Frankrike har ju en speciell kultur, och även det franska näringslivet som till stor del haft statlig inblandning historiskt. Franska bolag verkar till stor del ha varit inriktade på den franska marknaden, och ofta kan anställda i franska bolag inte ens prata engelska. Internationellt har franska bolag ofta stått sig slätt. Aktier i franska bolag har därför inte varit av särskilt stort intresse för utländska (tex svenska) aktieinvesterare.

Visst finns det undantag. Franska lyxproduktbolaget LVMH http://en.wikipedia.org/wiki/LVMH utgör kanske det främsta i sin bransch globalt. Bakom rodret där står hårdhänte styrelseordföranden och huvudägare Bernard Arnault som är rikast i Frankrike och fjärde rikast i världen med en förmögenhet på motsvarande 276 miljarder kr (per nov 2011 enl Forbes http://www.forbes.com/profile/bernard-arnault/).

LVMH-aktien hade en botten på 35-36 euro i samband med finanskrisen hösten 2008, men har sedan dess stigit stadigt och noteras nu i över 120 euro. Hela LVMH är därmed värt över 550 miljarder kr på Parisbörsen.

Ok, säkert har mycket förändrats på senare år för det franska näringslivet i stort med en ökad internationalisering etc. Kanske var det i den andan som Lars Olofsson utsågs till Carrefours vd från 1 jan 2009.

På Carrefours hemsida beskrivs hans tidigare karriär i livsmedelsbranschen på bolag som Findus, Nestlé och Pripps. http://www.carrefour.com/cdc/group/governance-structure/biographys/executive-board-biographys-folder/lars-olofsson-en-3.html Närmast innan vd-jobbet på Carrefour tycks han ha varit Frankrike-chef för schweiziska livsmedelsjätten Nestlé, och därefter vice vd för Nestlé.

Men nu verkar Olofssons tid i butiksjätten Carrefour vara över. Nyhetsbyrån Dow Jones skriver med hänvisning till franska tidningen Le Journal du Dimanche att Carrefours styrelse ska ha möte under söndagen (29 jan 2012). På agendan finns beslut om att ersätta Olofsson med nya vd:n Georges Plassat som tidigare är vd för franska klädbolaget Vivarte (som bla har Kookai-butikerna). Plassat uppges redan ha tackat ja till jobbet som Carrefour-vd.

På Le Journal du Dimanches hemsida finns en artikel från (tors 26 jan 2012) om det förestående vd-bytet i Carrefour: http://www.lejdd.fr/Societe/Depeches/Un-nouveau-patron-a-la-tete-de-Carrefour-474390/ Enligt den artikeln kommer Plassat att utses officiellt inom kort enligt anonyma källor.

Källorna uppger enligt artikeln att det kommit bakslag efter bakslag för Carrefour med Olofsson vid vd-rodret. Problemen uppges ha inletts hösten 2010 och har sedan dess bara förvärrats. Till och med oktober 2011 har Carrefour tvingats göra fem vinstvarningar (dvs besked om att bolagets resultat blir sämre än väntat).

Aktieexperten Xavier de Villepion uppger för tidningen att utnämningen av Plassat väntas lugna Carrefour-oron bland aktieinvesterare markant. De Villepion pekar bla på att Carrefour tappat marknadsandelar i flera års tid.

Nyhetsbyrån Bloomberg skrev i torsdags (26 jan 2012) om att Carrefours aktiekurs den dagen steg med 8% efter uppgifter från franska tidningen Lineaires om att Plassat är på väg att ersätta Olofsson. http://www.bloomberg.com/news/2012-01-26/carrefour-rises-on-report-plassat-may-replace-ceo-paris-mover.html

Det visar sig att Bernard Arnault har ett finger med i spelet även i Carrefour där han via sitt bolag Groupe Arnault SAS är en av huvudägarna tillsammans med amerikanska riskkapitalbolaget Colony Capital. De båda huvudägarna har enligt Bloomberg övervägt att byta ut Olofsson ända sedan november.

