Läge att köpa aktier i Tesla Motors vid nuvarande börskurs på 33-34 dollar?

Nyhetsbyrån Bloomberg uppger att Tesla nu håller på att lansera fyradörrarsbilen “Model S” med en prislapp på 100 000 dollar/st.

http://www.bloomberg.com/video/-100k-tesla-model-s-has-looks-but-will-it-sell-ONFp9OX6QnC0tI8hh3s12w.html

Den nya modellen ska förhoppningsvis bli Teslas räddning enl Bloomberg.

År 2008 hade bolaget en ekonomisk kris.

Men den nya modellen väntas bidra till att Tesla ska kunna visa vinst år 2013 med 8 000 sålda S-modeller.

Kunder har redan föranmält sig för att köpa över 10 000 S-modeller.

Branschanalytiker är dock tveksamma till att S-modellen kommer att säljas särskilt mycket efter att förordrarna betats av.

Visst finns en del som anser att elbilar är framtiden, men konkurrensen i bilbranschen är stenhård och hittills har försäljningen av elbilar i USA varit lägre än väntat uppger Bloomberg.

Vid nuvarande börskurs på drygt 30 dollar är Tesla värt 3-4 miljarder dollar på Nasdaq-börsen i USA. http://www.bloomberg.com/quote/TSLA:US

Bolagets skuldsättning är förhållandevis blygsam med en nettoskuld på drygt 100 miljoner dollar.

Aktieanalytiker räknar i snitt med följande ekonomiska utveckling för Tesla:

• Bolagets intäkter på ca 200 miljoner dollar 2011 väntas öka till 4-5 miljarder dollar/år inom fem år (dvs år 2016). Det innebär en intäktstillväxt på i snitt 85%/år.

• Nettoresultatet väntas förbättras från en förlust på ca 250 miljoner dollar år 2011 till en vinst på över 500 miljoner dollar/år inom fem år (dvs år 2016).

http://www.4-traders.com/mods_a/graph/Draw_Chart.php?p=3,1,605,375,Tesla+Motors+Inc&RepNo=C8279&.

Dvs nyckelfrågan är om det är värt att idag köpa aktier i ett bolag som har ett börsvärde på 3-4 miljarder dollar, om bolaget väntas visa en vinst på drygt 500 miljoner dollar inom fem år.

Det blir alltså ett p/e-tal på 6-7 (beräknat som nuvarande börsvärde 3,6 miljarder dollar delat med förväntat nettoresultat 0,5 miljarder dollar år 2016).

Det gör väl aktien hyfsat köpvärd vid nuvarande börskurs på 33-34 dollar?

Framför allt lär börskursen skjuta i höjden om Tesla kommer att få en så kraftig intäktsökning de kommande åren som analytikerna räknar med.

En kursdubbling inom fem år lär i så fall åtminstone uppnås.

• En hake är tex om Tesla de kommande åren kommer att behöva be om kapitaltillskott genom att sälja ut nya Tesla-aktier via nyemissioner, vilket i så fall innebär utspädning av nuvarande aktier.

• Och huvudfrågan är om Tesla verkligen kommer att lyckas nå den intäktsökning som analytikerna räknar med. Det lär förutsätta succé för Teslas bilmodeller.

Bland konkurrenterna till Tesla finns tex amerikanska elbilsbolaget Fisker: http://www.fiskerautomotive.com/en-us

Fisker har sin fyrdörrarsmodell Fisker Karma som redan är lanserad.

• Videoklipp (från mars 2012) där Fisker Karma provkörs av tidningen Auto Motor & Sport: http://www.youtube.com/watch?v=SE4rsIl7JTk

• Videoklipp (också från mars 2012) där en köpare av en Fisker Karma i USA berättar om sina intryck av bilen, bla en hel del kritik: http://www.youtube.com/watch?v=WnYuO0bGSTc&feature=related

Fisker Karma verkar vara något större och lyxigare än Tesla Model S.

Fisker Karma-bilarna säljs i Sverige hos lyxbilsåterförsäljaren Callisma för drygt 1 miljon kr/st: http://www.callisma.se/default.asp?HeadPage=420&SubPage=187&Language=sv

Dvs den är något dyrare än en Tesla Model S som ligger kring 700 000 kr räknat i kronor.

