Svaret är affiliates. Affiliates är så gott som alltid den största källan till kunder för spelbolagen, i vissa fall kan det röra sig om så mycket som 70 procent som kommer den vägen. Affiliates är ofta små företag som genom åren skaffat sig en spetskompetens inom internetmarknadsföring. Dessa jobbar sedan på provision för spelbolagen och hjälper dem att få fler kunder.
En affiliate kan i praktiken göra lite vad som helst för att hitta de här kunderna men de allra vanligaste kanalerna är via:
· Sökmotorsoptimering – konsten att komma högt upp i Google
· Sökmotorsannonsering – betald annonsering via Google
· Displaytrafik - exempelvis banners på aftonbladet
· Epostsmarknadsföring
Det finns ett par andra metoder också men de ovan nämnda är de klart största.
Det intressanta med det här är att spelbolagen är väldigt beroende av de här samarbetena men börsen har i princip ingen aning om att affiliates existerar.
XL media
För några månader sedan dök det upp ett undantag. För första gången börsnoterades en stor affiliate inom spelbranschen. XL media (XLM), tidigare känt som Reef media, noterades på London alternative. En doldis som i princip bara branschfolk känner till men som trots detta börsintroducerades på en värdering på över en miljard kronor. En värdering som till väldigt stor baseras på intäkter i Skandinavien.
XL är från början ett israeliskt bolag men de har länge varit marknadsledande på den Skandinaviska marknaden. De är fortfarande den klart största aktören och förmodligen en av de allra viktigaste faktorerna i Betssons framgångssaga det senaste decenniet.
De är en av väldigt få affiliates som har lyckats bemästra samtliga tillvägagångssätten ovan. De har även sedan väldigt tidiga dagar satsat helhjärtat på skalbarhet och struktur vilket gett dem ett stort försprång i förhållande till konkurrensen. Ett försprång de fick till stor del genom att vara first movers men som sedan behållits genom en imponerande organisation.
Sedan börsintroduktionen har aktien åkt bergochdalbana på börsen. Som så många andra aktier så började de med en brant uppgång för att sedan vända och gå brant utför. Mig veterligen har det inte skett några dramatiska förändringar i bolaget och jag tror att aktien kommer visa sig väldigt stabil under de kommande åren när de väl har fått chansen att visa vad de går för på sikt.
Vem är då jag och varför skriver jag det här?
Erik Bergman heter jag och jag äger inte en endaste aktie i XL media. Jag är däremot VD för en av XL’s största konkurrenter - CatenaMedia. Vi jobbar i princip uteslutande med att bygga casinoportaler som JohnSlots.com och MrBet.com och har ett nära samarbete med alla de stora aktörerna nämnda ovan. Vi är än så länge långt ifrån en börsnotering men efter att ha följt XL’s resa så är tanken väldigt lockande.
Om några år så tror jag många fler har fått upp ögonen för branschen och då kanske det är läge för oss att göra en notering här i Sverige. Till dess vore det väldigt spännande att höra Redeyes kunniga läsare göra en mer ingående analys XL’s siffror. Vad tror ni om deras KPI:er och bolagets värdering?