Franska tidningen Lineaires.com skrev redan i onsdags (25 jan 2012) om Olofssons förestående avgång: http://www.lineaires.com/LA-DISTRIBUTION/Les-actus/Georges-Plassat-chez-Carrefour-une-annonce-ce-week-end-35968 Tidningen skrev då om återkommande rykten avseende vd-bytet.

Och det verkar inte direkt ha med Olofssons ålder (60 år) att göra att han får gå. Ersättaren Georges Plassat är nämligen 61 år.

Men någon stor nöd lär det inte gå på Olofsson även framöver. Enligt franska Wikipedia är han en av de bäst betalda personerna i Frankrike med en årslön på motsvarande över 60 miljoner kr 2009: http://fr.wikipedia.org/wiki/Lars_Olofsson

Hur illa är det då ställt i Carrefour?

Ser man på aktiekursen så har det varit en stor utförsbacke sedan våren 2007 då kursen hade en topp på 43-44 euro till en botten på 14-15 euro i september 2011. Därefter har kursen repat sig något till nuvarande nivå på 18-19 euro. Hela Carrefour är värt 110 miljarder kr på Parisbörsen vid nuvarande kursnivå.

Specifikt under Olofssons vd-tid har Carrefour-aktien fallit med ca 15% från 21,47 euro 31 dec 2008 till 18,26 euro idag. Det kanske inte låter så farligt. Olofsson gynnas av att aktiekursen efter hans tillträde först steg en bra bit (över 60%) till en topp på 34-35 euro i sept 2010. Men därefter kom besvikelserna då investerare förstod att de haft alldeles för stora förhoppningar. Sedan den toppen har aktiekursen nästan halverats till dagens nivå.

Enl Wikipedia hör Carrefour till världens 2-3 största butikskedjor inriktade på stormarknader (hypermarket chains, vilket väl är butiker som säljer både livsmedel och annat). http://en.wikipedia.org/wiki/Carrefour De andra två är amerikanska Walmart och brittiska Tesco. Carrefour hade ca 1 400 stormarknader i slutet av 2009. Carrefour har expanderat enormt utanför Frankrike, och finns runt om i världen i bland annat i olika länder i Europa, Nordafrika, Sydamerika och Asien.

Totalt hade Carrefour nästan 10 000 butiker 31 dec 2011.

Geografisk fördelning av butikerna:

• Frankrike: 4631 (andel 47% av Carrefours totala antal butiker)
• Europa (exkl Frankrike): 4177 (43%)
• Latinamerika: 583 (6%)
• Asien: 380 (4%)
Summa: 9 771 butiker (100%)

Fördelning på typ av butiker:

• Närbutiker: 5 170 butiker (andel 53% av totala antalet butiker)
• Vanliga livsmedelsbutiker: 2 995 butiker (31%)
• Stormarknader: 1 452 butiker (15%)
• Grossistbutiker: 154 butiker (2%)
Summa: 9 771 butiker (100%)

http://www.carrefour.com/docroot/groupe/C4com/Pieces_jointes/CA/2011/CA_T4_2011_UK_LAST.pdf

Vad gäller de viktiga stormarknaderna har Carrefour på två år öppnat 57 nya stormarknader (dvs en ökning med 4%, från 1 395 stormarknader i slutet på 2009 till 1 452 idag). Stormarknadernas geografiska fördelning:

• Europa (exkl Frankrike): 524 butiker (36% av Carrefours totala antal stormarknader)
• Asien: 361 butiker (25%)
• Latinamerika: 335 butiker (23%)
• Frankrike: 232 butiker (16%)
Summa: 1 452 butiker

Dvs lite överraskande att det trots allt är en relativt liten andel av de för Carrefour viktiga stormarknaderna, som ligger i Frankrike (där Carrefours stormarknader inte går så bra, se mer nedan).

Av Carrefours vanliga livsmedelsbutiker (2 995 st) ligger de flesta (över 60%) i Europa exkl Frankrike.

Av Carrefours närbutiker (5 170 st) ligger de flesta (över 60%) i Frankrike.

