Starbreeze - En ny storhetstid
2014-02-19 02:00, Edited at: 2014-02-19 02:42Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Hösten 2012 skrev jag en analys som publicerades här på Redeye. Jag byggde analysen kring Payday 2 och spekulerade försiktigt i att aktien skulle vara värd 30 öre. Idag är den värd 66 öre, en uppgång sedan analys på 725%. Men det är bara början.
För ett år sedan var det många som dömt ut Starbreeze och rekommenderade att man skulle lägga sina surt förvärvade pengar någon annanstans. Starbreeze hade för mycket risk sades det och med bolagets historia skulle man som aktieägare bara få nöjet att vara med om nya emissioner för att hålla bolaget flytande.
Vad folk inte förstod, när jag personligen hade fyllt portföljen full med Starbreezeaktier, var att Starbreeze hade en franchise. Och i dataspelsvärden är egenägda franchises med bevisad framgång A och O. Att inköpta Payday 1 och indiestudion Overkill lyckats med en succé, gjorde inte saken sämre.
Värdet i en franchise är stort, du kan kapitalisera på en växande spelarbas under flera år, du sänker den tekniska och finansiella risken då spelets koncept redan bevisats och du kan med feedback från spelarna bygga ett bättre och bättre spel. Inte att glömma är att dina samarbetspartners också förstår vikten av ett franchise och är villiga att skjuta in mer och mer pengar i spelet.
Payday 2
Payday 2 är Starbreeze största franchise och det som hela caset bygger på. Under första månaden efter release sålde spelet 1,6m ex och genererade till partnerskapet 505/Starbreeze ca 230mSEK varav Starbreeze efter förskott och marknadsföring återbetalats hittills sett intäkter på knappt 86mSEK.
Nu jobbar man frenetiskt med att släppa uppdateringar och tilläggspaket för att hålla liv i spelet och summerat kan man säga att Payday 2 sedan release varit ett av de 20 mest sålda och spelade spelen på hela Steam (med 70m aktiva användare).
På grund av dessa framgångar utökades avtalet med förläggaren (505) till en utökad post-release utveckling där 505 skjuter in, istället för först planerat 1m$, nu istället 6m$ över en 2årsperiod. Pengar som enligt PM inte heller påverkar royaltyn för Starbreeze del.
Med tanke på investeringen från 505:s sida är det troligt att de vill ha igen sina pengar genom royalty och för att investeringen skall täckas behöver 40mSEK inkomma under perioden. Då 505 och Starbreeze delar lika på intäkterna är dessa 40mSEK också den summa Starbreeze kan förvänta sig (minst) på post-releaseförsäljningen. Som jämförelse har Payday 1 sen förvärvet av Overkill genererat drygt 30 MSEK (försäljningsmånad 9 till 24).
Summerar man intäkterna för post-release försäljningen med både beräknad royalty (40mSEK) och DLC-avtalet (40mSEK) kommer Starbreeze under 13/14 och 14/15 dra in i genomsnitt 40mSEK per år. En intäkt som täcker alla bolagets kostnader.
STORM
Parallellt med post-release utvecklingen av Payday 2 jobbar man med STORM och sedan Payday 2 releasen beräknas det att man skalat upp projektet för att idag ligga i fullproduktion. STORM är pitchat som "payday in space" och innebär att IPt är en spin-off på Payday 2.
Vd Bo berättade under en presentation att man i och med succén med Payday 2 hade musklerna att självfinansiera kommande projekt hårdare och istället för 50/50-deal beräknas kommande spel ligga på 80/20 i favör till Starbreeze. Detta innebär att intäkterna på samma spelförsäljning beräknas bli 60% högre än idag. För att upprätthålla samma vinster behöver därför STORM endast sälja 65% av vad Payday 2 sålt.
Då spelbranschen fortsatt riktar in sig på franchises och spin-offs på dessa, då man redan har en trogen kundbas får detta mål ses som lättuppnåeligt och marknadsanpassat. Som ett exempel kan det sägas att men i Payday 2 kan introducera STORM i en DLC och på så sätt nå ut till hela Payday-spelarbasen. Man kan även låta alla som äger Payday 2 få testspela STORM genom att ge dem en betanyckel innan release (detta gjorde man till alla Payday 1 spelare).
