Storytel levererar
2016-08-18 16:04Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Jag närvarade vid en presentation av Storytel igår. Bolaget levererar på alla parametrar och känslan är att detta kommer bli en mycket långsiktig investering.
Hästen, jockeyn eller banan?
Häromdagen stötte jag på en mycket bra analogi för hur man kan tänka kring investeringar. Är det hästen (produkten/tekniken), jockeyn (management) eller banan (marknaden) man bettar på? Min investeringsfilosofi utgår från att jag vill satsa på rätt typ av bana; jag vill investera i marknader som växer strukturellt. I fallet med Storytel är "banan" streamad media. Men det räcker inte med att enbart hitta branscher som växer. Man vill även hitta den bästa jockeyn och en häst som håller måttet. Hellre det än den bästa hästen med en undermålig jockey. När det gäller Storytel tror jag mig ha hittat den bästa hästen, en suverän jockey och en ruggigt bra bana.
Sedan min första blogg om Storytel har aktien stigit drygt 100%. På 6 månader. Fantastiskt!
http://www.redeye.se/aktiebloggen/storytel/storytel-rider-en-megatrend
Min initiala prognos för 2016, att Storytel skulle växa abonnentbasen till 300,000 abonnenter vid årets slut, har redan passerats. Tack vare förvärvet av Mofibo adderade Storytel cirka 50,000 abonnenter över en natt och i juli passerades milstolpen 300,000 abonnenter. I samband med Q2-rapporten i måndags guidade Storytel för en genomsnittlig abonnentbas om 335,000 abonnenter redan under Q3. Det är således troligt att man slutar året på minst 350,000 abonnenter.
Förvärvet av Mofibo är mycket värdeskapande för Storytel;
- För det första tar man bort en konkurrent, vilket gör det möjligt att avsluta ett priskrig. Storytel höjer priset för gamla abonnenter med 30 DKK per månad från början av augusti. Detta ger en årlig intäktsökning med drygt 20 miljoner kronor. Justerat för revenue share med förlagen leder det till en förbättring av rörelseresultatet med kanske 3 miljoner kronor per kvartal. Som jämförelse rapporterade Storytel en rörelsevinst på 11,5 miljoner kronor för första halvåret 2016.
- Mofiboförvärvet gjordes med mycket liten utspädning för befintliga aktieägare, cirka 2% och Storytel adderade intressant teknik och en mycket duktig entreprenör i Morten Strunge.
- Inträdesbarriärerna för nya aktörer i Norden höjdes ytterligare, vilket är viktigt när nu Bonnier gör ett nytt försök med sin tjänst BookBeat.
Storytel förvärvade även Sveriges äldsta förlag Norstedts under sommaren, en affär som gav stort eko i författarvärlden. Drygt 10 år gamla Storytel köpte knappt 200 år gamla Norstedts, ett tidens tecken. Genom förvärvet får Storytel kontroll över ljudboksproduktionen på Norstedts och slipper dessutom betala årliga royalties på tiotals miljoner kronor. Vidare har man uppnått maktbalans gentemot Bonnier. Inte undra på att VD Jonas Tellander beskriver förvärvet som en drömaffär.
Vad kan man vänta sig framöver?
Storytels ambition är att etablera ljudboken internationellt, med Sverige och Danmark som kassakor. Närmast i tid ligger marknader där
1) Netflix, HBO och Spotify har gått före och lärt konsumeten att abonnera på media,
2) smartphone-penetrationen är hög
3) kreditkort som betalningsmedel är accepterat och utbrett
Men eftersom Storytel sedan förvärvet av Mofibo sitter med dubbla streamingplattformar är fokus de närmaste månaderna att få IT-infrastrukturen på plats så att man kan rulla ut tjänsten i ett antal nya länder 2017. Personligen skulle jag inte bli förvånad om Storytel finns på 10-12 marknader i slutet av 2017 och kanske uppemot 20 marknader vid utgången av 2018.
Den internationella expansionen kommer se annorlunda ut beroende på marknad. På vissa marknader kommer Storytel köpa en liten lokal ljudboksproducent, på vissa kommer man växa organiskt. Att äga egen förlagsverksamhet på samtliga marknader är inte ett måste. Dylika strategiska avvägningar är naturligtvis viktiga beslut och här kommer arbetande styrelseordförande Rustan Pandays erfarenheter mycket väl till pass. Som grundare av Mediaplanet har han tidigare byggt upp en betydande internationell rörelse.
Prognoser och värdering
Min prognos för streamingintäkterna 2016 ligger nu närmare 480 miljoner kronor proforma för Mofiboförvärvet. Med ett antagande om 25-30% tillväxt för 2017 hamnar streamingintäkterna på 600-625 miljoner kronor. Jag antar även fortsättningsvis att en stor del av täckningsbidraget kommer investeras i tillväxt och såldes är värderingsmått som bygger på resultat missvisande.
Istället fortsätter jag att titta på EV/Sales, och då hamnar Storytel i nuläget på en värdering runt 3,2-3,3x 2017 års prognos. Multipeln har således expanderat 30% från 2,5x som var värderingen på min 2016 prognos för ett halvår sedan. Givet att bolaget exekverar bättre än förväntat tycker jag uppvärderingen är mer än motiverad.
Det bästa jämförelseobjektet är fortsatt Netflix, som värderats ner till 3,9x 2017 års EV/Sales. För Netflix har dock tillväxtförväntningarna för 2017 justerats ner med 3%. Vidare visar Storytel faktiskt upp en högre lönsamhet än Netflix under första halvåret 2016; 5,3% mot 2,9%.
Värderingsjämförelsen med Netflix haltar givetvis på flera punkter men sammantaget tycker jag att det även fortsättningsvis ger värderingsstöd åt Storytel.
Sammanfattning
Storytel har varit en synnerligen lyckad investering, med en värdeökning över 100 % på ett halvår. Aktien är inte lika undervärderad längre men icke desto mindre en mycket bra investering där man snarare kan förvänta sig en årlig avkastning i linje med bolagets tillväxt, eller runt 25-30% per år. Vidare finns chansen till ytterligare värdeskapande strategiska förvärv och ett visst utrymme för uppvärdering när bolaget tar klivet från Aktietorget in på börsen och blir investeringsbar för de breda fonderna. Chansen till uppköp finns också där och den lär inte bli mindre i takt med att Storytel erövrar allt fler marknader.
I grund och botten delar jag VDs åsikt att behovet att vilja lyssna på berättelser redan finns hos konsumenten. Människan har sedan urminnes tider berättat historier för varandra, långt innan boken gjorde entré i våra liv. Vidare är antalet tillfällen att konsumera böcker via hörlurar betydligt fler än antalet tillfällen att sätta sig och läsa för de flesta människor. Kanske är boken en parentes i vårt sätt att tillgodogöra oss historier?