Utöver alla vinstvarningar det senaste dryga året, drabbades Carrefour i början av Olofssons vd-tid (under våren 2009) av miljonböter från franska myndigheter pga felmärkt kött etc. http://en.wikipedia.org/wiki/Carrefour#Criticism_and_controversies

Ett annat bakslag för Olofsson var den ryska etableringen. Carrefour öppnade sin första stormarknad i Ryssland sommaren 2009, men valde att lämna landet redan i oktober 2009 (en månad efter premiären för Carrefours andra stormarknad i Ryssland). Kanske Carrefour fick problem med krav på mutor som Ikea drabbades av i Ryssland?

Spiken i kistan för Olofsson lär ha varit Carrefours försäljningssiffror för q4/2011 som presenterades häromdagen (19 jan 2012). Siffrorna blev sämre än vad analytikerna räknat med. Carrefour nådde en försäljning på 24,2 miljarder euro för q4/2011 (vilket innebär -0,8% från q4/2010), medan analytikerna räknat med 24,4 miljarder euro för q4/2011.

Totalt sett blev det en intäktsökning med 0,5% för Carrefour under hela 2011, och Carrefours prognos för rörelseresultatet helåret 2011 kvarstår. (Resultatsiffror kommer senare.) Carrefour förklarade de dåliga försäljningssiffrorna i q4 med bla allmänt svag konsumtion vilket drabbat andra varor än livsmedel (medan livsmedel generellt brukar ligga stabilt).

Samma dag som siffrorna kom pratade Bloomberg med brittiska detaljhandelsexperten Bryan Roberts som ansåg att siffrorna som väntat var dåliga. http://www.bloomberg.com/video/84510800/ Bla så föll Carrefours försäljning på hemmamarknaden Frankrike.

Roberts pekar på att den allmänna konsumtionen förvisso är svag på Carrefours huvudmarknader, men enl honom har Carrefour även “skjutit sig själv i foten” på ett antal punkter, och har bla haft dåligt med varor i butikerna (både vad gäller livsmedel och andra varor) samt ett dåligt skött renoveringsprogram för butikerna. Dessutom är konkurrensen stenhård på Carrefours hemmamarknad Frankrike, och länder som Belgien, Italien och Spanien har inte varit lättare.

I regioner som Latinamerika och Asien har Carrefour god tillväxt, men det är enkelt tack vare de goda tiderna där nu vilket gör att alla konkurrenter utvecklas väl i de regionerna enl Roberts.

Carrefour har dock sin mesta försäljning i Europa och särskilt Frankrike, så lönsamheten för Carrefour som helhet är väldigt beroende av utvecklingen i Frankrike som alltså just nu är väldigt svag för bolagets butiker.

I intervjun tas det upp att Olofsson varit under press nu sedan flera månader och att det varit mycket spekulationer i fransk press om att han ska avgå. Enl Roberts står det klart att q4-siffrorna sätter ytterligare press på Olofsson att avgå.

En huvudstrategi för Olofsson har varit att renovera butikerna i Frankrike så att det ska bli mer lockande för kunderna att handla i dem. Problemet är att kunderna har tyckt att Carrefours butiker är för dyra, och istället handlat hos konkurrenter som Leclerc. Roberts anser att det i det perspektivet varit helt fel strategi av Carrefour att inrikta sig på att försöka snygga till sina butiker.

En väg som Carrefour valt som prisstrategi är att visa för kunderna att Carrefour inte bara har tillfälliga rabatterbjudanden, utan håller sina priser stabilt på samma nivå. Det har likheter med Walmarts strategi. Men enl Roberts kommer det ändå bli väldigt svårt för Carrefour att få kunderna att tycka Carrefour är mer prisvärt än Leclerc.

En trend i detaljhandeln är att folk börjar handla mer och mer via internet istället för åka med bil och storhandla på stormarknader som Carrefour i en halvdag. Bensinpriserna är höga, och enl Roberts kan man se en trend med minskad konsumtion av annat än livsmedel. Dessutom har folk allt mindre tid, vilket gynnar närbutiker. Sammantaget är det därför enl honom ett ogynnsamt klimat just nu för stormarknader i Europa vilket är Carrefours huvudkoncept.

