Post entry

Starbreeze - Payday 2 början på en framgångsrik strategi

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Starbreeze är ett svensk tillväxtbolag som kommer fortsätta växa en framgångsrik spelserie. Bolaget är en uppköpskandidat och den finansiella risken är låg då man kommer genererar positivt kassaflöde det närmsta 3 åren tack vare den kommersiella framgången med spelet Payday 2.

Bolaget är en svensk spelutvecklare och historiskt så har Sverige en stark kultur av att skapa framgångsrika bolag inom detta segment, som exempelvis DICE och Mojang. 2004 var jag aktieägare i DICE och det är en sektor som jag titta på djupgående sedan dess (Gameloft, Ubisoft, Vivendi, G5). Investeringsrationalen i DICE var att de hade en produkt som jag själv älskade: nämligen Battlefield-serien. EA Games köpte DICE för 650 miljoner SEK. Det var en kontroversiellt uppköp, då värderingen var låg och många aktieägare motsatte sig budet. Två år senare hade Battlefield-serien en årlig försäljning på 2 miljarder SEK. Således skede förvärvet till en multipel om 0.3x ev/sales för den försäljning som skulle komma att bli. Uppköpsrationalen för en större distributör är att de i regel kan öka försäljningen tack vare sin starka position som just distributör i kombination med ett starkt spelkoncept.

Starbreeze har förändrat sin affärsmodell från att ha utvecklat spel för tredje part till att bli en fristående spelutvecklare med egna immaterialrättigheter. 2012 rekryterade de David Goldfarb som var lead designer på Battlefield 2 från DICE och köpte spelutvecklaren Overkill. Strategin har än så länge visat sig vara mycket framgångsrik iom att deras första blockbuster Payday 2 visat sig bli en global kommersiell hit. Under första månaden såldes Payday 2 i 1.6 miljoner exemplar, vilket är lika mycket som föregångaren Payday 1 sålt under hela sin livscykel på 2 år.

Payday 2 är för närvarande ett av de bäst säljande spelen i världen. Det har kommit som en överraskning för det globala spelkommunityt och den kommersiella framgången i denna skala var inte väntad. Payday 2 är ingen dyr AAA-produktion som exempelvis Battlefield 3. I jämförelse hade Battlefield 3 en utvecklingskostnad på 50 miljoner USD och en marknadsföringsbudget på 200 miljoner USD. Payday 2 hade en mycket lägre utvecklingskostnad om cirka 43 miljoner SEK. Trots en mindre budget så är Payday-franchiset ett mycket starkt koncept och erbjuder stor spelglädje. Spelet inspireras främst av två kända spelfilmer: Heist och Pointbreak och är en co-op FPS. Handlingen går ut på att man rånar banker med sina vänner och det är i min mening ett mycket beroendeframkallande spel, vilket på sätt och vis för tankarna till Swedish Match.

Payday 2 är en produkt som jag älskar. Jag gillar riskprofilen av att utveckla AA-spel som säljs till ett lägre pris än Battlefield och GTA V men till en tiondel av produktionskostnaden. I min värld innebär det en lägre risk och en strategi som över tid kan skapa mer fritt kassaflöde till aktieägarna. Starbreeze kommer att göra precis som DICE. The kommer att fortsätta utveckla Payday-franchiset och med all säkerhet släppa Payday 3 inom 18 månader. Att utveckla ett nytt spel i en etablerad och framgångsrik spelserie innebär dessutom mycket bättre risk-reward än att försöka hitta ett nytt spelkoncept. Andra kända spelserier visar på en spelutvecklare kan dubbla antalet sålda titlar vid varje ny upplaga av ett spel. Tittar man på försäljningsstatistiken efter 1 månad så är det troligt att Payday 2 säljer i 5-6 miljoner exemplar över de första två åren. I ett sådant scenario är det fullt realistiskt att Payday 3 har en försäljningspotential på 6-12 miljoner exemplar.

Givet att Payday 2 redan är en kommersiell succé så är den finansiella risken i bolaget mycket låg närmsta 3 åren. Starbreeze kommer i år realistiskt att generera en försäljning på 320 SEKm och jag tror vi ser en försäljning på 2.5-3 miljoner exemplar de första 6 månaderna. Utöver det så genererar bolaget intäkter genom att släppa extramaterial (5 stycken DLC är planerade) till Payday 2, där användare betalar i storleksordning 100 SEK för varje DLC och får nya banor och annat extramaterial. Utöver Payday 2 har Starbreeze nyligen även släppt spelet Brothers. Jag har låga förväntningar, men givet väldigt goda reviews så är det en fin gratisoption i bolaget och försäljningssvansen kan bli utdragen.

Reality check på försäljningsutveckling: Det vi vet än så länge är att Payday 2 sålt 1.6 miljoner exemplar första månaden. Jag skulle vilja sätta det i perspektiv med Battefield: Bad Company 2. Spelet lanserades i mars 2010. Första månaden sålde spelet i 2.3 miljoner kopior, 6 miljoner kopior fram till november samma år och efter ett år hade spelt sålt 12 miljoner kopior. I jämförelse tycker jag att de är realistiskt att Payday 2 säljer i omkring 6 miljoner exemplar första året. Battlefield 3 som var DICE nästa spel i serien sålde 8 miljoner exemplar första månaden...

Så vad skulle ett bolag som EA Games eller Vivendi tänkas betala för en spelutvecklare som Starbreeze? Givet att bolaget har en hög vinstmarginal så tror jag det är fullt realistiskt att betala 3x ev/sales, vilket ger ett riktvärde på 0.7 SEK. Det är viktigt att understryka att en stor distributör kan växa Payday-serien med sin egen distributionskraft.. Det är så jag värderar Starbreeze i dagsläget med tillgänglig information. Tittar man på 2015 och potentiell försäljning iom att detta trots allt är ett tillväxtbolag så tror jag det är full realistisk att se ett värde 1.4 SEK med tiden. Men jag tycker det är för tidigt att diskontera ett sådant scenario i dagsläget.

Vad är min slutsats? Starbreeze är en spelutvecklare med en produktserie som jag tror på väldigt starkt. Jag känner en säkerhetsmarginal med nuvarande värdering och då är det en bolag som jag tycker har väldigt attraktiv risk-reward att vara investerad i. Nästa trigger blir försäljningsstatistik på spelet Brothers, samt Q1-rapporten som är att vänta i mitten av November.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?