Post entry

Bra företag - dåliga aktier

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Det finns många fällor, på aktiemarknaden. En är att fina företag, inte alltid innebär att det är en lämplig aktie att äga.

Hur skiljer man på bra företag och dåliga aktier?

En tumregel är att titta på huruvida bolaget tjänar pengar. Inte så enkelt som somliga föreställer sig. Nyhetstelegram och bokslut ger ett visst underlag, men eftersom att samtliga företagsledningar vill framställa en "glättig fasad" gäller det att hålla tungan rätt i mun: Det finns luriga vinstbegrepp.

Ett vanligt vinstbegrepp, är EBITA, som klargör vinsten, exklusive finansnetto och skatter. Dvs: själva rörelsens vinst.

Problemet med att exkludera kostnader, är att resultatet kan bli grovt missvisande och visa ett skenbart högt resultat.

Det finns skäl, till att mästerinvesteraren Warren Buffet, fullkomligt avskyr EBITDA. Han anser att det ger en ofullständig och uppblåst bild av företagets resultat.

EBITDA är ett tämligen nytt sätt att beräkna vinsten på, och blev populärt under det "glada 80-talet" när banker fokuserade på lönsamhet och kassaflöde, innan finansieringskostnader.

Åren 1997 - 2000 var det vanligt att många företagsledningar, dolde dyra företagsförvärv, med stora poster "Goodwill".

Goodwill är alla de immateriella tillgångar som finns i ett fint företag, och som inte kan räknas i pengar. När ett annat företag betalar mer än marknadsvärdet på tillgångar minus skulder, så uppstår goodwill. Varumärke, forknings och utvecklingsportfölj och kompetent personal ingår i detta begrepp. En enkel översättning av goodwill vore "gott rykte".

Fördelen för ett bolag som köper ett annat att redovisa resultatet i EBITDA, är att man kan dölja att man betalat alldeles för mycket för det företag som blivit uppköpta.

Avskrivningar för dåliga köp sänker det redovisade resultatet, och då är steget inte långt till att börja prata om "uthållig vinstförmåga" och fokusera på EBITDA genom att exludera goodwillavskrivningarna.

Tele2 spår att de kommer att nå en EBITA marginal på 30 procent år 2010. Vad innebär då detta?

Vinstbegreppet har nu dividerats med omsättningen. Det är de högre anskaffningskostnaderna som bidrar till att marginalen bräknas hamna kring 30 procent för 2010. Marginalmåttet visar "vad som blivit över" i förhållande till omsättningen, efter olika kostnadsposter.

_Vid kapitalmarknadsdagen i mitten av september meddelade
Tele2 att det ska öka marknadsandelen inom abonnemangskunder i
Sverige, i syfte att förbättra den långsiktiga lönsamheten. På
kort sikt leder denna strategi till högre anskaffningskostnader,
vilket 2010 ger en EBITDA-marginal mot 30 procent.

För den ryska verksamheten förväntar sig bolaget att den
ryska kundbasen bör nå 18-19 miljoner kunder vid årets slut
2011, som en följd av utbyggnaden av nya regioner.
EBITDA-marginalen för den ryska verksamheten bör under 2010 och
2011 utvecklas i intervallet 25 till 30 procent._

EBITDA-marginalen i befintliga regioner bör utvecklas i
intervallet 40-45 procent under samma tidsperiod.

EBITDA-marginalen i nya regioner bör nå ett nollresultat två år
efter kommersiell lansering. Den totala investeringen för den
ryska verksamheten kommer under 2010 och 2011 att ligga i
intervallet 4,5 till 5 miljarder kronor.

...

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?