Enl Roberts har Carrefour i och för sig lyckats rätt så bra med att etablera sig i ett antal tillväxtländer. Däremot anser han att Carrefour varit för sent med att haka på trenden med att beställa matvaror via internet, och hämta upp dem i “drive in”-butiker, vilket blivit populärt i Frankrike på sistone vilket Leclerc och andra varit framme med. Carrefour bara prövar sig fram lite grand med e-handel avseende annat än livsmedel, i ett samarbete med Pixmania.

Analytikernas förväntningar

Olofsson hade ett dåligt första år på Carrefour (2009), ett bättre andra år (2010), men det som knäckte honom var att det år tre (2011) kom ett nytt dåligt år.

Trots det har aktieanalytikerna i snitt goda förhoppningar om Carrefours framtida ekonomiska utveckling (intäkter omräknat till kr med nuvarande eurokurs 8,9136 kr):

Intäkter:
2012: 762 miljarder kr (+3%)
2013: 788 miljarder kr (+3%)
2014: 826 miljarder kr (+5%)
2015: 856 miljarder kr (+4%)

Rörelsemarginal:
2012: 3%
2013: 3%
2014: 3%
2015: 3%

Resultat per aktie:
2012: 1,50 euro (+219%)
2013: 1,85 euro (+23%)

http://www.4-traders.com/CARREFOUR-4626/financials/

Dessa prognoser är alltså gjorda innan beskedet om Olofssons avgång, och visar på förväntningar om en kraftig ökning för resultatet per aktie i år (2012) och även nästa år (2013). Nya Carrefour-vd:n Georges Plassat kommer alltså i det perspektivet till ett bord som Olofsson dukat fram, de närmaste åren i alla fall. Räknat på resultatet per aktie för 2012 handlas aktien nu till ett p/e-tal på 12 (vid nuvarande börskurs 18,26 euro), och p/e 10 med 2013 års resultat per aktie.

Carrefour har en hög skuldsättning vilket ökar risken i aktien. Bolagets skulder uppgick (enl analytikernas förväntningar) till 74 miljarder kr 31 dec 2011, jämfört med att Carrefour är värt 110-111 miljarder kr på Parisbörsen. Å ena sidan kan man tycka att livsmedelshandel är en väldigt stabil verksamhet som tål en ganska hög skuldsättning, å andra sidan kan även bolag som Carrefour drabbas av svackor såsom under 2011. (I värsta fall kan flera svaga år i rad göra att bankerna reser krav på aktieägartillskott genom en nyemission, vilket kan sätta rejäl press på börskursen - även om det kanske är ett väl pessimistiskt scenario.)

35 aktieanalytiker som bevakar Carrefour-aktien har i snitt rekommendationen “behåll” för aktien, med riktkurs 19,50 euro (dvs uppgångspotential 7% från nuvarande börskurs). På en skala från 1-10 (där 10 är mest köpvärt), ger de i snitt Carrefour-aktien betyget 4 (vilket kan anses vara underkänt).

http://www.4-traders.com/CARREFOUR-4626/consensus/

Sammantagen reflektion

Axfood och Hakon Invest är väl de svenska aktier som är mest jämförbara med Carrefour. Axfood och Hakon Invest är dock mer fokuserade på livsmedelsbutiker på sin hemmamarknad (Sverige). Hakon Invest är ju storägare i ICA-kedjan, men är även hel- eller delägare i en del andra bolag också (såsom Hemtex som varit en riktig surdeg, medan Kjell & Company gått bra). Särskilt Axfood har väl blivit populär bland svenska aktieinvesterare, som en stabil aktie i orostider med bra aktieutdelningar.

Carrefour-aktien för sin del verkar ha ett element av förtroendeproblem för närvarande, vilket på kort sikt kan botas med ett vd-byte. Men frågan är om det är den långsiktiga lösningen på tex Carrefours problem på huvudmarknaden Frankrike.

Det positiva är Carrefours verksamhet i tillväxtländer som Sydamerika och Asien, och om analytikerna får rätt i sina prognoser för Carrefours resultat per aktie kan aktien i det perspektivet vara intressant som stabilt komplement till aktieportföljen. Utifrån de prognoserna ser aktien ganska billig ut på nuvarande kursnivå kring 18 euro.

