Tex vidtar Navistar nu åtgärder för att kunna förhindra uppköp: http://www.bloomberg.com/news/2012-06-20/navistar-adopts-rights-plan-to-avoid-possible-takeover.html

Men det är väl bara ett sätt att få ett högre bud på Navistar av budgivare.

Amerikanska finansmannen Carl Icahn är ju en av de mest slipade i världen, och har tydligen köpt in sig i Navistar där han har en ägarandel på 12%: http://www.bloomberg.com/news/2012-06-18/icahn-to-rachesky-circle-navistar-with-bonds-below-par.html

Han brukar alltid hålla sig framme i bolag där det är något på gång, vilket han har lyckats fantastiskt bra med genom åren.

Enl amerikanska tidningen Forbes är Icahn nu världens 50:e rikaste person med en förmögenhet på 14 miljarder dollar (nästan 100 miljarder kr). http://www.forbes.com/billionaires/list/

Svenska finansmannen Christer Gardell känner ju tydligen Icahn, och fick tidigare med sig Icahn på att tillsammans med Gardells fondbolag Cevian köpa in sig stort i svenska banken Swedbank vars börskurs var pressad efter finanskrisen 2008/2009. Och nu har de väl sålt av sina aktieinnehav där med god förtjänst sedan Swedbank-aktien stigit, så det blev ett klipp för dem.

Icahns tidigare lärjunge Mark Rachesky (som nu har sitt egna hedgefondbolag MHR), har tydligen också köpt in sig i Navistar med en ägarandel på 14%: http://www.bloomberg.com/news/2012-06-15/navistar-soars-after-mhr-fund-reports-13-6-holding.html

Tyska fordonsjätten Volkswagen med styrelseordförande Ferdinand Piech i spetsen är ju sedan tidigare på väg att sluka svenska lastbilstillverkaren Scania, och har även tyska lastbilstillverkaren MAN inom VW-koncernen.

Nu finns uppgifter om att VW är intresserat av Navistar som skulle passa bra som koncernens Nordamerikanska lastbilsbolag:

http://articles.economictimes.indiatimes.com/2012-06-11/news/32174945_1_navistar-s-international-navistar-international-truckmaker

http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3491258.ece

http://www.autoblog.com/2012/06/12/vw-mulling-stake-in-u-s-truckmaker-navistar/

Tydligen emanerar uppgifterna från Financial Times tyska upplaga som skrev om det sön 10 jun 2012.

Det uppges handla om att VW till att börja med vill köpa en ägarandel i Navistar som ett led i att ha en internationell lastbilsverksamhet som kan mäta sig med tyska konkurrenten Daimler (som säljer både personbilar och lastbilar med varumärket Mercedes).

Daimler är en av världens största lastbilstillverkare och äger bla amerikanska lastbilstillverkaren Freightliner.

En annan av världens största lastbilstillverkare är Scanias ärkekonkurrent Volvo, som bla äger amerikanska lastbilstillverkaren Mack och även säljer lastbilar med varumärket Volvo i Nordamerika.

Volvo och dess aktie berördes i ett tidigare blogginlägg (från 18 juni 2012) där Volvo-aktien bedömdes vara långsiktigt köpvärd vid dåvarande börskurs 77 kr: http://www.redeye.se/aktiebloggen/volvo/volvo-langsiktigt-kopvart Nu i skrivande stund (vid 12-tiden på dagen, tors 21 jun 2012) ligger Volvos B-aktie i 79 kr.

Navistar-aktiens börskurs ligger i skrivande stund i 28,38 dollar (slutkurs ons 20 jun 2012).

Bolaget har därmed ett börsvärde på bara ca 2 miljarder dollar (13-14 miljarder kr).

Det kan jämföras med att tex Volvo har ett börsvärde på nästan 170 miljarder kr vid nuvarande börskurs 79 kr. Dvs Volvo är värt 12-13 gånger mer än Navistar.

Navistar-aktien har inte haft en särskilt bra kursutveckling de senaste åren. Aktien har (förenklat uttryckt) rört sig sidledes mellan 25-75 dollar.

Under finanskrisen hösten 2008 var aktien ett kort tag nere i ca 15 dollar.

Och nu ligger alltså börskursen kring 28 dollar.

Så särskilt bra verkar det inte gå för Navistar. Tidigare nu i juni 2012 rapporterades att bolaget går med förlust och genomför förändringar i företagsledningen: http://www.bloomberg.com/news/2012-06-07/navistar-falls-after-surprising-loss-mangement-shakeup.html

Bolaget har tydligen bla problem med att utveckla motorer som följer de nya, hårdare miljöreglerna.

