Starbreeze for "Dummies"
2013-10-30 10:32, Edited at: 2013-10-30 14:07Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Den senaste tiden har det skrivits en hel del felaktigheter angående Starbreeze. Man tycker att Starbreeze är för högt värderat och att företaget inte har någon framtid. Jag försöker med den här bloggen att förklara på ett enkelt sätt varför jag tycker att Starbreeze forfarande är en köpvärt case.
I samband med sin bokslutskommuniket den 29 aug för perioden 1 Juli 2012- 30 Juni 2013 skrev SB så här:
Efter periodens utgång,per den 28 augusti uppgår Starbreezes andel av intäkterna från försäljningen av PAYDAY2, efter avdrag för förskott, till 43,5 miljoner kronor. Efter kvartalets utgång har PAYDAY:1 The Heist-spel sålts för ytterligare 4 miljoner kronor.
Detta innebär att Starbreeze spel payday2 som släpptes den 13 Augusti efter bara15 dagar hade inbringat 43,5MSEK efter att företaget betalat tillbaka förskottet från förläggaren på 32 msek.
Vidare meddelade Starbreeze i samband med att förläggare släppte sin kvartalsrapport den 12 September det här:
Tillsammans med förläggaren 505 Games kan Starbreeze idag presentera försäljningssiffror för PAYDAY 2. Efter en månad i handeln har spelet sålt 1,58 miljoner enheter till butik och digitalt.
Detta innebär att Payday2 efter ytterliggare 15 dagar alltså totalt 30 Dagar hade sålt 1,58Miljoner st spel av spelet.
Det är anmärkningsvärt att 80 % av dessa enheter sålts digitalt. Starbreeze digitala strategi fortsätter att visa sig vara framgångsrik.
Uträkning: För att försöka räkna ut hur mycket intäkter Starbreeze har fått efter 30 dagar i handel har jag räknat så här. Steam är världens största digitala pc-sida och där säljs 98% av alla digitala spel till pc. det kan liknas vid itunes som också är en eshop där man köper spel.
Vi vet att Steam tar 30%(enligt en vdlunch) av priset på spelet som ligger på 193kr (30€* 8,6 kr*0,75).efter 25% moms.Då tar steam 58kr och kvar blir 135kr. Vi säger nu att 505 som är förläggare av spelet och som har betalat utveckllingskostnaderna för spelet, tar resterande 135kr ,70% initialt då de betalat utvecklingförkott till starbreeze.Detta borde innebära att de efter att ha sålt 237 037st spel fått ihop de 32msek som spelet kostade. (237 037*135kr= 32Msek)
Fram till den 12/9, alltså 30 dagar i handeln, hade spelet sålt 1,58 miljoner ex. 80% var digitalt alltså 1,27miljoner st via steam( och god och psn som också tar 30% och som också är digitala e-shoppar). Detta borde innebära att starbreeze får 50% av de spel som sålts efter de 237037st alltså de kvarvarande 1 032 963 st spel. Om starbreeze får 67,5kr per spel(135/2) så borde de fram till den 12/9 fått in ca 67,5Msek i intäkter efter att förskottet är betalt bara från digital föräljning.
Ja vet att vd med ett smile på läppen sa att Starbreeze delar intäkten så jag tror inte det ligger under 50% och med tanke på mina beräkningar så tycker jag att dagens värdering är låg med tanke på att Starbreeze förmodligen kommer att få minst 67,5MSEk i intäkter under kvartalet. Kostnaderna kommer ligga på högst 15MSEk baserat på förra årets kostnader per kvartal och antal anställda. Märk att jag bara räknat fram till den 12 september och inte hela september och inte tagit med intäkter från payday1. Dessutom har jag har bara räknat på digital försäljning. Bara detta borde alltså ge en vinst på minst 50 MSEK för det kvartalet som skall presentaras den 21 November.
Framtid: Starbreeze kommer att släppa tillägspaket (DLC) till spelet Payday 2 med start till helgen. Jag har uppfattat det så här angåede DLC: man ska släppa 5 st under 12 månader från att spelet släpptes alltså från den 13 Augusti i år till den 13 Augusti 2014. Detta kommer innebära återkommande intäkter till SB under året. Jag räknar lågt med en vinst efter skatt på 100msek för helåret och då tycker jag att jag är försiktig.
Om vi tittar längre fram i tiden så kommer Starbreeze att släppa spelet Storm som kommer vara likt paydayserien men utspela sig i rymden. Jag tror att Storm som är under utvecklig kan komma redan nästa år 2014. Payday 3 som är uppföljaren till Payday2 däremot kommer nog 2015. När man släpper Storm och Payday3 så kommer Starbreeze själva ta en större andel av utvecklingskostnaden. Detta på grund av att man nu har tillräcklligt med pengar i kassan enligt vd. Det fina med detta är att Starbreeze då kommer att få en större andel av försäljningen och det kommer inte att krävas liknande försäljningssiffror i antal räknat. Men, jag tror att uppföljaren till payday 2 kommer att sälja minst lika bra om inte bättre i antal räknat. Detta kommer att innebära ännu högre vinster för Starbreeze i framtiden. Payday 2 fick förra veckan utmärkelse som bästa coop spel och varumärket Payday kommer att vara framgångsrikt flera år framöver. Starbreeze har även utvecklat spelet Brothers- a tale of two sons tillsammans med Josef Fares.Detta har inte sålt lika bra men fått väldigt höga betyg av användarna.. Det skulle inte förvåna mig om det säljer riktigt bra i julfärsäljningen då det förmodligen kommer att hamna högt upp på diverse popularitetslistor som presenteras till jul.
Värdering: I dagsläget värderas Starbreeze till 1,1 Miljard vid en kurs på 79 öre. Med mina försiktiga beräkningar så kommer Starbreeze att göra en vinst efter skatt på minst 100 MSEK och då även ha en kassa på 80-100 Msek för helåret 13/14. Pe-talet ligger då på 10 i dagsläget för helåret. 13/14 inklusive kassan. Jag tycker inte detta är högt med tanke på att framtiden för Starbreeze spel ser väldigt ljus ut och med tanke på att Starbreeze i framtiden kommer att få en större andel av intäkterna. Det ska bli spännande att se rapporten den 21 Nov och det skulle inte förvåna mig om vi når en vinst över de 50 MSek som jag beräknat. Lycka till!