Post entry

Identiteten på tapeten

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Bolag verksamma inom RFID, NFC och biometri spås goda framtidsutsikter. Biometribolagen Precise biometrics och Fingerprint Cards värderas på börsen ungefär 6-8 gånger så högt som Tagmaster. Det är en förbryllande stor skillnad.

Jag har ett särskilt intresse av att följa Tagmaster då de största ägarna är ålänningar. Det rör sig i huvudsak om två entreprenörer som för närvarande är involverade i ett projekt för affärsfastigheter, alldeles i närheten där jag bor, och som via olika bolag tillsammans kontrollerar över 20 procent av RFID-bolaget. Än så länge har deras svenska äventyr varit en stor besvikelse men marknaden bubblar och med ett breddat produktutbud tillsammans med ökade marknadssatsningar har Tagmaster nu goda möjligheter att rida med på den RFID-tsunami som förväntas dra över världen.

Ifjol såldes 4,3 miljarder RFID-taggar. En RFID-tag är en ID-bricka som innehåller en elektronisk lagrad identitet som kan avläsas med hjälp av en RFID-läsare. Enligt VDC Research beräknas försäljningen av ID-taggar om fem år(2015) ha ökat till över 47 miljarder. Vi talar alltså om en tiodubbling vilket är en extremt hög tillväxttakt och som naturligtvis ger utmärkta förutsättningar för RFID-bolagen. Tillväxten spås drivas av många faktorer, där självfallet prismekanismen kommer att spela sin roll. En viktig faktor är också att perioden mellan pilotinstallationer och fullskaliga utrullningar spås kortas ner. Det bör gynna Tagmaster, särskilt inom affärsområdet, Transportation, som omfattar RFID-lösningar riktade till bl.a. järnvägsindustrin där Tagmaster under åren byggt upp en diger lista av framgångsrika pilotinstallationer. Många av dessa projekt spås bli rikstäckande och före finanskrisens utbrott betraktade Tagmaster dem som ”långsamma” men då det nu gått några år kan naturligtvis dessa nu vara på väg att börja blomma ut på allvar.

Det är givetvis också denna förväntade tillväxtboom som Tagmasters ledning skapat visioner kring. På bolagsstämman, 2007, sattes målet att tredubbla försäljningen tills 2009. Om detta lyckats skulle Tagmaster ha omsatt ca 180 MSEK. Uppenbarligen hade de då större projekt i kikarsiktet men olyckligtvis dök ju finanskrisen upp och slog undan benen för kistaföretaget. Facit blev att nettoomsättningen för 2009 rasade med 20 procent till 42,4 MSEK och vid årsskiftet uppstod därtill en akut likviditetsbrist vilket tvingade storägarna till en räddningsinsats med hjälp av en nödemission på 3,3 MSEK.

Nu skall man dock akta sig för att skylla all problematik på finanskrisen för Tagmaster har även varit för stillastående då de enbart fokuserat på frekvensområdet 2,45 Ghz. Här är visserligen kraven på prestanda stora vilket ger en högre prisbild men den adresserbara marknaden för Tagmasters produkter har endast varit 2-3 procent av den totala världsmarknaden. I takt med att tekniken mognat har bolagets strategi förvandlats till en nackdel då systemintegratörer och andra partners börjat eftersträva att teckna partneravtal med aktörer som erbjuder en bredare produktportfölj riktad mot fler frekvensområden.

Men uppenbarligen har det också funnits en intern turbulens då omsättningen på VD-stolen varit hög då två VD:n bytts ut sedan 2007. För små bolag som Tagmaster bidrar detta naturligtvis till socker i bensintanken. Nuvarande VD, Bo Tiderman, internrekryterades 2009 och lyckades dock ifjol vända en 4-årig förlusttrend då Tagmaster trots komponentbrist och negativa valutaeffekter nådde en vinst på 1,5 MSEK. Exkluderar vi valutaeffekterna skulle rörelsemarginalen ha landat på 7 procent. Det är givetvis hoppfullt men nu återstår att se om Tiderman också lyckas manövrera tillbaka Tagmaster på tillväxtspåret mot forna visioner.