Navistar har sänkt sin resultatprognos för innevarande år och räknar nu med att resultatet kommer att uppgå till någonstans kring 0-2 dollar/aktie.

Det som rapporterades tidigare i juni var Navistars resultatrapport för bolagets kvartal feb-apr 2012.

Resultatet under kvartalet blev en förlust som motsvarar nästan 1 miljard kr.

Dvs det blir en ganska stor förlust i årstakt jämfört med bolagets börsvärde på 13-14 miljarder kr.

Tidigare räknade Navistar med ett resultat per aktie på 5,75 dollar under innevarande räkenskapsår, men i mars sänktes prognosen till 5,25 dollar.

Och nu i juni 2012 har alltså prognosen sänkt till 0-2 dollar.

Navistars bokföringsår varar från nov ena året till okt året därpå. Dvs innevarande bokföringsåret är nov 2011-okt 2012.

Navistar har (eller har åtminstone haft) en väldigt stark marknadsposition på marknaden för tunga lastbilar i Nordamerika (USA och Kanada) med en marknadsandel på 24% år 2010.

Men i samband med bolagets problem har marknadsandelen sjunkit till 16% hittills under 2012.

Intrycket är alltså att Navistar skulle passa väl in hos en stor och finansiellt stark ägare som VW-koncernen.

Frågan är snarare hur pass högt bud VW är redo att lägga.

VW snålade dock inte tex när VW köpte in sig i Scania (vid bla köp av familjen Wallenberg-kontrollerade investmentbolaget Investors stora aktiepost i Scania).

Enl Scanias hemsida äger VW nu 63% av Scania (per sista apr 2012): http://www.scania.com/investor-relations/the-scania-share/ownership/

Härav äger VW 46% direkt, 13% via MAN och 4% på annat sätt.

Det står även där att VW äger 54% av MAN vilket gör att VW i praktiken även kontrollerar MAN och dess ägarandel i Scania.

Leif Östling som varit vd för Scania i många år, har genom åren varit en kraftig förespråkare för att Scania ska förbli självständigt och inte gå samman med några andra bolag.

Men tidigare i juni framkom att Östling (som fyller 67 år under 2012) kommer att avgå i sept 2012 och lämna över vd-posten till Martin Lundstedt, samtidigt som Östling blir styrelseledamot i VW:s styrelse: http://www.scania.com/media/pressreleases/N12019EN.aspx

Dvs frågan är om Östling nu har övertalats av VW-styrelseordföranden Ferdinand Piech att slå samman MAN och Scania och ev även inlemma Navistar i en gemensam struktur.

Aktieanalytikerna räknar i snitt med följande ekonomiska utveckling för Navistar de kommande räkenskapsåren (som alltså varar från nov ena året tom okt året därpå):

Intäkter:

2011/2012: 14 miljarder dollar (+3%)

2012/2013: 16 miljarder dollar (+8%)

2013/2014: 17 miljarder dollar (+6%)

2014/2015: 17 miljarder dollar (+4%)

2015/2016: 16 miljarder dollar (-6%)

Rörelsemarginal:

2011/2012: 3%

2012/2013: 4%

2013/2014: 5%

2014/2015: 5%

2015/2016: 6%

Nettoresultat:

2011/2012: 198 miljoner dollar

2012/2013: 422 miljoner dollar

2013/2014: 526 miljoner dollar

2014/2015: 610 miljoner dollar

2015/2016: 514 miljoner dollar

Resultat per aktie:

2011/2012: 2,46 dollar

2012/2013: 5,38 dollar

2013/2014: 7,08 dollar

http://www.4-traders.com/NAVISTAR-INTERNATIONAL-CO-13684/financials/

Dvs ett nettoresultat på över 600 miljoner dollar inom tre år är väl skapligt för ett bolag med ett börsvärde på under 2 miljarder dollar.

Det blir ett p/e-tal på bara 3 vid nuvarande börskurs kring 28 dollar, vilket gör att Navistar-aktien ser väldigt billig ut.

Men risken i aktien är hög. Enl Bloomberg har Navistar en hög skuldsättning med en nettoskuld (räntebärande skulder minus kassa) på nästan 4 miljarder dollar, jämfört med att bolagets börsvärde ligger på knappt 2 miljarder dollar.

Dvs om bolagets intäkter och resultat försämras så kan det i värsta fall bli konkurs pga de stora skulderna.

