Storytel
2016-05-19 19:23, Edited at: 2016-05-19 19:24Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Stark tillväxt och höga expansionsplaner bäddar för hög kurspotential!
Storytel
Storytel är en abbonemangstjänst för ljudböcker. Det kostar 169 kr per månad för obegränsad lyssning. Abbonenten kan ha fem st böcker i offline läge vilken innebär att du kan lyssna på böckerna utan uppkoppling var du vill och när du vill. Vanligast är att lyssna via telefonen men går också via surfplatta och dator.
Storytel äger också egna förlag som de samlat under namnet Massolit förlag och B. Wahlströms.
Från dessa förlag digitaliserar de och gör ljudböcker och e- böcker av dem som de ser en potential i från tidigare utgivningar ( Backlist).
Då de innehar egen utgivning via dotterbolaget Storyside och rättighetsbolag såsom barnbolaget ( Sune och Bert) gör det att ca 30% av alla lyssningar är en av deras produktioner. Resultatet är att marginalerna höjs samt att de får inkomster från konkurrerande bolag om böckerna lyssnas/läses där.
I Sverige som idag är den största marknaden med ca 175 000 st abbonenter räknar VD:n med att marknaden kan fördubblas till 350 000-400 000 st. Om det sker och Storytel håller fast vid sin marknadsandel så kan den svenska kundstocken kraftigt växa till 260 000 abbonenter (Dessa siffror kommer från att Storytel idag har 175 000 kunder med en marknadsandel på ca 60-70 %).
För att öka sin abbonentstock så investeras mycker i kundkännedom och innehåll. I Sverige går ungefär 10 % av inkomsterna till reklam medan i Danmark, Norge och Nederländerna ligger annonseringen mellan 20-40% av inkomsterna. I deras nya marknader Polen och Finland är det än så länge bara från mun till mun som varumärket sprids i väntan på att mer innehåll tillkommit och man vet vad kunderna vill ha. De vill helt enkelt lära känna marknaden mer först.
Norge är den marknaden som som är snabbast efter Sverige idag. Bolaget samägs till 50% med Cappellen Damm vilket är ett av Norges största bokförlag. Storytel Norge har idag strax över 20 000 abbonenter och Danmark är den näst största marknaden med gissningsvis 17 – 18 000 kunder. (Inga abbonentantal är offentliga från bolaget förutom Sverige men det går att göra en höftad uppskattning). Nederländerna börjar också växa om än från små nivåer.
Samarbeten i Sverige, Danmark och Norge återfinns med Telia där förmånliga erbjudanden finns och som står för ca 10% av inkomsterna i Sverige och Danmark. ( I Norge inleddes samarbetet för inte så länge sedan).
För att knyta kunderna till sig så produceras nu också ljudböcker vid samn Storytel originals som kommer enbart finnas på Storytel. Mer eller mindre kända författare har skrivit 10 avsnitt mer i talspråk än skriftspråk för att berättelsen skall flyta på bättre.
De närmaste åren siktar bolaget på låga vinster och mer på tillväxt. Tillväxten har bolaget öppnat för kan ske via förvärv eller genom att producera material som sedan lanseras med sin tjänst i nya länder. Betydligt fler länder är påtänkta för lansering och är i olika stadier av förberedelser och en bred utrullning är tänkt 2017. Om fler marknader är påtänkta under 2016 är inte bekräftat.
Trigger och spekulationer för bolaget i närtid:
- Lansering Storytel originals
- Eventuellt uppköp av Norstedts
- Lansering nya marknader
Faktan och siffrorna är hämtade från rapporter eller deras inspelade bolagspresentationer de senaste året.