Ett chart som alltid visat rätt i stort för mig pekar störträtt ned. Men de chart som redovisar kursen är redo för uppgång.

Hur kan det ha blivit så här?

Det beror på att FED, Sveriges Riksbank och Europeiska Centralbanken gasar så in i norden.

Aldrig har hela världens riksbanker varit så eniga.

DET FÅR INTE BLI NEDGÅNG!

Men ekonomi går upp och ned och skall göra detta. Vi skattebetalare kommer alla att få betala det här.

Bara Sveriges har satsat 2 000 miljarder för att hålla Sverige i gång. Det är dubbla statsskulden.

Fundera på om Sverige betalt av sin statsskuld på 1 000 miljarder i stället för att på två år reserverat det dubbla för att “få fart på Sverige”.

Bloggen www.samuelssonsrapport.se är ju alltid så intressant. Inte en dag får passera utan att jag läst allt där.

Hyperintressant blev det den 26 juli när bloggen hade en video med en amerikansk f.d. hedgemanager som varit med sedan 1970-talet men hade minnen och kunde ekonomisk historie ända sedan 1950-talet.

Han var pessimistiskt därför att inte förstår hur USA skall få igång produktionen igen. Hur skall de arbetslösa få jobb igen?

Men när det gäller aktieinvestering så hade han upptäckt något helt fantastiskt.

Inte sedan 1950-talet har det hänt att utdelningen på aktier är högre än den tio-åriga obligationsräntan.

Köper man i dag kända aktier med kända varu-märken som alltid ger utdelning och har en tradition av att göra det, då har investerna i dag sitt livs chans.

Han nämner Johnson & Johnson , han nämner Heinz.

Skall amerikarna sluta använda ketchup bara för att det är lågkonjunktur. Sällan, menar han, och i dag kan ha man få direktavkastning från Heinz över tio-åriga obligationsräntan.

Jag själv kan ju bidraga med att Hennes & Mauritz i dag ger över obligationsräntan i direktavkastning.

iTrader har skrivit om Sampo

Det finns norska Fred Olsen Energy m.fl.