknadsläget än mer gynnsamt för mobiltelefonoperatörerna som tjänar på allt ifrån SMS till dataöverföring. Frågan är när konsumenterna är mättade och hur konkurrensen utvecklas.

Det var här om dagen då jag själv använde min telefon för att kommunicera med en kär vän som jag började fundera på mobiltelefonoperatörer på allvar. Jag menar, för några år sedan. Säg sju år sedan, 2004. Då kom de första mobiltelefonerna med färgdisplay och kamera var på gång. WAP fanns så att man kunde surfa, förvisso begränsat men ändå. Operatörerna tog betalt för SMS, MMS, WAP och såklart för samtalen.

Vad har hänt de senaste sju åren. Idag är fortfarande SMS och MMS aktuellt, men till det har kommit en ökad användning av internet och datamängdsöverföring. Antingen kan man surfa för en fast månadskostnad eller så surfar man lite då och då och betalar enbart för det. Att surfandet har ökat är en effekt av att vi har fått en ökad möjlighet till det medelst bättre telefoner, eller smartphones samt läsplattor som iPad och Galaxy tab osv. Vidare kan man argumentera för ett ökat behov av att surfa. Sociala medier, twitter och blogg samt Spotify (gratis) förutsätter att vi har tillgång till internet. Allt detta gör att fler och fler, troligtvis, finner det nödvändigt med en bättre telefon som gör att de kan surfa mera!

En komisk fråga är om behovet har funnits eller om det har skapats i takt med samhällsutveklingen. Hur som, jag tänker lämna den frågan obesvarad men är ändå av den ståndpunkten att man kan skapa ett behov!

Så vad har jag fått ut av allt det här. Egentligen ingenting bortsett ifrån att det borde finnas en stor marknad med stora förtjänster för dem aktörerna som kan tillhandahålla framtidens kommunkationsnät. Jag har kollat en del på Tele2 och hittat riktigt häftiga grejer i årsredovisningen för 2010.

Det som jag främst har undersökt är hur företaget har utvecklats över de senaste fem åren och en del punkter är nästan häpnadsväckande.

Nettoomsättningen 2006 låg på 38 596 Mkr. Jämfört med 2010 års nettoomsättning 40 164 Mkr så har den (endast) ökat med fyra procent.

Antalet kunder har däremot ökat med 30 procent över de senaste fem åren.

Det riktigt intressanta kommer först när man börjar jämföra EBITDA/EBIT/EBT och årets resultat.

2006 visade bolaget ett EBITDA på 6179 Mkr och ett resultat om -186 Mkr.

2007 visade bolaget ett EBITDA på 6721 Mkr och ett resultat om -78 Mkr.

2008 visade bolaget ett EBITDA på 8227 Mkr och ett resultat om 1758 Mkr.

2009 visade bolaget ett EBITDA på 9394 Mkr och ett resultat om 4755 Mkr.

2010 visade bolaget ett EBITDA på 10 284 Mkr och resultat om 6481 Mkr.

Vad kan man dra för slutsatser? Det skiljer bevisligen mycket mellan 2006 års resultat och 2010 års resultat. EBITDA har ökat med 66,4 procent, varav från 2009 till 2010 har det ökat 9,4 procent.

Det som skiljer än mer är årets resultat som gått från en förlust på 186 Mkr till en vinst på 6481 Mkr. I och för sig är inte det så svårt att förstå med bakgrund av EBITDA siffrorna, bolaget har bevisligen gjort kraftiga skatte, nedskrivningar och amorteringar.

Men ändå, jämför man 2009 med 2010 så har resultatet ökat med 36 procent.

Att resultatet har ökat med 36 procent men antalet kunder enbart har ökat med 16,1 procent senaste året måste ändå tala i riktning att varje kund, i genomsnitt, har varit en större intäktskälla alt. eller i kombination med bra kostnadshantering.

Jämför man soliditeten har även denna ökat från 44 till 72 procent på fem år, och likaledes har skuldsättningskvoten sunkit från 0,52 till 0,06 gånger. Även detta talar för att bolaget har de senaste fem åren amorterat vilket märks tydligast mellan åren 2008 och 2009.

Då kan man ju fråga sig om bolagets kraftigt ökade vinster enbart beror på minskade nedskrivningar och minskade amorteringar? Från åren 2005 till och med 2008 så vill jag påstå det. 2009 gjorde inte bolaget några vidare nedskrivningar/amorteringar vilket gav ett resultat om 10,70 kr per aktie, och i år gjorde inte bolaget heller några uppseendeväckande nedskrivningar/amorteringar och uppvisade ett resultat per aktie om 14,63 kr. Det är alltså en ökning med dryga 48 procent utan räkenskapsmagi.

Hur kommer det då att gå för bolaget de kommande åren? Den frågans svar är väl högst beroende av hur bolaget dels lyckas få licenser (4G) till sin användare, hur bolaget kan hantera kostnaderna och konkurrensen ifrån andra aktörer. Bolaget har startat en verksamhet i Kazakstan som förhoppningsvis skall utvecklas väl under 2011. Tele2 Kroatien visade också under 2010 ett nollresultat (EBITDA) vilket får väl ses som något positivt. Personligen tror jag att bolaget har framtiden för sig under förutsättning att det lyckas hantera kostnaderna och få licenser. Om jag inte missminner mig så är väl Tele2 också intresserade av att förvärva Comhem, hur det slutar får vi se.

Värderingen av bolaget? Kursen står med fredagens stängningskurs vid 146,70 kronor. Bolaget skall dela ut 27 kronor (6+21) vilket innebär en direktavkastning på 18,3 procent - helt okej! Extra utdelningen på hela 21 kronor är dock av engångskaraktär varför vi troligtvis inte kan vänta oss en lika massiv utdelning nästa år.

Bolagets P/E är (146,70/14,63) ganska exakt 10. Intuitivt tycker jag det känns väldigt attraktivt med bakgrund av att vinsten från 2009 ökade med 48 procent!

Ponera att bolaget lyckas öka vinsten med 20 procent under 2011 så ger det ett P/E på 8,36 (Vinst 17,55 per aktie).

Ponera vidare att bolaget väljer att dela ut minst 50 procent, vilket de har som policy, av vinsten så ger det en utdelning om 8,77 kronor. Direktavkastning på 5,9 procent för 2011.

Alltså, 18,3 procent i direkavkastning i år och cirka 5,9 procent för nästa år gör att aktien, med bakgrund av ovan, ser attraktiv i mina ögon. Jag tror även att bolaget kan öka resultatet med bakgrund av den ökade anvädningen av smartphones och den ökade datamängdöverföringen vilket ger ett högre genomsnitt beträffande användar-intäkt. Jag kan inte se några särskilda risker. (Bolaget ser eventuell risk med det juridiska och byråkrati i vissa länder men det får ändå ses som ett worst case varför jag inte ämnar ta med det). Min rekomendation är köp.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?