Totalavkastningen i min egen depå summeras till 114,4 %.
(nordnet visar ca 85 % vilket inte stämmer fullt, kan bero på leverage uttag/insättningar mm)

Totalavkastningen i förvaltad depå summeras till 49,89 %.

Anledningen till lägre avkastning är restriktioner i riskhantering dvs min egen portfölj har haft en betydligt mer fokuserad portfölj, och en skvätt (leverage!).

Strategier och tankar under året.

Funnit otroligt många fina bolag till vettiga priser, året börjades med innehav i knowit, avega, entraction, doro, phonera och travelpartner.

Mina beräkningar pekade på att alla ovanstående bolag hade multipelvärderingar understigande 8.

Knowit har haft en totalavkastning om ca 30 %
Avega summerar en totalavkastning om 61,2 %
Travelpartner summerar en totalaavkastning om ca 71,4 % (utköpt av segulah på 28 kr)
Entraction summerar en totalavkastning om – 51 %
Phonera summerar en totalavkastning om 78,7 %
Doro summerar en totalavkastning om 183,64 %

Drar mig till minnes om Peter Lynchs “rule of five”

1 går riktigt bra 3 går hyffsat och en går riktigt dåligt.

Att ha 40 bolag i portföljen tjänar inget till, att ha ca 10 bolag är fine. Det är en viss risk man vill få bort s.k systematisk risk/Företagsspecifik risk.

Volatilitet eller prisfluktuationer kommer alltid att finnas, och är värdeinvesterarens vänn.
Om inte volatilitet uppstår och osäkerhet blir det väldigt svårt att köpa billiga bolag. För det måste finnas en motpart som är villig att sälja något för en mindre penning än vad det är värt.

dvs spekulerare/traders som bara bryr sig om kortsiktiga vinster.

Under året har man lärt sig väldigt mycket, många bolag som gick bra hade man stor viktning mot, samtidigt hade man också mindre viktning mot ett par.

Viktningen mot Phonera var under årets första hälft väldigt liten, och växte efter hand, samtidigt var viktningen mot entraction stor. Fick en bra uppgång men så kom q:4 som ställde de mesta på sned, aktien ner drygt 14 % på rapporten ner från ca 67 kr. Sålde ut alla aktier kring 58-60 kr, eftersom jag ansåg att rapporten förändrade hela bilden av företaget. Kom ur med en vinst på drygt 9 %. Tur var det, sen rapporten publicerade fortsatte kursen att sjunka dag för dag ner mot 20 kr innan den till sist stabilisera sig kring 25.

Travelpartner var mitt favoritbolag vid ingången av året, och jag hade stor viktning därhän. Ansåg bolaget vara ypperligt billigt med förväntade vinster som motsvarade 5 ggr årsvinsten i princip.

Rapporterna kom in bra, vi hade lite askmolnsproblematik som drog ner intresset (vilket var en otur för oss aktieägare, då det kan ha varit ett bra skäl till att Segulah fick köpa ut bolaget till vad jag menar är ett underpris)

Doro såg också väldigt spännande ut, med ett par rejäla insynsköp i slutet av december 2009.
Viktningen var här drygt 15-20 %. Något som ökades på efter att fjärde kvartalet presenenterats, och de fick även mer viktning när Travelpartner blev inlösta.

Avega och knowit lämnade portföljen, Avegas avkastning var otrolig med en diravk på 10 % samt en försäljning tidigt på året på kurser kring 22,50. Dels tack vare en ”löparhauss” som kom igång och drog upp både intresse och aktiekurs.

Royal Unibrew kom in under hösten, som ett f.d krisdrabbatt bryggeri med en enorm rabbat(omotiverad krisrabbatt till synes). P/E talet låg kring 7-8 kurs ca 190 kr när jag började köpa under sommar/höst. Kanonrapport kom varpå insiders tankade aktier, jag bestämde mig också för att öka på innehavet i samband med det.

Hade en ganska stor viktning mot entraction då jag tyckte värderingen var rimlig samtidigt som jag såg en god tillväxt på pokerscout. Tyvärr blev inte den ekonomiska tillväxten bra, eftersom de visade sig att tillväxten bestod av fattigare länder, och dessutom prispress på det. Aktierna vräktes ut på rapportdagen då aktie sjönk med drygt 14 %. (58 kr).

Efter rapporten har aktien kommit att sjunka undan för undan och bottnade kring 20 kr. Ibland är marknaden inte alltid så lättrörlig som man kan tro vilket är till för att nyttjas. En snabbanalys efter rapporten pekade på värden om ca 35-45 kr per aktie, vilket gjorde det enkelt att fatta ett säljbeslut.

Phonera var också en dum grej, där jag trots små inköp kring 24 kr, inte hade någon större exponering, men jag ökade på innehavet kring 31-32 kr återigen när jag fann att rapporterna var helt lysande, och värderingen helt hysteriskt låg. Tom veckans affärer hade phonera i sitt nummer som bolaget med de lägsta P/E talet på hela stockholmsbörsen. (5,6).

En annan dålig affär är ett inköp av net entertainment, med snitt om ca 73 kr. Min tanke här är att bolaget kommer att kunna leverera vinster på uppemot 6-7 kr 2012, och med den historiskt höga värdering som bolaget bör ha (dels pga ett enormt högt Return on Capital trots nettokassa!) men också en stark skalbar affärsidé med försklassiga produkter.

En värdering om 17-20 ggr årsvinsten på 2012 års vinst bör ge i närmast dubblad aktiekurs.Net entertainment ligger inne me ett par fina avtal som inte sjösatts än och därför inte syns på den sista raden.

Diadrom innehavdes också, som visade sig bli en bättre affär (+50%) tyvärr fick jag bara småposter, vilket bidrar till en god restaurangmiddag på tu man hand.

Uniflex har också visat en god tillväxt, även om den inte är riktigt ”organisk” utan mer ett uppdämt behov då de tog mycket stryk under finanskrisen.

Har ett par intressanta bolag till, men vill helst vänta med de då jag ej fått tillräckligt mycket aktier än, och/eller vill göra en analys av dem här inom kort. 2 av dem ser riktigt riktigt intressanta ut.

Portföljen består utan ca 9 aktier i dagsläget.
Men ett av bolagen är förståss sigma som ni kanske sett.Jag tror att sencykliskt kan vara ett bra sätt att få ner risken i depån och leverera en bra avkastning för 2011-2012, hade valt ABB om värderingen erbjudit en högre RR, men gillar de de högkvalitativa it bolagen som har trampats på rejält.

Speciellt sigma, som blivit riktigt vasst iom senaste förvärvet. Ett par andra högriskare kan va Note och Partnertech, då industrin går på högvarv och dessa kontraktstillverkare upplever blodbad, liksom dess aktiekurser.

Jag har inte sålt nått av rädsla, jag har heller inte panikköpt aktier bara för de ”gått upp” Vilket jag får vara stolt över, ett steg i rätt riktning :)

Mvh värdeinvesteraren

valueinvesting.blogg.se