Post entry

“Ständiga förfrågningar och stor efterfrågan”: Polygiene går ur Corona-krisen med helt nya förutsättningar

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Fram till dess att Corona-krisen slog sina klor i marknaden handlades Polygiene runt 8 kronor. Försäljningen ökade för bolaget som sålde bakterie- och odördödande textilier. Marknaden fick snabbt kalla fötter när Corona beräknades dra ned försäljning framförallt inom klädsegmentet. Q1 kom trots detta in ganska starkt tack vare riktigt stark försäljning i början av kvartalet. Troligtvis kommer den minskade konsumtionen globalt påverka tillväxten under de kommande kvartalen. Ändå är Polygienes potential större än jag som investerare någonsin kunna drömma om. Bolagets produktutvecklare satte sig nämligen vid ritbordet och jobbade fram en ny, virusdödande bearbetning av textilier som kan tillämpas på en i det närmaste oändligt stor marknad.

Den 7e april, alltså mitt under brinnande pandemi lanserades ViralOff - en bearbetning av textilier som gör dem virusdödande. Med ViralOff-behandlade textilier dödas 50% av alla virus inom några sekunder och 99,9% av alla virus inom 2 timmar. Satsningen har slagit ned som en bomb och klädbolagen hopar sig runt Polygiene. Den virusdödande produkten har en efterfrågan som är större än bolaget har kapacitet. Då bolaget redan har brett nätverk över hela världen går det snabbt att starta samarbeten kring nya produkter. Polygiene stärkte organisationen bara ett par veckor efter lanseringen och tog in extra försäljningspersonal som bara skulle jobba med förfrågningarna för ViralOff. Skyddsmasker, operationsdräkter och overaller var några av produkterna som där producenterna snabbt ville ha virusdödande material. Polygienes nya produkt har en oändlig marknad i en värld som desperat letar efter dess funktion.

Nyhetsflödet bara kring ViralOff har varit stort (se nedan) och kommer fortsätta under överskådlig tid. Bolaget jobbar utöver det som redan har kommunicerats med många fler bolag. Polygienes ord i det senaste PMet där flera nya samarbetspartners presenterades andas inte bara optimism, utan visar att nylanseringen är en gamechanger för bolaget som redan innan ViralOff visat svarta siffror och ett starkt kassaflöde tre kvartal i rad: 

“Med ytterligare partners i pipeline, ständiga förfrågningar och stor efterfrågan, beräknar Polygiene att nå stora volymer inom en snar framtid. Företaget är stolt över att kunna återvända till sitt ursprung där allt började - i kampen mot SARS-utbrottet 2004.”

Bruttomarginalen för Polygienes försäljning låg senaste kvartalet på vrålstarka 67,2%. Med utgifter i en svag krona och den största försäljningen i USD lär den öka ytterligare. Polygiene är marknadsledande och har redan stora kunder över hela världen, till exempel giganter som Patagonia, Head och Adidas. Den tidigare Mips-VD:n Johan Thiel anslöt nyligen till styrelsen. I Mips har Johan redan gjort en otrolig resa med hög bruttomarginal. Polygiene ger honom och den övriga styrelsen mycket starka förutsättningar att göra om den bedriften. 

Polygienes bolagsvärde är tillbaka till där det var innan Corona-krisen. Värderingen ger ett P/S på under 2,5, vilket enligt mig är tacksamt för ett marknadsledande bolag med närmare 70% bruttomarginal som visar vinst på sista raden och en ökad omsättning. Att aktien inte värderats upp när man adderat sin på lång sikt kanske största produkt sett till försäljning är ett under. Lanseringen har varit brutalt stark och rönt mer intresse än jag någonsin sett hos bolag jag följer. 

Personligen är jag rädd för höga värderingar. Särskilt under en kris där många bolag kommer vara förlorare både på kort och medellång sikt. Jag har ökat innehavet i denna billiga exportvinnare för dess oöverskådlig potential. Risken i aktien är liten. Organisationen är satt och tillväxten på befintlig affär med bakteriedödande och odörkontrollerande material finns redan där. Försäljningen är diversifierad och spridd på flera olika områden, såväl geografiskt som produktmässigt. 

Att addera virusdödande produkter till portföljen var en trigger som ingen visste skulle komma. Potentialen ligger på kort sikt i ansiktsskydd och skyddskläder på sjukhus. Men man ska se det längre än så. Polygiene-behandlade textilier bör bli standard inom alla textilier på såväl sjukhus som hemtjänst och på äldreboenden. Allt annat vore en skandal. Lager kommer inom den närmsta tiden byggas upp för dessa produkter i länder Och vad kommer sen? Se den här artikeln om amerikanska klädhandlare: 

https://ww.fashionnetwork.com/news/As-stores-reopen-most-u-s-shoppers-don-t-feel-safe-trying-clothes-beauty-products,1214863.html

Hur fräscht känns det egentligen att prova kläder i butiker som man vet har provats av andra? Är det rimligt att personalen ska desinficera plaggen varje gång de testats? Polygiene har en mycket enklare lösning. 

PM-samling för Viral Off

Polygiene ViralOff teknologi först ut i produkter från Maloja och andra globala varumärken (Cision)

2020-04-28 08:13

https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2020/04/28/polygiene-ab-polygiene-viraloff-teknologi-forst-ut-i-produkter-fran-maloja-och-andra-globala-varumarken.html

Polygiene ViralOff i personliga skyddskläder, ansiktsmasker och overaller från JCT Limited, en ny indisk partner (Cision)

2020-04-21 08:57

https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2020/04/21/polygiene-ab-polygiene-viraloff-i-personliga-skyddsklader-ansiktsmasker-och-overaller-fran-jct-limited-en-ny-indisk-partner.html

Polygiene förstärker organisationen i samband med lanseringen av ViralOff (Cision)

2020-04-15 07:23

https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2020/04/15/polygiene-ab-polygiene-forstarker-organisationen-i-samband-med-lanseringen-av-viraloff.html

Polygiene lanserar ViralOff, en Polygiene teknologi (Cision)

2020-04-02 08:32

https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2020/04/02/polygiene-ab-polygiene-lanserar-viraloff-en-polygiene-teknologi.html

Polygiene: Partner lägger order för 55 000 operationsdräkter (Cision)

2020-03-25 10:03

https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2020/03/25/polygiene-ab-polygiene-partner-lagger-order-for-55-000-operationsdrakter.html

Övrigt

Partners för odörkontroll och bakteriedönande textilier

Delårsrapport Q1 2020

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?