Post entry

Spelbäsen

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Min syn på spelmarknaden

De senaste sex månaderna, give or take någon månad, har varit rejält påfrestande för folk som legat långa spelaktier. Osäkerhet orsakar rädsla och rädsla orsakar utflöden. Medan det kanske är smartast att helt ställa sig på sidlinjen, har många valt att vara kvar med hela ,eller delar av, sina innehav. Personligen har jag från att ligga många procent plus till många procent minus i mina spelaktier, både LeoVegas och Cherry, medan jag sizat ned i båda innehaven.

Spelregleringen, både i Sverige, och annorstädes har i huvudsak två förändringar; spelskatt på GGR och licenskrav. Medan dessa två ger direkta konsekvenser på vinst samt chans till att bedriva verksamhet, är det en tredje konsekvens relaterad till marknadsföring. De länder som regleras och/eller omregleras kan helt förändra markandsföringsutsikterna i sina respektive länder, det är bland annat tal om att Italien helt ska banna reklam för spel. Frågan är dock hur detta ska fungera i praktiken, troligtvis går det att kringgå genom helt enkelt sända reklamen från kanaler som inte är stationerade i landet. Samtidigt öppnar den svenska omregleringen upp för nya marknadsföringskanaler i form av exempelvis Faceook, Instagram och Google. Om jag går tillbaka till de två förstnämnda förändringarna ser jag det som ödesdigert främst för de små aktörerna. Där ser jag inte LeoVegas i farozonen, däremot större risk med Cherrys ComeOn!.

Medan regleringarna kan påverka hur bolagen använder sig av bonusar, tror jag ändå inte att regleringen i större utsträckning kommer orsaka mindre spelande. Det är en reglering som bromsar in bolagens vinstmöjligheter, snarare än tar kol på en växande underliggande marknad. De två största spelsegmenten är sportsbetting och casino, dessa omsatte under 2017 6,7 respektive 7,8 miljarder euro i Europa och spås växa med 6 % CAGR de kommande åren. Under 2018 håller fortfarande det landbaserade spelandet den största delen av kakan, där bara 23 % av spelandet är online. De kommande åren kommer mer och mer av spelandet gå över till online, där det dessutom kommer röra sig mer mot mobilspelande. ”Trenden i trenden”, så att säga. Själva mobilspelandet omsatte under 2017 7,1 miljarder euro, eller knappt 8 % av den totala europeiska marknaden. Mobilspelandet spås växa med 15 % CAGR de kommande åren.

Jag tror alla kan komma överens över att regleringarna vi ser ändrar marknaden, men jag tror inte att det nödvändigtvis bara är brunt härefter. Regleringarna kommer troligtvis kraftigt begränsa eller slå ut många av de mindre aktörerna och på så vis koncentrera marknaden, högst möjligt att det även sker roll-ups. I längden ger en mer koncentrerad marknad mindre konkurrens.

Samtidigt som det sker begränsningar på den europeiska marknaden får man inte glömma bort att USA, på sina håll, öppnar upp. Detta ger utrymme för både expansion i USA och, inte helt omöjligt, också att USA kollar på nordiska bolag som besitter teknik och expertis att ta över till staterna.

Sammanfattningsvis tror jag att man gör sig en otjänst att inte kolla på fler konsekvenser än exempelvis höjda skatter. Medan vissa saker kommer påverkas negativt, kommer andra troligtvis påverkas positivt. Frågan är bara vilken sida som väger tyngst och det får vi nog svar på inom 12 till 18 månader.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?