Men som sagt verkar aktieanalytikerna inte tro att det kommer att bli så illa, utan de räknar enl ovan med en ganska god utveckling för Navistar de kommande åren från nuvarande svacka.

Frågan är om tex VW kommer att försöka köpa upp Navistar innan bolaget lyckas åstadkomma de förväntade resultatförbättringarna de närmaste åren.

Kanske kommer det att bli som i Scania att VW successivt köper in sig i Navistar, först med en mindre ägarandel för att sedan sakta koppla greppet om bolaget.

Icahn och Rachesky lär väl föredra att ett ev Navistar-bud kommer först om 4-5 då bolaget fått upp resultatnivån till en klart högre nivå än i dagsläget.

Icahn har dock blivit ganska gammal (76 år) så frågan är hur mycket tålamod han har. Han kanske är redo att släppa Navistar till VW för ett bra bud redan nu (typ 55-60 dollar/aktie)?

Sammantaget får alltså Navistar-aktien här rekommendationen “spekulativt köp” vid nuvarande börskurs 28,38 dollar (slutkurs ons 20 jun 2012).


Skala för aktie-rekommendationer:

• “Köpläge”: En aktie som för tillfälligt är särskilt köpvärd just nu av någon specifik anledning.

• “Kortsiktigt köp”: En aktie som har goda skäl att utvecklas väl på kort sikt, även om man inte vet hur det kommer att bli på lång sikt.

• “Långsiktigt köp”: En aktie som i och för sig kanske inte verkar särskilt billig just nu, men att bolaget har så långsiktigt goda förutsättningar och framtidsutsikter att aktien ändå är ett bra köp i dagsläget eftersom den därmed lär ge en god värdeökning på lång sikt.

• “Spekulativt köp”: En aktie som vid köp till gällande börskurs har stor potential till kursuppgång, samtidigt som risknivån är hög vilket i värsta fall kan leda till stor kursnedgång.

• “Fullvärderad”: En aktie i ett bolag som i och för sig kan gå bra, men att aktien är värderad på en nivå som inte verkar ge utrymme för särskilt mycket kursuppgång.

• “Sälj”: En aktie som man inte bör äga eftersom den tex är övervärderad med hänsyn till bolagets förutsättningar.

Utgångspunkten är att givna rekommendationer här är långsiktiga och kan utvärderas först efter tex 1-2 års tid. Dvs avsikten är inte att ge vägledning om utvecklingen på kort sikt för en akties börskurs.

Aktieinvesteringar innebär en risk för att ett aktieinnehav i värsta fall kan bli helt värdelöst.

Enligt den vetenskapliga finansteorin är (förenklat sett) all information redan inbakad i alla börskurser. Därmed ger alla aktier (vid rådande börskurs) den förväntade framtida avkastning som är motiverad med hänsyn till aktiens risk, vilket i så fall gör det meningslöst att försöka plocka ut köpvärda (eller säljvärda) aktier. Enligt teorin är istället en indexfond alltid att föredra: http://www.redeye.se/aktiebloggen/en-indexfond-det-enda-rationella

Navistars vd Daniel Ustian i ett videoklipp (upplagt i sept 2011): http://www.youtube.com/watch?v=iBbA7Bi258w

Där beskriver han Navistar som den största lastbilstillverkaren i Nordamerika.

Tidigare i juni 2012 framkom att en domstol i USA nu vidtar rättsliga åtgärder mot Navistar.

Bolaget har tydligen fortsatt tillverka motorer som inte uppfyller de nya miljöreglerna, med kännedom om att Navistar får betala böter för det - eftersom det kostar mindre än att utveckla de nya miljövänligare motorerna.

Men nu har domstolen förbjudit Navistar att agera så, vilket gladde konkurrenten Volvo enl vad Volvos presschef Mårten Wikforss uppgav för nyhetsbyrån Direkt: http://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1910212

Han anser enl Direkt att de böter Navistar hittills betalat haft en alldeles för låg nivå, vilket lett till att bolaget hellre fortsatt som tidigare samt betalat böterna för det.

Wikforss uppger för nyhetsbyrån att Navistars problem är att bolaget har satsat på en ny teknologi för att göra motorerna miljövänligare så att de uppfyller de nya miljökraven, men att det är en teknologi som inte fungerar och som ingen annan lastbilstillverkare har satsat på.

Det låter alltså som att det kan bli dyrt för Navistar att ta sig ur detta problem som bolaget har försatt sig i, men med en ny storägare som VW bakom ryggen lär det kunna lösas smidigt.