Amerikanska biljätten GM håller på att lansera sin elbil Chevrolet Volt: http://www.chevrolet.se/bilar/volt/

Den har börjat säljas i Sverige och kostar från drygt 400 000 kr.

Chevrolet Volt marknadsförs bla som “elbilen utan räckviddsångest”. Med en inbyggd bensingenerator kan man köra över 50 mil med en Chevrolet Volt utan att behöva ladda batterierna.

Den uppges även ha prestanda som en vanlig bil, och gör tex 0-100 kilometer i timmen på 9 sek.

En Fisker Karma är i så fall något vassare och gör 0-100 kilometer i timmen på drygt 6 sek och har en toppfart på 200 kilometer i timmen.

Fisker Karma kan köras i upp till 8 mil bara på elmotorn, men den har också stöd av en bensinmotor och med hjälp av den kan bilen köras i nästan 50 mil utan att behöva ladda batterierna.

Tesla http://www.teslamotors.com/ verkar ha tre bilmodeller:

Roadster (en tvådörrars sportbil)

Model X (en mindre fyradörrarsbil)

Model S (en större, lyxigare fyradörrarsbil)

Tesla säljs tydligen inte direkt i Sverige men däremot i tex Norge och Danmark.

• Roadster-modellen finns i två versioner:

Roadster 2.5

Roadster Sport 2.5

Båda gör 0-100 kilometer i timmen på ca 4 sek och kan köras i 34 mil på en laddning (helt på elmotorn).

Prislappen uppges ligga på ca 740 000 kr plus moms för en Roadster 2.5 och ca 870 000 kr plus moms för en Roadster Sport 2.5.

• Model S finns också i två versioner:

Model S

Model S Signature

En Model S uppges kunna köras i 48 mil på en laddning.

Båda Model S-versionerna börjar levereras först i början på år 2013 men de kan förbokas redan nu (mot en förskottsbetalning på ca 35 000 kr för en Model S och en förskottsbetalning på drygt 260 000 kr för en Model S Signature).

• Model X kommer också att finnas i två versioner:

Model X

Model X Signature

De ska börja levereras under år 2014.

Även de kan förbeställas om man erlägger förskottsbetalning på 35 000 kr för en Model X eller drygt 260 000 kr för en Model X Signature.

Model X kommer tydligen att vara fyrhjulsdriven.

Både för Model S och Model X verkar Signature-versionerna betyda att de är extrautrustade.

Tesla Roadster är Teslas första bilmodell som hade premiärvisning år 2006 och började säljas år 2008. Sedan dess har 2 300 ex av den modellen sålts tom jun 2012: http://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_roadster

Tillägget “2.5” för Roadster-modellen avser ju inte 2,5-litersmotor eftersom det är en elbil, utan att det är den senaste versionen (version 2.5) av Roadster-modellen.

Roadster-modellen har historiskt innehållit komponenter från brittiska sportbilsmärket Lotus.

Versionen Roadster Sport verkar innehålla mer av Teslas egna komponenter, fast den har i princip samma prestanda som Roadster.

Enl en uppgift på Wikipedia upphörde Teslas produktion av Roadster-modellen under 2012, och efterföljaren väntas lanseras 2014 baserad på samma plattform som Model X.

På Teslas hemsida finns Roadster-modellen kvar som en av bolagets modeller som presenteras där. Om man klickar på länken “Buy” finns dock bara Model S och Model X att välja på om USA är inställt som land, men Roadster-modellen finns fortfarande som alternativ att köpa om man har ställt in tex Sverige, Norge eller Danmark som land. Dvs antingen är sajten inte helt uppdaterad för Sverige, Norge och Danmark, eller så går det fortfarande att beställa Roadster-modeller i de länderna (bilar som finns på lager?).

