Svensk spelutvecklare i konkurs
2009-08-14 11:21, Edited at: 2010-06-11 12:20Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Det har inte varit svårt att tala sig varm om det svenska data och tv-spelsundret de senaste åren. Branschen har växt explosionsartat och de två senaste åren har det investerats cirka en miljard kronor per år på utveckling i Sverige. Men nu har allstå det svenska spelbolaget Grin försatts i konkurs då det dåliga kassaflödet har gjort situationen ohållbar.
För ett halvår sedan såg det betydligt ljusare ut för bolaget Grin, då de hade i runda slängar 300 anställda och tre spelreleaser framför sig, Bionic Commando och de två filmlicensspelen Terminator:Salvation och Wanted. Men svala spelrecensioner, dålig försäljning av de nya spelreleaserna samt att vissa förläggare har hållit inne med betalningarna gjorde alltså att Grin valde att slänga in handduken.
Igår publicerades en intressant artikel på dn.se där bland annat det börsnoterade bolaget Starbreezes VD Johan Kristiansson uttalar sig. Han medger att det senaste halvåret har varit mycket tufft för spelbranschen. ”De senaste åren har präglats av en betydande överetablering i spelbranschen, finansierad av stora summor riskkapital”. När riskkapitalet försvann så ramlade allt ihop. Det har varit många konkurser bland både förläggare och utvecklare, säger Johan Kristiansson.
Finanskrisen och en naturlig konsolidering i branschen har gjort att arbetstillfällen har försvunnit i en rask takt. I USA har uppskattningsvis en femtedel av alla arbetstillfällen bland spelutvecklare försvunnit. Men de starkaste överlever som Darwin redan för länge sedan kom fram till. Och liksom i filmbranschen blir trenden allt tydligare då alltfler i branschen satsar på säkra kort, vilket betyder att vi än mer kan förvänta oss uppföljare på starka varumärken.
Nu finns det endast fyra väletablerade spelutvecklare kvar i Sverige, Dice, Starbreeze, Ubisoft Massive och Avalanche Studios. Två av dem ägs av förläggare, (Dice ägs av EA och Massive ägs av Ubisoft) Starbreeze ägs av aktieägarna och Avalanche är privatägt.
Både Dice och Ubisoft Massive (som ägs av förläggare) planerar att rekrytera inom den närmsta tiden. VD på Dice Patrik Söderlund vill inte skylla situationen på den ekonomiska krisen utan tror att problemen beror på ”en omogenhet i branschen”.
Fortsatt konsolidering i branschen är alltså att vänta. Och om vi tittar på de svenska börsnoterade bolagen Starbreeze och det nyligen analyserade bolaget Star Vault så skulle jag tippa på att Starbreeze har en säkrare och ljusare framtid framför sig. I Starbreeze fall så skulle ett uppköp från en större förläggare vara ett troligt scenario, medan Star Vault är ett högriskprojekt i en extremt konkurrensutsatt nisch.