Starbreeze - en framgångssaga som närmar sig en rättvis värdering
2014-07-26 20:04, Edited at: 2014-07-28 10:45Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Starbreeze AB, Sveriges största oberoende spelutvecklare, har de senaste två veckorna stigit i värde med över 20% utan direkta triggers. Efter fredagens handel ser vi ett utbrott i kursen och allt tyder på en kraftig uppvärdering inför rapporten som bara är 1 månad bort.
Dagsläget
Starbreeze stängde fredagen på 8,25 vilket är en ny topp och utger en ny stödnivå vilket ger ett fint utgångsläge för en teknisk analys.
Mer intressant är dock den fundamentala synen av Starbreeze vilka sedan sitt omvända förvärv av Overkill Software har levererat på ett helt utomordentligt vis. Försäljningen har visat sig vara oerhört lönsam vilket sågs senast under Steam stora summersale där det främst var titeln Payday 2 som levererade med en topp 3 placering. För er som inte känner till Steam är det kanske den främsta spelportalen med över 75 miljoner användare.
Källa där IR-chef Almir hintar om försäljningen under Summersale: http://www.di.se/artiklar/2014/6/30/starbreeze-toppar-pc-lista/
Källa om Steam: http://www.ign.com/articles/2014/01/15/steam-tops-75-million-users
Rapport
Inför rapport har Remium en estimerad vinst på 127,3 MSEK vilket ger Starbreeze ett P/E-tal till dagens kurs på ynka 9 gånger vinsten. Någonting anmärkningsvärt är att detta estimat yttrades innan den stora summersalen och ingen vet riktigt på förhand hur mycket denna genererade men mycket kan tyda på att vinsten ökar ytterligare från dessa försiktiga estimat. Hursomhelst så ses ett P/E-tal på 9 gånger vinsten som en låg värdering och det finns mer att hämta i värderingen. Mycket till dagens värdering är på grund av osäkerheten inför framtiden. Efter att ha sett Overkill Softwares marknadsstrategi i praktiken kan vi inte annat är imponeras av hur de arbetar med pulser i försäljningen, hur de vårdar sin kundbas och god marknadsföring till obefintliga priser.
Källa till de estimat som används: http://www.introduce.se/foretag/Starbreeze/nyckeltal/
Vinstmarginalen
Mycket tyder på att marginalerna kommer att öka då näst intill all försäljning sker online över Steam. Vid lanseringen av succén Payday 2 tecknade Starbreeze ett avtal med 505 Games för att hjälpa till för distribution i detaljhandel och över nätet. Detta har givit Starbreeze lägre vinstandel i varje sålt produkt då Steam tar 30% och Starbreeze har fått dela de resterande 70% med 505 Games till omkring 60/40 för Starbreeze fördel. Dealen med 505 Games kommer troligtvis förbättras kraftigt då Starbreeze har visat sig vara oerhört lönsamma för 505 Games och sitter i en god förhandlingssits inför framtiden.
Kommande händelser
För att hålla uppe intäkterna krävs det ständigt nya produkter för att hålla marknaden tillfredställd. Starbreeze har genom Payday 2 skapat den största gruppen på Steam med över 1 miljon användare vilket kan användas som en direktkanal för marknadsföring av nya produkter. Närmast i tiden bör 'Storm' vara vilket enligt Starbreeze själva är "Payday in space".
Starbreeze har som kommunicerat mål att släppa 1 spel per år och nu är det 11,5 månader sedan Payday 2 lanserades vilket tyder på att Storm bör vara närmast lansering där det borde kommuniceras ut ytterligare fakta inom kort. Samtidigt har Starbreeze redan kommunicerat ut om ett kommande "Payday 2: Crimewave edition" - vilket är en version av succén till Xbox 360, en marknad med ganska begränsat utbud av spel till för stunden.
Starbreeze kommer dessutom troligtvis ut med en uppföljare till Payday 2 i form av Payday 3 vilken bör lanseras under räkenskapsåret 2015/2016.
Kassan
Starbreeze har kommunicerat ut hur de önskar ha en kassa för 2 års framtida utgifter. Den årliga burn-raten ligger på omkring 50 MSEK och Starbreeze nettokassa uppgick efter Q3 till 126,3 MSEK. Kassan förväntas växa till ca 150 MSEK efter Q4 vilket kanske tänkas innebära att en utdelning till aktieägarna kommer att kommuniceras ut i samband med årsrapporten. En utdelning på 50 MSEK skulle till dagens kurs innebära en direktavkastning på 4,3%.
Källa till kvartalsrapporten Q3: http://www.bequoted.com/investor/company/documents/starbreeze_q1_2014_140515-18030.pdf
Branschen
Starbreeze är ett företag med en lyckad strategi inom en konkurrensutsatt bransch där uppköp är vanliga. Med tanke på den låga värderingen för Starbreeze ses detta bolag som en het uppköpskandidat. Branschen brukar oftast värderas till höga P/E-tal och ser vi till ett par liknande företag finner vi följande värderingar enligt deras estimerade vinst för 2015.
FöretagP/E 2015EActivision Blizzard17.18Electric Arts24.24King9.47Ubisoft14.66Starbreeze 8.8http://www.nasdaq.com/symbol/atvi/pe-ratio
http://www.nasdaq.com/symbol/ea/pe-ratio
http://www.bloomberg.com/quote/UBI:FP
Ett plus till Starbreeze som de flesta av dessa större utvecklare missar är hur viktigt det är idag att värda sitt varumärke och sin kundbas. Starbreeze strategi över hur de arbetar med sin kundbas har visat exemplariska resultat. Det ser jag som en av de främsta anledningar till att Starbreeze kommer fortsätta att växa.
Källa med Starbreeze som het uppköpskandidat: http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3833870.ece
Slutsats
Med andra ord finns det en hel rad triggers i framtiden. Närmast är årsrapporten som vi får avnjuta den 28 augusti vilket med all förmodan kommer vara en kanonrapport. Med vad vi troligtvis får se där och med kommande information/lansering av 'Storm' anser jag att det fortfarande finns en stor uppsida och en kurs på 10-12 kr inför rapport är inte alls förvånansvärt. Rullar hösten på som förväntat kan nivåer inom 12 månaders sikt på 14-15 kr inte ses som orimlighet då det skulle innebära ett värde om 15-16 gånger den nästkommande förväntade årsvinsten.
-OldSport