Payday 3
Om ett par år kommer Payday 3 vilket baserat på spelbranschens utveckling idag redan kan ses som en finansiell succé. Med vetskapen om att franchises i spelbranschen växer mellan varje spel och den 60%-igt ökade marginalen kan man räkna ut att Starbreeze under releasekvartalet kommer dra in ca 200 MSEK och med life-timeförsäljningen ytterligare "en till ett par hundra miljoner".
Spelbolaget CD Project med franchisen "The Witcher" handlas inför förväntan på Witcher 3 till p/e 100 idag och spelet skall troligen släppas i höst. När spekulerade intäkter inkommit kommer p/e korrigeras ner mot ca 20-30. En liknande spekulation kommer drivas i Starbreeze närmsta 3 åren.
Risker
Riskbilden i Starbreeze är ganska lätt att förstå sig på. Man är beroende av nyckelpersoner och att spelen säljer som planerat. Beroendet av nyckelpersoner har man "löst" genom att flytta till centralt kontor i Stockholm och både Battlefield-designern David Goldfarb och Star Wars-speldesignern Tid Cooney har kunnat stärka organisationen den senaste tiden. Ett bortfall av en nyckelperson kan förhållandevis lätt idag med Starbreeze renommé och lokalisation ersättas med en minst lika skicklig ny. Att spelen inte säljer är ett utfall som många spekulerar kring. Dock bör spekulationen ses i skenet av övriga spelmarknaden vilken säger att franchiser växer och att en etablerad franchise är allt. Där är vi idag. Risken som ändå finns kompenseras av de multiplar som finns och spelutvecklarna hade troligen handlats till ännu högre p/e-tal än dagens ca 25 om man visste säkert att varje spel skulle vara en framtida storsäljare.
Starbreeze-aktien handlas på Aktietorget och av en spridd ägarskara. Kortsiktigt kan aktien påverkas av dessa förutsättningar genom allmän oro. På sikt skall Starbreeze dock handlas likt jämförelsebara bolag och därför är trotsallt "en guppig väg" inte så farligt för den långsiktiga ägaren som från dagens nivå där aktien handlas till p/e 9 på prognostiserad helårsvinst.
Med 100mSEK i kassan som man har idag, klarar man att hålla bolaget flytande i flera år.
Triggers
Release/info om STORM
Marknadsplatsbyte
Fortsatt god post-release försäljning
Samarbeten
God försäljning av Brothers
Goda vinster
Uppköpserbjudanden
Värdering
Starbreeze bör likt alla bolag värderas likt sina jämlikar. Idag handlas spelindustrins bolag till ca p/e 25 och i den häraden bör Starbreeze idag handlas till. Med den tillväxt Starbreeze uppvisar och kommer fortsätta uppvisa med ökade marginaler och försäljning skulle det dock inte förvåna mig om vi ser noteringar kring p/e 40 närmsta åren.
För 13/14 beräknas en vinst på 100mSEK (varav Q1 redan rapporterat 72mSEK) och p/e 25 signalerar en riktkurs på 1,8 kr. Idag handlas aktien till p/e 9.
Om tre år, då Payday 3 släppts eller väldigt snart släpps bör värderingen ligga kring p/e 15-20 på prognostiserad vinst om 250mSEK. Dvs en kurs kring 2,5 - 3 kr.
Från dagens nivå lägger jag därmed en riktkurs på 2 SEK att infalla under de närmsta 2 åren.
Med en uppgång på 725% sedan senaste analys förväntar jag mig ytterligare 200%, Starbreeze storhetstid har bara börjat.
Intressanta länkar
Starbreeze Aktieägargrupp (bilda dig en egen uppfattning)
Bjaen:s inlägg (han försöker tala ned bolaget med konstigare och konstigare argument vilket visar att Starbreeze-caset är starkt och byggt på fakta och inte spekulation, lär komma uppdateringar därifrån vad det lider)