Svenska Aerogel Holding
2016-12-30 22:48, Edited at: 2017-01-03 09:47Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Spännande nynoterat bolag inom cleantech och energieffektivitetssektorn med ordentlig uppsida
Intro
Aerogeler har framförallt sålts som högeffektivt isoleringsmaterial och väldigt brandtåligt med intressanta egenskaper så som att styra materialet från hydrofobt till hydrofilt utefter kundens behov. Det har även använts som filtreringsmaterial i laboratoriemiljö samt för partikelfångst i rymden. Utmaningen för branschen är att produktionskostnaden är för hög, vilket ger en låg intjäning.
Vad Svenska Aerogel lyckats göra är att utöka applikationsområden från de befintliga prisokänsliga nischområdena till nya och större områden inom isolering, färg och filtrering.
Hur då? Genom att kraftigt sänka produktionskostnaden, upp till 90 %. Ingen annan har lyckats med det tidigare.
De kallar produkten Quartzene. Ett material som produceras med en flexibel, miljövänlig och mycket kostnadseffektiv tillverkningsmetod. Många års forskning på KTH ligger bakom det här, nu vänder företaget fokus till kommersialisering och produktion/försäljning.
Konkurrenterna idag är företag som dels tillverkar aerogel, och även de som tillverkar olika former av kiseldioxid. Kiseldioxid är det vanligaste materialet som används till grund för aerogel. Quartzene är bättre i form av ett kostnadsperspektiv mot andra tillverkare av aerogel, men även effektivare än andra kiselbaserade alternativ.
Företaget har idag en fabrik i Gävle med en produktionskapacitet hösten 2016 på 3 ton/år av Quartzene, den planeras att bli uppskalad till 450 ton/år och produktionen sägs vara väldigt flexibel att anpassas efter kundernas behov utan stora omställningar. Genom att utnyttja den totala lokalyta som finns tillgänglig för produktion kan årskapaciteten utökas upp till volymer motsvarande ett försäljningsvärde om 200 MSEK.
Marknaden för aerogeler är enligt 2014 värt 304 MEuro (10 900ton) enligt Markets and Markets studie. Prognosen för 2019 är en fördubbling till 624 MEuro (26 100 ton).
Affärsmodell och Strategi
Svenska Aerogels strategi bygger på att i nära samarbete med industriella samarbetspartners utveckla nya applikationer där Quartzenes mångsidiga egenskaper och låga produktionskostnad möjliggör industriell produktion.
Bolaget har tre projekt med kontrakterade industriella partners.
Dessa är:
1.SESBE www.sesbe.eu ”Lätta energieffektiva och säkra fasadelement” finansierat av EU 7:e ramprogram. I projektet deltar 12 företag och organisationen som tillsammans utvecklar miljövänliga produkter mot husbyggnadssektorn där Quartzene är insatsmaterial. Samarbetet regleras av ett konsortieavtal.
2.H-House www.h-house-project.eu ”Byggnadsmaterial för hälsosam inomhusmiljö” finansierat av EU 7:e ramprogram. I projektet deltar 12 företag och organisationen som med Quartzene utvecklar produkter som ger en mer hälsosam inomhusmiljö i byggnader. Samarbetet regleras av ett konsortieavtal.
3.Aerofilter www.aerofilter.eu ”Förbättrad inomhusmiljö samt förlängd hållbarhet för livsmedel i kylskåp” finansierat genom Eurostar av Vinnova och Tubitak. I projektet deltar fyra företag och organisationer. Quartzene används som filtermaterial för att rena inomhusluften samt förlänga livsmedels hållbarhet i kylskåp. Vitvarutillverkaren Arcelik A.S. är inblandat. Samarbetet är reglerat genom ett konsortieavtal.
Samtliga projekt bidrar till att Quartzene används i kommersiella tillämpningar som senare beräknas ge intäkter när produkterna marknadsintroduceras. Genom att deltaga i dessa projekt ser Svenska Aerogel möjligheter att bevisa Quartzenes egenskaper och övergå till kommersiell produktion.
Svenska Aerogels försäljningsinsatser har lett fram till ett antal pågående utvecklingssamarbeten med intressant potential. Det material som för närvarande produceras används dels i dessa samarbeten men säljs också för utvärderingsändamål och större produktionstester, främst till nuvarande eller potentiella köpare av traditionell aerogel eller andra kiseldioxid-baserade material.
Företagets huvudsakliga geografiska fokus ligger på Europa, men det finns befintligt även intresse från asiatiska och nordamerikanska företag.
