Sitter och lyssnar på några fina stycken av Händel och funderar på den politiska debatten som just nu förs i Sverige med att skatterna sänkts för mycket på bekostnad av pensionärer och den halva miljon människor som är sjukskriva och förtidspensionerade (det är orimligt många om man ser till hälsan hos folk i allmänhet). Verkar som att Reinfeldt ska åka på storstryk. En intressant parantes är dock att spelbolagen så sent jag kollade hade alliansen som favorit och de brukar klå oppinionsundersökningar.
Jag tänkte ta några funderingar från mitt eget perspektiv som egenföretagare i en icke-kapitalintensiv bransch med låg risk och möjlighet till god avkastning. Jobbar som IT-konsult samt utvecklar mjukvaruprodukter som ger royalties. Sitter på en del kunskaper som kan effektivisera många företag, men har just nu en måttlig drivkraft till att växla ut allt jag har. Se nedan.
En av fördelarna med att vara egenföretagare är att man får specificerat från skatteverket hur mycket skatt man betalat i form av egenavgifter (allså skatt ovanpå lönen). Det är pengar som ska gå till att täcka sjukskrivningar, avsättningar till pension osv. Rimliga saker som det är tänkt att det ska finnas öronmärkta pengar till.
Här finns dock en post som heter allmän löneavgift som ligger på 7.5% av din bruttolön. Vad sjutton är det? Svensk näringsliv vet svar:
“Den allmänna löneavgiften infördes 1995 i syfte att delfinansiera det svenska EU-ordförandeskapet. Avgiften har därefter fungerat som ett allmänt tillskott till statsbudgeten, och kan inte betraktas som annat än en skatt. "
För varje krona du i bästa fall får ut efter skatt (innan du börjat konsumera) har staten tagit minst en krona till som inte är öronmärkt.
Nåja en av mina funderingar är att bli deltidsinvesterare på 20% under 2010 och därmed höja min livskvalitet och kanske även öka de privata intäkterna. Jag tänkter som så att om jag kan förvalta ca 600 000 SEK i en KF med 1% skatt istället för att jobba den där sista dagen i veckan när jag ändå betalar över 50% i marginalskatt + allmän löneavgift och annat så kommer det antagligen löna sig i längden. Jobbar man mindre kan man dessutom konsumera smartare vilket sänker en del kostnader som uppstår av dålig planering. Dessutom sparar man ju bilkostnad, utelunch kanske och så.
2010 kommer den i Stockholm som tjänar vid brytpunkten för statlig skatt (32 000 i månaden) få ut 24 400. Att tjäna mer än så är inte för mig intressant då man endast får behålla ca 37 kronor på varje intjänad 100-lapp över det. Som egenföretagare kan man sätta av rätt mycket pengar i pensionförsäkringar (som göder en hel bransch med folk som adderar lite värde) men det skippar jag. Vem vet vad politikerna hittar på i framtiden när pengarna ska plockas ut. Allmän pensionsavgift?
Min nästa blogg ska handla om något roligare: Varför en utvald korg med IT-aktier bör slå index nästa år.
Gott nytt aktieår!