Chansen att Tagmaster skall lyckas måste dock ses som ganska stor. Ifjol påbörjades en satsning på frekvensområdet UHF och via vårens förvärv av Free2move:s RFID-verksamhet kom bolaget också över en produktportfölj innehållande passiva, aktiva samt sensorbaserade taggar. Kompletteringen med aktiva och sensorbaserade ID-taggar är intressant eftersom marknadspriset för dessa sträcker sig från ca 25 usd till över 100 usd, till skillnad från Tagmasters semi-passiva, BAP-taggar, som sannolikt kostar runt 10 - 15 usd. Aktiva ID-taggar används bl a för att spåra containers, inom läkemedelsbranschen eller vid miljökontroll och med tanke på marknadspriset krävs inte så stora volymer för att ge betydande lyft i omsättningen. Studerar vi hemsidan märker vi också att antalet affärsområden nu ökat från tidigare två(Access/Transportation) till fyra, där ”Asset Management” samt ”Environmental Monitoring” tillkommit med produkter riktade mot en stor mängd nya applikationsområden, bl a till livsmedels- och läkemedelsindustrin. Det som nu väcker hopp om en snabb försäljningsökning är givetvis att Tagmaster kommer att kunna utnyttja befintliga försäljningskanaler för sina nya produkter och att den breddade produktportföljer ger förutsättningar att få fler partners på kroken.

Förutom ID-taggar säljer Tagmaster även RFID-läsare samt mjukvara. Försäljningen av läsare skall absolut inte underskattas då det finns möjlighet till betydande orders även här. Marknadspriset för bl a UHF-läsare ligger i spannet 500 – 2 000 usd beroende på hur avancerade de är och priset för Tagmasters läsare inom frekvensområdet 2,45 Ghz ligger sannolikt kring 2 000 usd, tack vare att frekvensområdet är mindre konkurrensutsatt än UHF samt då läsarna har hög prestanda, klarar avläsning i höga hastigheter samt vid långa avstånd.

I min analys över Tagmaster nämnde jag danska Container Centralens betydande utrullning av RFID-teknik som de i år påbörjat implementeringen av på deras varuvagnar(3,5 milj). Container Centralen har 20 000 kunder inom trädgårdshandeln och har till dessa gett rekommendationen att de skall investera i minst en RFID-läsare(UHF). Det potentiella ordervärdet sträcker sig således mellan 60 – 240 MSEK vilket ger en signal om storleken på potentiella affärer som nu börjar dyka upp.

Det är dock inom spårbunden trafik som Tagmaster är bäst positionerade för att kunna ta del av den tillväxt som förväntas inom RFID-branschen. Här sitter bolaget med en bred produktportfölj innehållande RFID-lösningar för signalsystem, automatisk strömväxling, identifiering och spårning av godsvagnar samt positionering av gods- och intercitytåg samt tunnelbanor. En satsning som också är värd att uppmärksammas och som har möjlighet att ge betydande affärer är Tagmasters RFID-system med sensorbaserade taggar för automatisk kvalitetskontroll av hjul- och hjullager på järnvägsvagnar, s.k. Train Condition Monitoring. Här monteras ett system vid sidan av spåret som mäter tåghjulens behov av service. ID-taggarna som placeras på vagnarna är avancerade då de innehåller sensorer som bl a klarar av att mäta vibrationer. Förutom ökad säkerhet ger tekniken stora besparingar för operatörerna i reducerade underhållskostnader och Tagmaster sitter även med viktiga referensinstallationer i Holland och Italien.

Gör vi en återblick till de pilotinstallationer som Tagmaster medverkade i före finanskrisens utbrott finns det även mycket att hoppas på förutsatt att projekten ännu lever i upphandlingsfasen. Bl a deltog bolaget i ett fälttest i Kina med ett elektroniskt sigill på godsvagnar som ger geografisk information var vagnarna öppnats vilket t ex underlättar vid en brottsutredning. Här förväntade sig bolaget att en fullskalig utrullning skulle omfatta mer än 1 miljon ID-taggar. I det mest lovande projektet i Indien avslöjade Tagmaster att de var utvalda som leverantör av RFID-teknik oavsett vem som skulle leverera övrig utrustning. Dessa projekt betraktades före finanskrisen som ”långsamma” men kan naturligtvis nu vara på väg att trappas upp, särskilt i Indien eftersom landet lanserat projektet ”Information Technology Vision 2012” och som kommer att innebära en omfattande modernisering av de indiska järnvägarna med bl a betydande investeringar i RFID-system.