Svenska Aerogel jobbar idag med 3 olika områden för produktkommersialisering:
•Värmeisolering:
Här tror jag det största området är för byggnader, där idag mycket mineralull, glasfiber och olika typer av skum används för isolering. Här kan Quartzene integreras in och förbättra isoleringsegenskaper. Marknaden för isoleringsmaterial är 22 Miljarder Euro (2015) och prognosen för 2021 är 27 Miljarder Ero enligt Markets and markets. Finns även andra intressanta områden såsom livsmedelförpackningar och hushållsapparater. Samarbete förs med företaget Celwise. De har utvecklat en metod för att på ett kostnadseffektivt sätt producera kaffekoppar och andra matbehållare av pappersmassa. För att få en förbättrad värmeisolering tillförs Quartzene pappersmassan. Positiva testresultat har uppnåtts och Celwise etablerar nu en produktionsanläggning.
http://www.marketsandmarkets.com/Market-Reports/building-insulation-materials-market-510.html
•Färg- och ytskikt:
Relevant för färgtillsatser, där marknaden förväntas överstiga 6 miljarder Euro de kommande åren. Spanska Decoproyec som tillverkar ekologiska täckfärger är ett av de företag som har tagit fasta på Quartzenes isolerande egenskaper och för närvarande pågår ett projekt där Decoproyec utvecklar en isolerande färg med Quartzene.
•Filtrering av vätskor och gaser:
Marknaden för material inom vattenfiltrering förväntas uppgå till 10 miljarder Euro om något år och marknaden för inomhusfiltrering uppgick till 6,5 miljarder Euro 2014.
Övrig info
Jag tycker det är viktigt med en stabil ledning och styrelse som står bakom ett företag, därför är det speciellt bra med lock-up avtal och stora insiderinnehav, se nedan.
http://www.aerogel.se/en/ http://www.aerogel.se/en/about-aerogel/media-coverage/
https://www.nasa.gov/topics/technology/features/aerogels.html
https://www.cnet.com/news/high-tech-aerogels-wrap-homes-with-insulation/
Patent
Med hjälp av Forskarpatent i Uppsala har Svenska Aerogel genomfört en utredning om en grundläggande strategi för företagets skydd av IPR. Nuvarande patent, som ger skydd för processen på de marknader där patent beviljats, kommer att konsekvent byggas ut med produktpatent inom de områden där företaget tar fram produkter själva eller i samarbete med industriella partners. Bolaget är innehavare av ett svenskt patent, SE529160 C2, som beviljades den 15 maj 2007. Patentet har sedan fullföljts i ytterligare fem länder genom en internationell ansökan, PCT/SE2005/002036, EPO, USA, China, Kanada och Norge.
Förutom i Sverige är patentet beviljat i USA, China och Kanada och förväntas beviljas av EPO och i Norge under 2016. Patenten omfattar en tillverkningsprocess som kan användas för att tillverka bland annat filtermedier för infångning av gasformiga luftföroreningar via impregnering med olika typer av infångningskemikalier. De beviljade patenten ger samtliga skydd för tillverkningsprocessen av det impregnerade materialet och i Sverige och Kina specifikt även filtermediet.
Lock-up avtal
Avtal har slutits med VD och samtliga grundare samt större aktieägare om att inte avyttra eller överlåta befint¬liga aktier under en tidsperiod om tolv månader från dagen för notering. Kapital- och skulder. Eget kapital 30e September 2016 var 43,5 miljoner kronor och skuldbeloppet uppgick till 11,9 miljoner kronor (långfristiga).
Aktieinnehav av ledning och styrelse
Christer Sjöström (Arbetande Styrelseordförande): 1 322 013 aktier och 30 000 optioner
Peter Sandberg (Ledamot): 62 500 aktier och 100 000 optioner
Eric Appelman (Ledamot): 0 aktier och 50 000 optioner
Anders Lundström (VD, Ledamot): 513 171 aktier och 100 000 optioner
Stefan Kaiser (CFO): 10 000 optioner
Susanne Hedblom (Försäljningschef): 1000 aktier och 10 000 optioner
Jan Lantz (Produktionschef): 2000 aktier och 10 000 optioner
Vidare info:
Bra spridning på antal aktieägare idag, ca 5000 st fördelat på ca 13 milj aktier på ett ca BV på 180 mSEK. Jag ser stora likheter med SaltX, de är inte på något sätt kokurrenter med varandra. Men de verkar mot kunder på samma sätt genom att få ut produkten integrerat i en kunds produkt. Win-Win för bägge dvs. Det börjar med fälttester, något som SaltX och Svenska Aerogel bägge håller på med just nu!
Disclaimer:
Jag äger själv aktier i bolaget och råder alla att kontrollera de uppgifterna jag framför. All information har jag hittat från Aerogels hemsida, min egen bakgrund, nyhetskällor på Internet. Trevlig läsning!