Videoklipp (från okt 2010) med provkörning av en Tesla Roadster Sport i Stockholm: http://www.youtube.com/watch?v=J8aGfpzX_kw&feature=plcp

Sydafrikanen Elon Musk (40 år) är Teslas grundare: http://en.wikipedia.org/wiki/Elon_musk

Han är världens 634:e rikaste person med en förmögenhet på 2 miljarder dollar enl amerikanska tidningen Forbes: http://www.forbes.com/profile/elon-musk/

Musk har bla även startat internetbetalningsföretaget Paypal.

På sistone har han uppmärksammats för sitt rymdresebolag SpaceX vars rymdfarkost SpaceX Dragon reste till rymdstationen ISS i maj 2012. Videoklipp där SpaceX Dragon dockar med ISS: http://www.youtube.com/watch?v=ccNJDwJNngQ

Tydligen hade SpaceX Dragon den gången bara last med förnödenheter med sig och inga människor. Planen är att farkosten ska kunna ta människor from år 2015.

År 2011 sa Musk att SpaceX ska ordna en rymdresa med människor till Mars inom 10-20 år.

Videoklipp (upplagt i sept 2011) där Elon Musk kommenterar att brittiska tv-programmet “Top Gear” klagade över att en Tesla Roadster vid provkörning plötsligt stannade för att batteriet tog slut: http://www.youtube.com/watch?v=WKpKE0FWph4&feature=fvst

Musk uppger där att Top Gear på förhand enl ett manus beslutat sig för att göra sitt tv-inslag om bilen så att den oväntat stannar, fast bilen i verkligheten visst kunde köras vidare. Det fick Tesla att vidta rättsliga åtgärder mot Top Gear, med yrkandet att Top Gear skulle backa från påståendet att Tesla Roadstern inte gick att köra vidare.

Artikel i Forbes om att Tesla har börjar leverera Model S-bilar from nu i juni 2012: http://www.forbes.com/sites/hannahelliott/2012/06/22/elon-musk-delivers-the-first-tesla-model-s-car/

Model S finns enl artikeln i tre prisversioner:

• Model S: En version för ca 350 000 kr vars batteri räcker i 26 mil per uppladdning.

• Model S Performance: En version för ca 600 000 kr som räcker i 48 mil per uppladdning.

• Model S Signature Performance: En version för knappt 700 000 kr med extrautrustning som nappaläder-inredning, kolfiberdelar, och specialfälgar.

Priserna är efter avdrag för drygt 50 000 kr miljörabatt i USA.

Som jämförelse med ovannämnda priser för Tesla Model S uppges priset på en Tesla Roadster enl artikeln ligga på knappt 800 000 kr.

Model S-versionen för 350 000 kr gör 0-100 kilometer i timmen på 6-7 sek, medan den för knappt 700 000 kr gör det på 4-5 sek och har en toppfart kring 210 kilometer i timmen.

Tesla Model S är enl Forbes framtagen för att konkurrera med bilar som:

BMW:s 5-serie

Porsche Panamera

Aston Martin Rapide (som kostar 1,4 miljoner kr)

Maserati Quattroporte (kostar 900 000 kr)

Enl artikeln kan en Chevrolet Volt köras i max 6-7 mil på en laddning (vilket lär vara bara på elmotorn och utan bensingeneratorn), medan olika versioner av Tesla Model S alltså kan köras i 26 eller 48 mil på en laddning.

Teslas mål uppges vara att nå en försäljningsvolym på 20 000 Model S-bilar/år.

Som nämnts ovan uppges det enl artikeln finnas 10 000 st kunder som har förbeställt varsin Tesla Model S.

För 2013 är målet en produktion på 5 000 st Tesla Model S, och eftersom 10 000 st förbeställts är alltså hela 2013 års produktion redan såld skriver Forbes i artikeln.

Modigt av Tesla att ge åtta års garanti för sina Model S-bilar (oavsett hur långt man kör under de åtta åren). Det kan i värsta fall bli väldigt dyrt för Tesla och leda till att bolaget går i konkurs om bilarna inte håller.

Å andra sidan kan man se det positivt att Tesla har så stor tilltro till kvaliteten på sina bilar att de vågar ge en så lång garantitid. Och de kanske även avlastar risken för stora framtida garantikostnader genom att försäkra sig mot det (om man nu kan göra det?) eller åtminstone göra upp på förhand om att dela dem med andra mot en viss ersättning osv.