Men totalt sett väger även den generella aversionen mot franska bolag in, vilket gör att Carrefour-aktien inte känns jätteattraktiv i dagsläget.

- - -

Tillägg 30 jan 2012:

Besked från Carrefour om att vd Lars Olofsson lämnar bolaget i samband med Carrefours bolagsstämma 18 juni 2012: http://www.carrefour.com/docroot/groupe/C4com/Pieces_jointes/Communiques_de_presse/2012/Communique300112UK.pdf

http://di.se/Artiklar/2012/1/30/257438/Carrefour-Vd-Lars-Olofsson-avbojer-omval/

http://www.bloomberg.com/news/2012-01-29/carrefour-said-to-name-vivarte-s-plassat-ceo-after-plunge-in-stock-price.html Nyhetsbyrån Bloomberg skriver bla att Olofssons plan (lanserad i sept 2010) att renovera Carrefours stormarknader i Europa, innebar renoveringskostnader på motsvarande 13-14 miljarder kr. En analytiker säger till Bloomberg att Olofsson borde ha utökat Carrefours distributionskanaler (tex beställ via internet/hämta upp i drive in-ställe), istället för att spendera stora pengar på att renovera befintliga stormarknader.

Något Olofsson lyckats med under sin vd-tid var enl Bloomberg att knoppa av spanska lågpriskedjan Dia som nu är noterad på Madridbörsen. Däremot kunde han inte genomföra planerna på att börsintroducera ett dotterbolag som äger Carrefours fastigheter. Planen var att sälja ut en ägarandel på 25% i dotterbolaget, men det stötte på protester från olika håll. Han kunde inte heller genomföra planerna på ett samgående mellan Carrefours verksamhet i Brasilien med en konkurrent.

Enl Bloomberg har Olofsson själv sagt att han försökte göra för mycket, för snabbt i Carrefour. Planen var bla att omvandla Carrefour-butikerna till ett nytt koncept med lägre priser och mer försäljning av egna varumärken. Tanken var att det skulle ge ett lyft för Carrefours intäkter och resultat till år 2015. Planen justerades senare till bla mer fokus på att öka antalet närbutiker.

- - -

Tillägg 31 jan 2012:

Bloomberg-artikel om Georges Plassats utmaningar som ny Carrefour-vd: http://www.bloomberg.com/news/2012-01-30/carrefour-s-new-ceo-may-be-drawn-into-price-war-to-revive-growth-retail.html

• Enl artikeln kan det bli ett priskrig i branschen om Carrefour börjar sänka sina priser för att få upp försäljningen i sina stormarknader.

• Carrefours stormarknader i Frankrike svarar för 24% av Carrefours totala intäkter.

• Carrefours marknadsandel inom livsmedels-detaljhandel i Frankrike uppgår till 21%, jämfört med 18% för konkurrenten Leclerc.

• Carrefour kallar sina stormarknader i Europa för “Planet”-butiker. Det är de butikerna som Olofsson renoverar för 13-14 miljarder kr. Men Carrefour självt har sagt att renoveringsprogrammet inte kommer att leda till det lyft för intäkter och resultat till år 2015 som Olofsson hoppades på.

• Carrefour är den aktie (bland bolag inom livsmedels-detaljhandel) som får lägst snittbetyg av aktieanalytikerna (2,13 på en skala från 1-5 där 5 är mest köpvärt).

• Plassat är enl artikeln 62 år (ej 61 som det står ovan).

• Plassat blir Carrefours fjärde vd under de senaste åtta åren. (Det indikerar att det inte är Olofssons fel att Carrefour går dåligt, utan att Carrefour istället har kroniska problem?)

• Plassat kallas för “städaren” (“the cleaner”) efter att han lyckats vända utvecklingen för den tidigare olönsamma skobutikskedjan Vivart till en butikskedja för kläder och accessoarer med intäkter på 27 miljarder kr 2010.

• Till skillnad från Olofsson så har Plassat direkt erfarenhet från livsmedels-detaljhandel. Plassat var tidigare vd för Carrefours franska konkurrent Casino, och under några år på 90-talet var Plassat Carrefours Spanienchef.