Scania och MAN har säkert redan färdiga teknologier som kan fixa detta åt Navistar.

Videoklipp (upplagt i sept 2011) om Navistar och dess historia: http://www.youtube.com/watch?v=675IEivXJYY

Där framgår bla att Navistar har sitt ursprung redan från år 1831, och att bolagets lastbilsmärke heter International.

I klippet betonar Navistar bla sin innovativitet och nämner som ex att bolaget var först i branschen med att lansera en hybrid-driven lastbil redan år 2007 (dvs en lastbil som drivs av en kombination av en elmotor och en förbränningsmotor) med 30-40% lägre bränslekostnad än en vanlig lastbil.

(Om Navistar är så innovativt är frågan varför bolaget i så fall har problem med att utveckla en motor som uppfyller miljöreglerna.)

Videoklipp (upplagt i mars 2009) om Navistars lastbilsmodell International Lonestar: http://www.youtube.com/watch?v=cb3HBoDhT1E&feature=related

Ovan nämndes Daimler och Volvo som stora lastbilstillverkare, utöver bla Navistar och VW-ägda Scania och MAN.

Ytterligare en lastbilstillverkare är amerikanska bolaget Paccar som har lastbilsmärkena Kenworth och Peterbilt i USA och DAF i Europa.

Enl en uppgift är Paccar världens tredje största lastbilstillverkare efter Daimler och Volvo, och näst störst i Nordamerika efter Daimler (som alltså som nämnt har lastbilsmärket Freightliner i USA/Nordamerika).

http://en.wikipedia.org/wiki/PACCAR

Enl tex branschstatistik för tunga lastbilar i USA så såldes totalt 17 308 st i branschen i mars 2012 fördelat på följande bolag/varumärken:

Daimler (Freightliner): 5 023 st (dvs en marknadsandel på 29%)

Volvo (Volvo): 2 915 st (17%)

Navistar (International): 2 628 st (15%)

Paccar (Kenworth): 2 396 st (14%)

Paccar (Peterbilt): 2 340 st (14%)

Volvo (Mack): 1 365 st (8%)

Daimler (Western Star): 182 st (1%)

Dessa märken svarade (i mars 2012) för 97% av totalförsäljningen av tunga lastbilar i USA.

Slår man ihop märkena från samma tillverkare ovan blir marknadsandelarna följande:

Daimler 30%

Paccar 27%

Volvo 25%

Navistar 15%

Dvs det lär vara stenhård konkurrens om förstaplatsen mellan topptrion Daimler, Paccar och Volvo. Ingen enskild tillverkare tycks alltså dominera branschen. (Kul att svenska Volvo kan vara med och kämpa om topp-positionen för tunga lastbilar i USA.)

För hela q1/2012 (jan-mars 2012) var marknadsandelarna följande per märke:

Freightliner 33%

International 19%

Kenworth 15%

Peterbilt 14%

Volvo 11%

Mack 8%

Och om man slår ihop märken från samma tillverkare blir marknadsandelarna per tillverkare följande för q1/2012:

Daimler (Freightliner) 33%*

Paccar (Kenworth, Peterbilt) 28%

International 19%

Volvo (Volvo, Mack) 18%

(*Verkar ej inkludera Daimlers andra lastbilsmärke i USA; Western Star.)

Dvs i q1/2012 var alltså Volvo inte lika stort som om man bara ser på mars 2012, medan Daimler och Paccar var båda ganska nära förstaplatsen.

Den största förändringen av marknadsandelarna under q1/2012 (jämfört med samma kvartal ett år innan) var att Paccar ökade sin marknadsandel ganska kraftigt på bekostnad av Daimler.

http://blog.nexttruckonline.com/truck-news/class-8-sales-top-17k-in-march-up-nearly-50-for-2012/

Utöver lastbilar tillverkar och säljer Navistar bla även:

• bussar (främst skolbussar verkar det som)

• separata dieselmotorer

• militära pansarfordon

http://en.wikipedia.org/wiki/Navistar

Navistar-aktien slutade tors 21 jun 2012 i 26,45 dollar dvs -7% från slutkursen dagen innan.

Ytterligare en artikel om Navistar som uppköpsobjekt och att Carl Icahn och Mark Rachesky positionerat sig som storägare i bolaget: http://www.bloomberg.com/news/2012-06-21/navistar-turns-target-after-poison-pill-adopted-real-m-a.html