Post entry

Streamify Starkt växande Live shopping-plattform

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

”Vi verkar på en marknad som är på ingång. Live shopping ligger helt rätt i tiden, med positiv utveckling både i Asien och USA. Sett till den tillväxt och de intäkter som vi fått på den korta tiden vi varit live med erbjudandet, så är det otroligt positivt.” CFO Lina Karlsson

Bolaget utför nu en företrädesemission för att fylla kassan inför en aggressiv marknadsföring och försäljning på en starkt växande marknad. Bolagets största ägare och VD Johan Klitkou kommer att teckna 100%.

Streamify är ett tech-bolag med rötterna i Östersund. Bolaget startade med fokus på att skapa en Streaming-plattform med pay-per-view fokus där användarna kunnat ta betalt av tittarna för att streama. Allt från sport, musik och annan underhållning har varit den målgrupp men vänt sig mot.

I och med pandemin förändrades däremot de affärsmässiga förutsättningarna. Sport och kultur ställdes in och var inte möjligt att streama. Musiker använde plattformen i högre grad för att hitta tittare att spela för. Här gjorde bolaget en stor omställning. Streamify skapade en live video-shopping-tjänst i plattformen.

Några av kunderna:

ELLE Magazine

Naturkompaniet

Adoore 

Entire stories(Tyskland)

Flowlife

PopUpSummer(USA)

TNG

Om live video-shopping(live shopping):

Live shopping fungerar likt Tv-shop i skärmen. Användaren betalar för att använda tjänsten(tre prisnivåer) och kan skapa en stream genom E-handlarnas egna hemsida. Användarna filmar sig själva på valbar plats där de även presenterar deras produkter.

Det här är en relativt ny trend. Trenden har sin bakgrund i Sydostasien där cirka 30% av E-handeln skett genom live shopping. Dock har detta skett främst via de stora tech-jättarna TikTok och Facebook. Dessa tech-jättar har ställt in sin live-shopping verksamhet i Europa. Inte för att behovet inte finns, utan för att här vill köparna ha tjänsten via E-handlarnas egna hemsidor. Därmed skapas ett stort affärsområde där Streamify svarar med en stark tjänst!

Streamify lanserade sin tjänst för live-shopping i november 2021. Streamingen för sport och underhållning finns kvar och används, men fokuset har flyttats. Affärsidén är ganska enkel.

  • Möjliggör live shopping för användarna genom en enkel och billig ”gör-det-själv” produkt.

Vid lanseringen var målgruppen redan bestämd, enligt VD Johan Klitkou. Små och medelstora företag var ett hål som konkurrenterna lämnar. Sveriges största aktör Bambuser har den allra största kundgruppen i Sveriges Live shopping, men de är mycket dyrare. Målet är 1000 < kunder 2023. Nyligen har Streamify dock märkt att även större företag har tilltalats av deras tjänst och att större fokus kommer läggas på stora aktörer.

E-handlares hemsidor har stort fokus på att visa produkter, locka nya köpare och hålla kvar dem vid hemsidan. Streamifys plattform används för att skapa en planerad livesändning som E-handlaren och Streamify drar trafik till. På så vis lockas många tittare för att se en intressant stream. Själva resultatet är slående. 

Lite siffror på Resultatet av Streamifys live shopping:

  • kund engagemanget ökar med 1800% jämfört med traditionell E-handel
  • Live streamerns har haft tio gånger högre interagerande än liggande, passiva videos.
  • Varor som lägga till i varukorgen ökar med 400%

Statistiken kan också användarna se, direkt, i samband med att man går live.

Utöver den ökade interaktionen är det flera företag som tecknat avtal med Streamify vars produkt behöver en vidare beskrivning. Så som Flowlifes massagepistol, Lustys sexleksaker eller Naturkompaniets naturutrustning.

Intäkter och expansion

Streamifys plattform är en skalbar sådan. Den klarar i princip oändligt med trafik och Dexter en gör det själv produkt. Det betyder att kunderna skriver på avtal, använder plattformen och pengar kommer in till bolaget i får av en månadskostnad. Att ha användare som brukar plattformen kostar ingenting för bolaget. Pengarna som bolaget använder är kostnader för personal, lokaler tech-team mm. 

Ganska nyligen satte VD Johan ihop ett säljteam som sitter i Stockholm och säljer in plattformen och jag kan inte uttrycka behovet av att besöka Streamifys Linked in för att läsa mer om teamet.

Intäkter 

När man tecknar avtal med Streamify finns tre alternativ beroende på kundens storlek och behov.

Basis 548 euro/mån

Professional 1095 euro/mån

Enterprise 3000 euro/mån 

För mer detaljer om de olika tjänsterna besök Streamify.io 

Den generation som nyligen blivit vuxna (gen-z) tar över stora delar av E-handeln. Den målgruppen har andra preferenser som tilltalas starkt av live shopping

Om du vill undersöka mer om bolaget, kika då in Streamify.io, men allra helst, deras Linked in.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?