Post entry

Svälta räv

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

General Motors har tagit ett rejält punggrepp om dom svenska skattebetalarna. Nu sitter vi där med en svettig hand om pungen och vet inte om vi ska ta bort den eller låta den klämma till ordentligt. Hur länge håller vi emot ? Det liknar ett gisslandrama och GM gör det enda smarta drag dom kan göra och det är att skicka räkningen till oss.

Räkningen dom senaste 19 åren ligger på c;a 3,5 miljoner kronor OM DAGEN. Totalt 25 miljarder än så länge och Saab upprepar varje år att nästa år så kommer vi at visa vinst. Yeah sure !

Alternativet hade varit att låta Saab konka på studs. Det kommer att bli en långbänk under året och ingen vet var det slutar, men en sak är ganska säker och det är att skattebetalarna kommer att få skjuta till ännu mer pengar i någon form. Detta kommer att bli dyrt, mycket dyrt, oavsett vad man gör.

Retoriken när det gäller Saabs framtid följer gamla invanda fotspår Vänsterkollektivet, facken och dom anställda vill "at any cost" få fortsätta tillverkningen av bilar och parkera dom i milslånga rader ute på gårdsplan. Dom ser det som någon slags rättighet att få fortsätta kapitalförstöringen för all framtid. Det blir som med varvskrisen, direkt till skroten. Fartygen tog upp all plats i vikar och hamnar runt om i sverige och skeppades direkt till upphuggning i asien. Lysande Sickan, tyckte man då, och nu tänker många att "jag har en plan"...

Parkeringar, hamnar och andra uppställningsplatser runt om i världen är överfyllda med bilar som inte går att sälja och överkapaciteten är enorm. Fordonstillverkarna måste ju i rimlighetens namn dra ner på produktionen. Ett bilmärke som säljer promille av totalen kan inte överleva då kostnaderna är såpass stora när det gäller utveckling och forskning. Ekvationen går helt enkelt inte ihop. GM tror inte själva på att det går att vända utvecklingen för Saab och då kastar man ut det sista kortet man har. Take it or dump it suckers !!

Högern å sin sida vill inte lägga ut en krona på förlustföretaget och det är dels av ideologiska skäl, naturligtvis , men även historien förskräcker när det gäller att rädda företag med skattebetalarnas pengar. Alla som blir av med jobbet ska naturligtvis få allt det stöd som ryms inom regelverken för den som blir arbetslös. Siffrorna som florerar över antalet människor som berörs av ett ev nedläggningsbeslut skiftar timma för timma beroende på vem som uttalar sig och dels beror det på att ingen riktigt vet.Man höftar lite allt efter var man står i frågan och hur man berörs...

I DI skrev Håkan Mattson att det arbetade 2700 personer och på nyheterna var dom helt plötsligt lite drygt 4000 och i tidningarna läser jag att det kan beröra så många som 8000 personer inkluderat underleverantörerna. Härom dagen sa kommunalrådet i Trollhättan i en intervju att det kan röra sig om 40-50 tusen personer som berörs av en nedläggning. Sanningen är ju att ingen vet hur många som berörs av en ev nedläggning.

Linnala i E24 skriver följande att, redan den grekiske filosofen Herakleitos visste att allting förändras, att blott förändringen är konstant. Som politiker kan man naturligtvis vilja mildra de negativa effekterna av förändringen, men hur länge?

Även om det gör ont när vi befinner oss mitt i processen så finns det en gräns. Om inte, skulle vi fortfarande ha statsstödd tillverkning av hästskor, elektriska skrivmaskiner och kritpipor.

Kalles farsa

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?