Ju mer man läser och hör om det tilltänkta köpet av Saab från ägargruppen Koenigsegg så börjar man bli lite konspiratorisk i sinnet. Hur kan man överhuvudtaget ens tänka tanken att gå in och köpa ett företag i kris i en branch som är i kris utan dess like och det utan att ha en enda krona på fickan. 720 miljoner som gruppen säger sig “satsa” av egna pengar i affären får anses som felräkningspengar i en affär som kommer att ha kostat runt 20-30 miljarder sett över 2-3 år.

Efter köpet så måste alltså ägarna pumpa in ytterligare runt 10-20 miljarder över dom närmsta 2-3 åren innan man ev kan visa på vinst, och vilken riskkapitalist är beredd att göra det i fordonsbranchen idag. Ingen. Det finns fortfarande en enorm överkapacitet bland världens biltillverkare. Vi räknar i miljontals bilar. Finns det en dold agenda bakom den fina fasaden eller är jag bara ute och cyklar i det blå ? Om Bård Eker är så bra som folk säger så kanske han får rätt när han konstaterat att 10 personer på Koenigsegg klarar av att göra samma utvecklingsjobb som det krävs 600 personer för på Saab. Kanske tror han att 500 bilarbetare kan gör jobbet som 3500 man gör idag.. Vad gör alla dom 600 ingenjörerna/teknikerna som dom 10 på Koenigsegg inte gör. Fikar väl en hel del och så lite fredagsmys på jobbet efter lunch m.m …Många möten kanske..

Saab säger att man har en av världens modernaste fordonsfabrik som pengar kan köpa, men det säger å andra sidan alla andra också, och frågan är efter det man läst bl.a i realtid och E24 om det inte är så att man är ute efter själva fabriken, med skattebetalarnas pengar.

Ingen har kikat på kopplingen till schweiziska NLV Solar AG och framtidens bilar; elbilar där ju Koenigsegg designat ”Quant-bilen” som NLV egentligen äger rätten till, säger källan.

– Man behöver en bilfabrik till att serieproducera bilar, det vill säga särskilt en med statliga garantier.

– Det är dyrt att bygga fabrik. Jämför med elbilstillverkaren Teslas behov av statliga lån i USA för att bygga sina bilar i Kalifornien.ällan understryker att ingen av dem någonsin spenderar något av sina egna pengar.Pengarna kommer från någon annan med intresse av att köpa bilfabriken, inte Saabs urusla produktion.

– Så kika på anläggningarna, det vill säga fabriken och dess värde för en ny typ av produktion, säger källan. ett pressmeddelande har NLV Solar tidigare skrivit om samarbetet vad gäller Quant-bilen med Koenigsegg. I ett pressmeddelande har NLV Solar tidigare skrivit om samarbetet vad gäller Quant-bilen med Koenigsegg.

Där står det att NLV och Koenigsegg förenas för att skapa Quant, som är ”en elbil i samarbete med ett schweiziskt solcellsföretag”.Planerna verkar alltså utifrån vad källan säger ha kommit ett steg längre sedan dess, om Koenigsegg nu till och med arrangerar köpet av Saab för att tillverka Quant i Saab-fabriken.

Jag tror att de här investerarna tänker som venture capital-investerare, sa bilprofessorn Christer Karlsson. Källan pekar på kopplingen mellan Koenigsegg, Bishop och amerikanska affärsmannen David Sadek, som är expert på den ryska marknaden och har arbetat med ­finansiering, investeringar, omstruktureringar och bolagssammanslagningar åt ryska klienter och åt amerikaner som investerar i Ryssland.

Amerikanska tv-kanalen NBC har visat dokumentären ”House of cards” om den amerikanska bolånekrisen, och i det programmet figurerar Sadek med sitt bolag Quick Loan Funding.
Nu har tydligen Sadek fått ekonomiska problem. Amerikanska jättebanken Citigroup finansierade Sadek med miljarder i början av 2000-talet till hans utlåning av bolån till låntagare med sämre kreditvärdighet, så kallade subprime-lån som sägs vara ursprunget till hela den globala finanskrisen.

Storbanken Wells Fargo har fått kvarstad på fyra fastigheter som Sadek inte uppges få sälja på grund av bankskulder. 900.000 USD är skulden på uppger Wells Fargo. Melissa Schwartz, suppleant i Koenigsegg group också expert på den ryska marknaden och var en av nyckelpersonerna när Fabelas Vimpelcom skulle börsintroduceras i New York och i arbetet med omstruktureringen av bolaget. Den ryska Oligarken Zimin figurerar på bilder tillsammans med Fabela . Bild finns på realtid. Kan det vara Oligarkpengar som gör att fackordförande på Saab är så säker på att det hela kommer att gå i lås ? 3 miljarder fattas fortfarande samt en realistisk långsiktig plan för överlevnad. 79 bilar sålda till privatpersoner i juli känns inte direkt säkert, om man säger så. Hur mycket skulle en ev ny ägarkonstellation kunna sko sig själva på ett köp med skattebetalarnas pengar ?? Miljoner och åter miljoner skulle jag tro…

Jag tror helt enkelt inte längre på att det bara handlar om en affär där ett bolag utan kapital köper ett annat. Det finns en dold agenda och nu handlar det om ett chicken race där Koenigsegg försöker lämna bollen till oss skattebetalare. Lobbyföretaget Kreab är kontrakterade direkt av Fabela för att göra jobbet att få alla skeptiker att “tänka rätt”….Rätt tänkt av Fabela, men jag tror inte han får folket eller staten med sig på noterna. Underleverantörerna får nu vänta på betalning upp till 40 dagar och hur ska Saab kunna ha ett kassaflöde med nästan ingen försäljning alls ??

Missförstå mig rätt nu, jag har ingenting emot Saab som företag eller bil eller dom anställda, utan det är upplägget och allt hysch hyschandet som är minst sagt mystiskt, och skattebetalarna får inte tas som gisslan i rävspelet.

Soppan puttrar vidare mot torrkok.

Kalles farsa