I Kina tuffar det också på rätt bra och nyligen fick Tagmaster en volymorder på 10 000 ID-taggar till ett större test gällande ett varningssystem vid en huvudlinje. Här flaggar bolaget också för att fler orders är på väg. Blickar vi tillbaka på den nordiska marknaden har Finland under våren, som första land i världen, rullat ut ett fullskaligt RFID-system för identifiering av samtliga godsvagnar i landet och Sverige är nu i startgropen för en liknande utrullning där Tagmaster medverkat i testerna. Värdet på projektet i Finland uppgick till 2 MEUR och vanns av inhemska aktörer, systemintegratören Vilant System samt Confidex som levererade ID-taggar till 10 000 godsvagnar. Den svenska utrullningen kommer dock att bli betydligt större eftersom t ex Green Cargo hanterar 60 000 godsvagnar och då 500 – 700 RFID-läsare bedöms behövas.

Lämnar vi affärsområdet Transportation bakom oss och blickar vidare mot Access som idag är det största affärsområdet finns det naturligtvis stor potential även här, t ex med intelligenta nummerskyltar innehållande RFID. Här vann det förvärvade Free2move Asia tidigare en order från Filippinerna gällande RFID-märkning av samtliga kommersiella fordon i landet, en order som var värd ca 7 musd men som avbrutits av politiska skäl. Med att implementera RFID i fordonsparken kan myndigheter t ex automatisera kontrollen av bilister som kör obesiktat eller obeskattat och som pionjär började Bermuda för fyra år sedan att RFID-märka fordonsparken vilket estimerades ge 2 musd per år i besparingar, motsvarande 80 usd per fordon.

Om vi slutligen sammanfattar dessa ”möjligheter” samt att Tagmaster faktiskt lyckades med en turnaround ifjol framstår bolaget som kraftigt undervärderat då börsvärdet ligger kring 35 MSEK. Gör vi t ex en jämförelse med andra bolag noterade på börsen inom ”identitetshantering” t ex biometribolagen värderas dessa ungefär åtta gånger så högt. Det känns förbryllande då dessa presterar liknande bruttomarginaler, omsätter ungefär lika mycket samt är verksamma i en bransch som spås växa med liknande procenttal som RFID-branschen. Detta innebär alltså att det knappast finns några förväntningar alls intecknade i kursen om att Tagmaster kommer att lyckas.

Det jag baserat mitt köp på är dock att jag tror att den kraftiga förväntade branschtillväxten kommer att lyfta Tagmasters försäljning tillsammans med satsningen på frekvensområdet UHF samt med hjälp av det ökade produktsortimentet som förvärvade Free2move Asia bidragit med. Därtill är det värt att påpeka att Tagmasters ID-taggar har en livslängd på 6-10 år vilket successivt bör möjliggöra en ökad andel repetitiva intäkter. Blickar vi mot kommande rapport som presenteras om en vecka kan vi där få signaler om att Tagmaster åtminstone nu fått i ettans växel efter att förhoppningsvis endast temporärt haft i backen under Q1. Risken att bolaget spårar ur bör dock anses som låg eftersom Tagmaster presenterat flera orders inom Access under kvartalet. Generellt sett brukar också det andra samt fjärde kvartalet vara bolagets starkaste.

Det som oroar är dock att balansräkningen, trots vårens nyemission på 8,6 MSEK, sannolikt inte kommer att vara så övertygande stark. Därmed går det inte att utesluta att håven snart dyker upp igen men detta behöver ju inte vara något negativt förutsatt att Tagmaster har ett tillräckligt stort bete på kroken att locka med. Att syna rapporten är naturligtvis således en bra strategi.

Identifiering är dock på tapeten och med en större vunnen order ökar chansen för att aktiemarknadens uppskruvade förväntningar kring biometribolagen även kommer att smitta av sig på Tagmaster. Dessvärre knakar det ju i den allmänna börsfogen, något som inte heller skall underskattas.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?