Tesla lär ju till stor del använda underleverantörer för sina bilar, och då får väl respektive underleverantör stå för garantiansvaret för sina delar av Tesla-bilarna.

Ovan nämndes att Tesla tex ser Porsches fyradörrarsmodell Panamera som en konkurrent till Model S.

Som jämförelse med Model S så kostar en Porsche Panamera från 700 000-800 000 kr. Den billigaste versionen har en 6-cylindrig bensinmotor.

Men Panamera finns även som hybridversion som både har en 6-cylindrig bensinmotor på ca 330 hästkrafter och en elmotor på ca 50 hästkrafter. Den versionen kostar ca 1,1 miljoner kr. http://www.porsche.se/Modeller/Panamera-oversikt/Panamera-S-Hybrid/

Om så önskas kan man köra bilen kortare sträckor på bara elmotorn i upp till 75 kilometer i timmen i tex stadstrafik:

“The electric motor can drive the car by itself for short distances at moderate acceleration and speeds up to 75 km/h. So you can drive through residential areas, for example, without any emissions and making almost no noise. The combustion engine is automatically decoupled via the separating clutch and switched off.”

http://www.porsche.com/international/models/panamera/panamera-s-hybrid/detail/?gtabindex=2

Genom att trycka på en knapp kan man ställa in “E-power-läge” för bilen, vilket gör att den kan köras något längre på bara elmotorn. Då tex accelererar bilen inte lika snabbt även om man trycker gaspedalen i botten.


Skala för aktie-rekommendationer:

• “Köpläge”: En aktie som för tillfälligt är särskilt köpvärd just nu av någon specifik anledning.

• “Kortsiktigt köp”: En aktie som har goda skäl att utvecklas väl på kort sikt, även om man inte vet hur det kommer att bli på lång sikt.

• “Långsiktigt köp”: En aktie som i och för sig kanske inte verkar särskilt billig just nu, men att bolaget har så långsiktigt goda förutsättningar och framtidsutsikter att aktien ändå är ett bra köp i dagsläget eftersom den därmed lär ge en god värdeökning på lång sikt.

• “Spekulativt köp”: En aktie som vid köp till gällande börskurs har stor potential till kursuppgång, samtidigt som risknivån är hög vilket i värsta fall kan leda till stor kursnedgång.

• “Fullvärderad”: En aktie i ett bolag som i och för sig kan gå bra, men att aktien är värderad på en nivå som inte verkar ge utrymme för särskilt mycket kursuppgång.

• “Sälj”: En aktie som man inte bör äga eftersom den tex är övervärderad med hänsyn till bolagets förutsättningar.

Utgångspunkten är att givna rekommendationer här är långsiktiga och kan utvärderas först efter tex 1-2 års tid. Dvs avsikten är inte att ge vägledning om utvecklingen på kort sikt för en akties börskurs.

Aktieinvesteringar innebär en risk för att ett aktieinnehav i värsta fall kan bli helt värdelöst.

Enligt den vetenskapliga finansteorin är (förenklat sett) all information redan inbakad i alla börskurser. Därmed ger alla aktier (vid rådande börskurs) den förväntade framtida avkastning som är motiverad med hänsyn till aktiens risk, vilket i så fall gör det meningslöst att försöka plocka ut köpvärda (eller säljvärda) aktier. Enligt teorin är istället en indexfond alltid att föredra: http://www.redeye.se/aktiebloggen/en-indexfond-det-enda-rationella

Här fick alltså Tesla-aktien rekommendationen “spekulativt köp” vid nuvarande börskurs på 33,79 dollar (slutkurs fre 22 jun 2012).

Tesla Motors har en egen Youtube-kanal med en massa videoklipp: http://www.youtube.com/user/TeslaMotors

Det är även videoklipp från bolagets fabrik.

Teslas presentationsfilm om Model S: http://www.youtube.com/watch?v=KKUrk5jTVmw&feature=plcp

Tesla Model S är bakhjulsdriven precis som Fisker Karma.